Failed to initialize Hal
Failed to initialize Hal
Hej alla klipska människor. Har nu försökt från och till under hela dagen, genom att besöka alla tänkbara fora som behandlar installation av Ubuntu 7.1, att lösa felmeddelandet "Failed to initialize Hal". Och där står jag nu och stångar pannan blodig. Inget funkar.SUCK!!
Ska jag ge upp?
N-E
Ska jag ge upp?
N-E
SV: Failed to initialize Hal
Har du gått igenom den här tråden?
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg162325
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg162325
Hej!
Jag har försökt att följa den efter bästa förstånd, men NOPP!!
N-E
Jag har försökt att följa den efter bästa förstånd, men NOPP!!
N-E
Huvudproblemet då var en fil raderats vid uppgradering till 7.10
I terminalen ge kommandot
och klistra in resultatet här så får vi se
I terminalen ge kommandot
Kod: Markera allt
ls -l /var/cache/hald
bash: Is: command not found
- Konservburk
Inte Is, ls som i lista.nygrand skrev: bash: Is: command not found
Aj då, det var inte bra!
Vad säger kommandot
Tips: Enklast är om du kopierar kommandon och klistrar i i terminalen.
Vad säger kommandot
locate fdi-cache
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 12 gånger.
No such file in directory!!
Sitter vid en dator som inte har någon fysisk kontakt med laptopen där Ubuntu är installerad därför kan jag inte ge några längre utläggningar om svaren eftersom jag måste skriva allt.
N-E
Sitter vid en dator som inte har någon fysisk kontakt med laptopen där Ubuntu är installerad därför kan jag inte ge några längre utläggningar om svaren eftersom jag måste skriva allt.
N-E
Ville bara tillägga att jag har kollat cd`n som jag brände med 7.10 och där visar det inga fel.
Kan man verkligen få det svaret från locatenygrand skrev: No such file in directory!!

Hur som helst behöver vi återskapa filen fdi-cache
Vi provar med kommandot
/usr/lib/hal/hald-generate-fdi-cache

Kolla sen att filen fdi-cache finns
ls -l /var/cache/hald
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
har också problem med detta så jag lånar tråden för att fråga en grej 
behöver man inte skriva sudo före dessa kommandon? får permission denied då jag försökte med ls på den mappen (root:root tror jag det är på den..)

behöver man inte skriva sudo före dessa kommandon? får permission denied då jag försökte med ls på den mappen (root:root tror jag det är på den..)
fd. Shadow här på forumet
Kan inte minnas att jag blivit nekad av det kommandot! Men tydligen kan man det. Antar att du kör på ett admin-konto.
Hej!
Är tillbaka efter att mitt internet legat nere.
Gjorde som du sa men "fdi-cache" kunde inte återskapas. Det står mer men jag har Ubuntu på min laptop, som är helt död för omvärlden och kommunicerar med forumet med en annan dator så blir det svårt att återge allt i svaret eftersom jag inte kan kopiera och klistra in.
Börjar fundera på att tanka ner installationsfilen igen och bränna den på krypfart, det står visserligen att cd`n är felfri, när jag väljer det alternativet vid start, och det kanske innehållet på den är, men man kan ju inte kolla om allt som ska vara med finns där. Eller kollar den funktionen att allt finns med?
N-E
Är tillbaka efter att mitt internet legat nere.
Gjorde som du sa men "fdi-cache" kunde inte återskapas. Det står mer men jag har Ubuntu på min laptop, som är helt död för omvärlden och kommunicerar med forumet med en annan dator så blir det svårt att återge allt i svaret eftersom jag inte kan kopiera och klistra in.
Börjar fundera på att tanka ner installationsfilen igen och bränna den på krypfart, det står visserligen att cd`n är felfri, när jag väljer det alternativet vid start, och det kanske innehållet på den är, men man kan ju inte kolla om allt som ska vara med finns där. Eller kollar den funktionen att allt finns med?
N-E
Då är det troligen så att du har ett allvarligare hal-problem.
Jag hoppas att du provade med
sudo /usr/lib/hal/hald-generate-fdi-cache
då jag såg att jag missat sudo.
Testen av CDn kollar mot en checksumma och stämmer det så ska allt vara med.
Jag hoppas att du provade med
sudo /usr/lib/hal/hald-generate-fdi-cache
då jag såg att jag missat sudo.
Testen av CDn kollar mot en checksumma och stämmer det så ska allt vara med.
Hej!
Ska köra ditt kommando med "sudo". Testade också idag att ladda ner och bränna 64-bitars versionen, både live och alternate eftersom jag har en Amd Turion 64 X2-processor. Live-versionen kom jag längst med i grafiskt säkerhetsläge. Installerade sedan i text-läge men fick samma felmeddelande vid starten, hal-felet alltså.
För att överhuvudtaget få Gnome displaymanager att starta måste jag gå in och ändra Driver till "vesa" istället för "kdb".
Funderar på att försöka med någon annan version.
N-E
Ska köra ditt kommando med "sudo". Testade också idag att ladda ner och bränna 64-bitars versionen, både live och alternate eftersom jag har en Amd Turion 64 X2-processor. Live-versionen kom jag längst med i grafiskt säkerhetsläge. Installerade sedan i text-läge men fick samma felmeddelande vid starten, hal-felet alltså.
För att överhuvudtaget få Gnome displaymanager att starta måste jag gå in och ändra Driver till "vesa" istället för "kdb".
Funderar på att försöka med någon annan version.
N-E
Trots sudo-tillägget blev det ingen ändring. Filen återskapades men.....samma felmeddelande!
Tack för ditt engagemang för ett Linuxblåbär som jag.
Ska testa en annan version. För en sak ska du veta, jag är jä.....igt envis (säger min hustru)
.
Inget är omöjligt för en händig man, sa han som sågade sig i arslet!!
Vi kanske ses.
N-E
Tack för ditt engagemang för ett Linuxblåbär som jag.
Ska testa en annan version. För en sak ska du veta, jag är jä.....igt envis (säger min hustru)

Inget är omöjligt för en händig man, sa han som sågade sig i arslet!!
Vi kanske ses.
N-E
Ja, då ses vi snart igen 
PS Konstigt dock att hal fallerar vid nyinstallation DS

PS Konstigt dock att hal fallerar vid nyinstallation DS
Hej!
Hämtade ner Kubuntus 64bit-version och installerade men förloppsindikatorn stannade 2cm lång vid start. Startade då med cd`n i räddningsläge och installerade om Grub och "bingo" Kubuntu startade och visade sig vara fullt ok. Försökte då göra om samma sak med Ubuntu men icke! Installerade då om Kubuntu men nu går den inte heller att få igång. Nu är man nära att slänga in handduken
Börjar luta åt att min hårdvara inte passar. Det är en företagsdator framtagen av HP ( HP Pavilion dv9000 ). Försökte i går att få tag i Ubuntu 7.04 för ev. installera den och sedan uppgradera till 7.10. Jobbar kvällarna denna vecka så det blir att sitta vid datorn på fm och efter 23.00.
N-E
Hämtade ner Kubuntus 64bit-version och installerade men förloppsindikatorn stannade 2cm lång vid start. Startade då med cd`n i räddningsläge och installerade om Grub och "bingo" Kubuntu startade och visade sig vara fullt ok. Försökte då göra om samma sak med Ubuntu men icke! Installerade då om Kubuntu men nu går den inte heller att få igång. Nu är man nära att slänga in handduken

N-E
Som jag förstått det så har du inga problem att starta upp Live. Först när du gör en skarp installation så hänger det sig.
Du har ju lyckats installera fullt ut, bortsett från hal- och nätverksproblem? Såg du några andra direkta problem? Antar att du kör trådlöst? Trådlösa nätverk strular en hel del. Hal kanske går att ominstallera och få att funka.
Detta kan peka på att du har problem med ditt NVIDIA GeForce Go 7600 då debuggern kdb ligger kvar. Hårdvarudrivarna laddas ju in i en tidig fas. Frågan är i så fall hur man kommer runt detta. En Alternate 32-bits Live borde ge den bästa möjligheten.nygrand skrev: För att överhuvudtaget få Gnome displaymanager att starta måste jag gå in och ändra Driver till "vesa" istället för "kdb".
Du har ju lyckats installera fullt ut, bortsett från hal- och nätverksproblem? Såg du några andra direkta problem? Antar att du kör trådlöst? Trådlösa nätverk strular en hel del. Hal kanske går att ominstallera och få att funka.