Needar hjälp med Ubuntu
Needar hjälp med Ubuntu
Det är så att jag ahr installerat ubuntu, använder dual boot.
Och när jag går in med ubuntu funkar inte internet, men på XP'n gör det det.
Hjälp tack...
Och när jag går in med ubuntu funkar inte internet, men på XP'n gör det det.
Hjälp tack...
SV: Needar hjälp med Ubuntu
kan väll tilllägga att jag INTE använder trådlöst internet.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hej, välkommen till Ubuntu-se 
Trådbundet nät brukar fungera utan större problem. Kan du beskriva hur långt du kommer? Finns "kabelanslutning" med i listan under system/administration/nätverk? I fall är drivrutinerna laddade, det är en bra start. Har du ställt inte DHCP eller roaming-läge (båda ska fungera bra)? Vad visar nätverksikonen uppe vid klockan?
För att det ska bli lite lättare att felsöka kan du öppna ett terminalfönster (program/tillbehör/terminal) och köra kommandot ifconfig, klistra in resultatet här så ser vi hur det ser ut. Normalt blir det något sådant här:
Det betyder att datorn har tilldelats adressen 192.168.101.

Trådbundet nät brukar fungera utan större problem. Kan du beskriva hur långt du kommer? Finns "kabelanslutning" med i listan under system/administration/nätverk? I fall är drivrutinerna laddade, det är en bra start. Har du ställt inte DHCP eller roaming-läge (båda ska fungera bra)? Vad visar nätverksikonen uppe vid klockan?
För att det ska bli lite lättare att felsöka kan du öppna ett terminalfönster (program/tillbehör/terminal) och köra kommandot ifconfig, klistra in resultatet här så ser vi hur det ser ut. Normalt blir det något sådant här:
Kod: Markera allt
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:30:BD:FC:25:9E
inet addr:192.168.0.101 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::230:bdff:fefc:259e/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:172214 errors:0 dropped:948 overruns:0 frame:0
TX packets:151365 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:145375732 (138.6 MB) TX bytes:21221611 (20.2 MB)
Interrupt:16 Base address:0xc000
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:12 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:12 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:1162 (1.1 KB) TX bytes:1162 (1.1 KB)
Den är inställd på DHCP, uppe i hörnet är båda rutorna bara svarta...
Och hur ska jag kunna kopiera sån text med tanke på att jag måste reboota för att shifta mellan XP'n och Ubuntu?
Och hur ska jag kunna kopiera sån text med tanke på att jag måste reboota för att shifta mellan XP'n och Ubuntu?
-
Papper och penna? USB-minne? Jo, jag vet det är kanske inte så lätt 
Du kan för övrigt högerklicka på ikonen och visa anslutningsinformation. Kolla om du har fått en vettig IP-adress där (typ 192.168.0.x). Där finns standardväg också (default gateway), typ 192.168.0.1. Prova att öppna ett terminalfönster och kör "ping -c4 192.168.0.1", får du "host unreachable" eller "64 bytes from..."?
Hur är du förresten ansluten till nätet? Via en router eller direkt till ADSL-modem?

Du kan för övrigt högerklicka på ikonen och visa anslutningsinformation. Kolla om du har fått en vettig IP-adress där (typ 192.168.0.x). Där finns standardväg också (default gateway), typ 192.168.0.1. Prova att öppna ett terminalfönster och kör "ping -c4 192.168.0.1", får du "host unreachable" eller "64 bytes from..."?
Hur är du förresten ansluten till nätet? Via en router eller direkt till ADSL-modem?
det kommer fram "host unreachable".
Jag använder switch
Jag använder switch
-
OK, testa "sudo dhclient" (det syns inget när du skriver in lösenordet, det är normalt). Kommandot spottar ut en del text, om allt är som det ska är det sista "bound to 192.168.0.101 -- renewal in 293438 seconds." (eller liknande). Får du något felmeddelande?
Vad sitter på andra sidan switchen?
Vad sitter på andra sidan switchen?
"no working leases in persistent database"
Andra sidan switchen, hur menar du då?
Andra sidan switchen, hur menar du då?
-
Ja, hur ser din koppling till internet ut? Vad är switchen kopplad till? Kör du modem, ADSL, kabel-tv, fiber eller vad?
Just nu kan jag bara konstatera att du inte verkar få någon adress tilldelad via DHCP. Vet du om du får det i Windows eller har du händelsevis en fast IP-adress?
Just nu kan jag bara konstatera att du inte verkar få någon adress tilldelad via DHCP. Vet du om du får det i Windows eller har du händelsevis en fast IP-adress?
Fiber använder jag, i windows har jag fått utdelat av DHCP
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Prova att först köra sudo dhclient -r och sedan köra sudo dhclient det kan nämligen vara så att de inte följer hur dhcp-protokollet brukar köras, vilket egentligen inte är fel, eftersom det inte är specifierat hur den ska fungera på just den här punkten.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Det står samma sak...
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Har du möjlighet att publicera hela output från dhclient? och gärna ipadressen du får i windows (du kan ta bort den sista siffran, min ip är tex. 82.182.185.X)...Fried skrev: Det står samma sak...
More Mekaniserad at http://blippe.se.