Acer TravelMate 6252

Jeeks

Acer TravelMate 6252

Inlägg av Jeeks »

Min fru köpte en Acer TravelMate 6252 förra vecka och den kom med Windows Vista. Vi har två andra datorer med Linux på så hon är lite van vid systemet utan att hon tänkte testa Vista lite grann. Efter två dagar sa hon till mig att hon har fått nog och vill byta till Linux och då blev jag glad.

Jag hade precis tankat en Linux Mint Gnome Live CD så jag tänte testa det. Jag stoppade in skivan och bootade, allt gick bra, jag började installera och det gick också bra tills 94% där det ville (configure hardware). Det hängde ungefär 30 minuter och till slut fortsatt det och installationen blev klar. Jag startade om men systemet hängde i flera timmar utan att gå vidare.

Jag tog min Gutsy Live CD som jag hade använt för att installera på min statinär dagen innan och startade men det gick inte att starta LIVE environment. Den hänger vid Loading kernel modules...

Jag tankade en Gutsy DVD och försökte installera en Command Line System som inte funkade heller.

Jag tankade en Alternate Installation CD och försökte installera en text mode installation som gick bra utan att efter jag startar om systemet hänger och går inte vidare.

Jag vet inte vad jag skulle göra. Vista vill vi inte ha alls, och Ubuntu vill inte installera. Kan någon hjälpa mig?
[CENTER]audiocd:/[/CENTER]
Jeeks

SV: Acer TravelMate 6252

Inlägg av Jeeks »

Nu ser jag blinkande flera bindestreck som fyller skärmen och jag kan inte göra nåt. Det var efter fyra timmar väntetid med Live CD.
[CENTER]audiocd:/[/CENTER]
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Acer TravelMate 6252

Inlägg av Bossieman »

Xubuntu går att installera men är segt som få. Mitt förslag är att ändra BootOptions och lägga till noacpi där.
Läs mer här:
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=743478
och här
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"