Om ändå alla format var fria..
Att man överhuvudtaget kan äga ett format för information oavsett om det gäller för film, text, musik, bild, program.. är för mig en gåta. Att man har laglig rätt att lägga kopieringsskydd på detta format och att detta till och med är illegalt att bryta är en grotesk bisarrhet, som jag ser det.
När det gäller kopieringsskyddet så kommer det att förbjudas bara ämnet tas upp till debatt, det är i alla fall min övertygelse. De flesta kopieringsskydd är eviga, och innehållet är därför låst till att bara existera i just det formatet och bara åtkomliga i vissa eller ett visst program och med den ursprungliga "nyckeln". Detta gör biblioteksverksamhet som vi ser den idag omöjlig och lagring för åtkomst om låt oss säga 50 år bara till en förhoppning, och att patentet på formatet sen för länge sedan gått ut är av mindre betydelse..
Och de stora formaten wma, rp, mp3, doc, pdf, acc, asf. osv som ägs av stora företag ger alltid om än av olika grad företaget makt över marknader, kommunikation och media, något som de bara kunnat drömma om annars..
Och så som det är idag är ingenting, vänta tills högupplöst tv och film kommer till mobilen som också har bredband snabbare än det du har på din hemdator idag. Har du en Ipod idag sitter du då nog med en mobil gjord av en mobil tillverkare i nära samarbete med Apple vare sig du vill eller inte, för hela din musiksamling är i acc. Och Microsoft regerar i vardagsrummet bland de 90% av windowsanvändarna (för Alla har en dator i vardagsrummet) och detta innefattar nu utöver grunden för datoranvänding (ordbehandling, internet osv.) och spel (Xbox) också TV och Film.
Och vet du som sitter på en ny datorn nu om att ett chip för lagring av små program som du inte kan komma åt kan vara inbyggt i just din dator. När detta chip finns på större delen av alla datorer, och i mobiltelefoner och massa andra prylar för den delen också, är det bara att bygga in i senaste versionen av Windows med motiveringen att komma till rätta med den "kostsamma och orättvisa" piratkopieringen.
Du kan du nog glömma att microsofts format wma som svt använder och regeringen har planer att övergå till och som många "alternativa" musikbutiker på nätet använder sig av blir ens efter ett frenetiskt pillande blir uppspelningsbara i Ubuntu, och hakar Apple som idag "låtsas" sätta en gräns för kopieringsskydd inbyggt i operativsystemet (apple är trots att det företag idag som dragit stort fördel av kopieringsskydd idag) på för att komma till rätta med eventuella crack som kan ha släppts mot kopieringsskyddet, så blir det att slänga musiksamlingen i både acc (Itunes) och wmf (Andra butiker), bara för att kunna använda Ubuntu..
(fri=fri tillgång till formatets uppbyggnad, fri användning, fri vidareutveckling och fri spridning)
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Det fins inget riktigt bra svar på detta inlägg.
Men jag måste ändå hålla med dig om att alt skulle vara så mycket lättare, då.
Tänk att kunna ha stöd för .mp3 och .wma i ubuntu redan från början.
Men jag måste ändå hålla med dig om att alt skulle vara så mycket lättare, då.
Tänk att kunna ha stöd för .mp3 och .wma i ubuntu redan från början.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Fäller en stilla tår. Jag kan inte annat än att hålla med dig.
För er som läser tråden, tag gärna en titt på denna länk http://ubuntu-se.org/Wiki/%C3%96ppna_fo ... 8format%29
För er som läser tråden, tag gärna en titt på denna länk http://ubuntu-se.org/Wiki/%C3%96ppna_fo ... 8format%29
Abusus non tollit usum
DefectiveByDesign.org http://www.defectivebydesign.org/en/about har en del info om ämnet och runt omkring DRM och alla dessa BlueRay DVDs etc. som konsumenterna triggas att köpa.
Så mycket att jag har inte orkat gå igenom allt. Gå med i den om inte piratpartiet.se känns som ett alternativ. PP är inte bara för att ladda ned uphovsskyddat material som alla tror, de är faktiskt för mycket mer än så.
Ang. hård- och mjukvarupatenter:
Visste ni att Microsoft har patent på sin Natural Keyboard, den som svänger? Jag har en sådan från 1996 och det har inte MS tillverkat
Numera har inte de andra tillverkare den formen i sina tangentbord 
Det som gör mjukvarupatenterna farliga är att vem som helst kan patentera något som inte är patenterat (ja, ungefär så) och på det viset är ett hot mot "öppen källkods" -samhället. MS är duktiga inom detta område också.
Framtiden ser inte så ljus ut.
Så mycket att jag har inte orkat gå igenom allt. Gå med i den om inte piratpartiet.se känns som ett alternativ. PP är inte bara för att ladda ned uphovsskyddat material som alla tror, de är faktiskt för mycket mer än så.
Ang. hård- och mjukvarupatenter:
Visste ni att Microsoft har patent på sin Natural Keyboard, den som svänger? Jag har en sådan från 1996 och det har inte MS tillverkat

Det som gör mjukvarupatenterna farliga är att vem som helst kan patentera något som inte är patenterat (ja, ungefär så) och på det viset är ett hot mot "öppen källkods" -samhället. MS är duktiga inom detta område också.
Framtiden ser inte så ljus ut.
"PP är inte bara för att ladda ned uphovsskyddat material som alla tror"
Är det inte så att piratpartiet inte alls är för piratkopiering (men inte heller ser den som ett problem utan snarare som en tillgång), utan bara vill förändra de lagar som finns. Sen att alla piratpartister utom jag har piratkopiering som hobby är en annan sak
Är det inte så att piratpartiet inte alls är för piratkopiering (men inte heller ser den som ett problem utan snarare som en tillgång), utan bara vill förändra de lagar som finns. Sen att alla piratpartister utom jag har piratkopiering som hobby är en annan sak

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
http://www2.piratpartiet.se/politik/pat ... ehovs_inte
Lite intressant läsning
om pp skulle fårgenom det som dom pratar om längst ner, skulle öppen källkod växa massor.
Lite intressant läsning
om pp skulle fårgenom det som dom pratar om längst ner, skulle öppen källkod växa massor.
Med piratpartiet med vågmästarroll skulle vi nog få se att kommun, stat och landsting använde Fri mjukvara i stor utsträckning, att riksdagen slängde wmf i papperskorgen samt att svts och sr:s arkiv släpptes fria, för att nämna några konkreta exempel. Den viktigaste frågan de driver ser jag däremot är integriteten, men allt hänger ihop.
[quote="sebastean"]"PP är inte bara för att ladda ned uphovsskyddat material som alla tror"
[/quote]
Ja, så är det ju. Jag orkade inte formulera den meningen tillräckligt...
SVT:s websatsning har gjort mig ännu mer negativ mot tv-avgiften pga. deras arkiv är svåråtkomliga för Linuxfolket. Websatsningen har ju egentligen ingenting med deras egentliga uppgift eller skyldighet att göra men när de använder "fel" format etc. så blev jag bara ilsken.
Frankrikes och Belgiens statliga verksamheter går över till fri mjukvara, jag har alltid gillat fransmän för de vågar visa vad de tycker, även höga tjänstemän och politikerna. Nu lyfter jag hatten för belgare också.

Ja, så är det ju. Jag orkade inte formulera den meningen tillräckligt...
SVT:s websatsning har gjort mig ännu mer negativ mot tv-avgiften pga. deras arkiv är svåråtkomliga för Linuxfolket. Websatsningen har ju egentligen ingenting med deras egentliga uppgift eller skyldighet att göra men när de använder "fel" format etc. så blev jag bara ilsken.
Frankrikes och Belgiens statliga verksamheter går över till fri mjukvara, jag har alltid gillat fransmän för de vågar visa vad de tycker, även höga tjänstemän och politikerna. Nu lyfter jag hatten för belgare också.