Har ni problem med OpenOffice?

cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

SV: Har ni problem med OpenOffice?

Inlägg av cattan »

ZX Spectrum skrev: Frågan är fortfarande. Var kan jag säga till om denna buggen i OpenOffice?
Tänkte jag kunde hjälpa till, genom att säga till om felet.
Jag önskar att det fanns personer här som kunde vara "fadder" till de mest använda programen, fr a OpenOffice. Dessa personers uppgift skulle då vara att förmedla upptäckta buggar och framförda önskemål om utveckling till rätt instans.

Självklart skulle inte "program-faddern" ansvara för att besvara alla frågor om "sitt" program utan bara fånga upp sådant som det kan finnas anledning att slussa vidare.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Eller så skapar man en tråd i den här tavlan, klistrar den och i den lägger man sedan länkar till sidor där man kan anmäla buggar. Men problemet är att känna igen en bugg. Om man inte har så stor erfarenhet av ett program, så kan man ha missat en lösning och tro att man har en bugg.
cattan

Inlägg av cattan »

maths57 skrev: Om man inte har så stor erfarenhet av ett program, så kan man ha missat en lösning och tro att man har en bugg.
Jo, det var därför jag tänkte att det hela skulle "filtreras" genom en fadder. Denne skulle ju då även kunna hålla reda på så att samma sak inte anmäls gång på gång.

Länk till en sida för att anmäla själv skulle inte jag använda av två skäl:
1.  Jag behärskar inte engelska tillräckligt för att kunna skriva begripligt, i synnerhet inte tekniska termer.
2.  Jag är inte tillräckligt insatt för att veta om jag upptäckt något nytt.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det är sant! Det är så lätt att glömma att alla inte är så haj på engelska. Någon hade synpunkter på det i en tråd för några veckor sedan. Det är så lätt att ge en länk till en engelskspråkig sida som svar på ett problem. Men hur man ska lösa det med "faddrar" för olika program, vet jag inte.
cattan

Inlägg av cattan »

maths57 skrev:Men hur man ska lösa det med "faddrar" för olika program, vet jag inte.
Det kan väl inte vara svårare än fadder för nybörjare, snarare enklare. Personen ska inte kunna lösa problemen, bara förmedla vidare till de som arbetar med programet. Glöm inte att jag även nämnde framföra önskemål om utveckling, inte bara buggar.

Dock vore det förmodligen bra med en annan beteckning än fadder för att undvika sammanblandning. Kanske synpunktsförmedlare.  :-\
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

maths57 skrev: Eller så skapar man en tråd i den här tavlan, klistrar den och i den lägger man sedan länkar till sidor där man kan anmäla buggar. Men problemet är att känna igen en bugg. Om man inte har så stor erfarenhet av ett program, så kan man ha missat en lösning och tro att man har en bugg.
Jag har faktiskt hittat en bugg i programmet. Blir samma fel varje gång jag försöker. Fanns inte i version 2.2 utan har tillkommit i den nyaste versionen. Denna bugg gör att det tar längre tid för mig att formatera text.
Buggen har jag redan visat i denna tråden innan.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag har nu luskat lite kring OpenOffice. För att lära sig lite mer om OpenOffice kan man titta på projektets supportsidor: support.openoffice.org. En instressant sida där man tar ett lite annat grep är Learn OpenOffice.org.

Vill man rapportera buggar så ska man nog inte vända sig till hemsidan. Istället går man till Launchpad.net. Men för att kunna rapportera en bugg, måste man registrera sig. Fast det är enkelt. Man uppger en e-postadress. Då skickas det en mail dit och man får en länk att klicka på. Så anger man ett användarnamn och ett lösenord. Sedan är man inne. Här går man också in om man vill rapportera buggar för Ubuntu och många andra projekt med öppen källkod.

Vill man se buggar för just OpenOffice kan man gå till Launchpads sida för Openoffice.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

maths57 skrev: Jag har nu luskat lite kring OpenOffice. För att lära sig lite mer om OpenOffice kan man titta på projektets supportsidor: support.openoffice.org. En instressant sida där man tar ett lite annat grep är Learn OpenOffice.org.

Vill man rapportera buggar så ska man nog inte vända sig till hemsidan. Istället går man till Launchpad.net. Men för att kunna rapportera en bugg, måste man registrera sig. Fast det är enkelt. Man uppger en e-postadress. Då skickas det en mail dit och man får en länk att klicka på. Så anger man ett användarnamn och ett lösenord. Sedan är man inne. Här går man också in om man vill rapportera buggar för Ubuntu och många andra projekt med öppen källkod.

Vill man se buggar för just OpenOffice kan man gå till Launchpads sida för Openoffice.
Hur kontrollerar man om buggen redan finns registrerad i databasen?
Kan vara bra så inte buggen förekommer två gånger.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Man börjar på Launchpads sida för Openoffice eller går direkt till hela listan. När jag tittade efter nyss fanns det 89 stycken.
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

Jo det funkar faktiskt!
Tack för tipset
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Har använt Ooo så länge som det funnits och hittar inte några egentliga problem eller svårigheter.
Inte ens den svenska rättstavningen bereder bekymmer. Det som krävs är litet tålamod.
Skriv ett längre stycke i din stil och de rättstavade orden med röd understrykning lägger du till och
du har dem med så länge du använder Ooo. 
Calc har blivit helt jämförbart med Excel. Numera finns det också 65536 rader i Calc.
Write är helt överlägset MS-produkter. Presentationen är också likvärdig med Powerpoint
Det enda som kan vålla besvär är makron och MS-Visual basic.

Har också Home-licens på det nya MS Office 2007. Det är bara svårt att hitta funktionerna.
Använder det bara för att kunna ge stöd då det behövs.

Överlag har Ooo varit bättre. Text och bild i textbehandlaren har fungerat bättre i Ooo.
MS har gärna blivit bitmap och stjälpt dokumentet. Minneshanteringen för texter med många sidor
har också varit säkrare att hantera i Ooo.  Fortfarande är Powerpoint ett vidrigt minnesslukande program.
men numera skall det gå att få bilder i jpg också i Powerpoint.

Det besvärliga problemet är ju att skolan och lärarna använder MS och då måste elever skriva
MS med sitt OpenOffice. Det är det, som gör det krångligare. Problemen finns inte där alla använder Ooo.
lennart_sj

Inlägg av lennart_sj »

Problemet med den taskiga rättstavningen är att folk som inte är så försigkomna i svenska behöver stöd. Som stavningskontrollen nu ser ut är den oanvändbar för dem.
För oss som känner igen en särskrivning och andra tokigheter är den på sin höjd irriterande
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag använder inte rättstavningen för att kolla så jag stavar rätt. Eftersom jag skriver snabbt så kan det komma något slarvfel och då syns det tydligt var jag har slarvat  :)
Bild
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

I OpenOffice finns en mycket grundlig svenskspråkig kurs från kommandot.
Hjälp, OpenOffice.org Hjälp, Innehåll. Där behandlas textbehandling, kalkylblad och Databas programmet.
Där finns svar på nästan alla frågor man ställt i detta forum angående OpenOffice.
Zebaztian

Inlägg av Zebaztian »

christer skrev: Har använt Ooo så länge som det funnits och hittar inte några egentliga problem eller svårigheter.
Inte ens den svenska rättstavningen bereder bekymmer. Det som krävs är litet tålamod.
Skriv ett längre stycke i din stil och de rättstavade orden med röd understrykning lägger du till och
du har dem med så länge du använder Ooo. 
Calc har blivit helt jämförbart med Excel. Numera finns det också 65536 rader i Calc.
Write är helt överlägset MS-produkter. Presentationen är också likvärdig med Powerpoint
Det enda som kan vålla besvär är makron och MS-Visual basic.

Har också Home-licens på det nya MS Office 2007. Det är bara svårt att hitta funktionerna.
Använder det bara för att kunna ge stöd då det behövs.

Överlag har Ooo varit bättre. Text och bild i textbehandlaren har fungerat bättre i Ooo.
MS har gärna blivit bitmap och stjälpt dokumentet. Minneshanteringen för texter med många sidor
har också varit säkrare att hantera i Ooo.  Fortfarande är Powerpoint ett vidrigt minnesslukande program.
men numera skall det gå att få bilder i jpg också i Powerpoint.

Det besvärliga problemet är ju att skolan och lärarna använder MS och då måste elever skriva
MS med sitt OpenOffice. Det är det, som gör det krångligare. Problemen finns inte där alla använder Ooo.
Att Function wizard fryser OpenOffice då? Det är ett allvarligt och störande problem, som inte finns i StarOffice8 till Ubuntu, men inte heller i Fedora8:s version av OpenOffice 2.3, inte heller i PcLinuxOS2007:s version av OpenOffice.
Varför går det inte att fixa det?
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Hur gör man för att krascha OpenOffice med  Guider (Wizard) ?
Fick fram alla förslag till brev utan problem.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"