Problem med NVidia Geforce 7500 LE [LÖST]

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Simson

Problem med NVidia Geforce 7500 LE [LÖST]

Inlägg av Simson »

Allt fungerade perfekt med Ubuntu ända tills jag fixade drivrutinerna för att kunna få fram de grafiska effekterna, som t.ex. roterande kub och darriga fönster. Vad jag gjorde var att under Lägg till/ta bort program bockade i NVidia binary X.Org driver ('new' driver). Jag fick av en kompis höra att det var det jag skulle bocka i. Vad som sedan hände var att allt fungerade perfekt i någon timme, sen låste sig datorn. Efter det gick den knappt använda utan att den låste sig efter bara någon minut. Så nu har jag äntligen lyckats bocka ur den där drivrutinen, och nu låser datorn sig inte längre.

Istället är allt annat med grafiken kajko... Under uppstart av datorn kommer en ruta upp som säger "Ubuntu körs i låg-grafikläge. Din skärm och ditt grafikkort kunde inte identifieras korrekt. För att använda högre upplösningar, visuella effekter och flera skärmar måste du konfigurera detta själv."

Och så kan jag bocka i "Kör alltid i låg-grafikläge". Kan också trycka på tre knappar: Konfigurera, stäng av, eller fortsätt. Jag vågar inte klicka på konfigurera, för då lär det väl bli ännu mer kajko...

Jag undrar om någon kan tala om för mig vilka inställningar jag ska ha på de olika ställena. Jag har en DELL-skärm, modell E771p storlek 17". Grafikkortet är som nämnt ett NVidia GeForce 7500 LE.

När jag nu går in under Lägg till/ta bort program är inget ibockat om jag söker på NVidia. Att välja på under namnet NVidia finns:
-NVidia binary X.Org-driver
-NVidia binary X.Org-driver ('new' driver)
-NVidia binary X.Org 'legacy' driver

Går jag in i inställningar för skärm och grafik så är det under fliken "Skärm" inställt modell "plug'n'play" med upplösning 800x600 i 61Hz.

Under fliken "Grafik" står det högst upp "Grafikkort (NVidia GeForce 7 series)" och vid drivrutin står det "vesa-generic VESA-compliant video cards".

Så, vad ska det stå på alla olika ställen? Behöver jag något ytterligare program? Drivrutin? Hjälp mig innan jag kastar ut Ubuntu...
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
rewz
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Problem med NVidia Geforce 7500 LE

Inlägg av rewz »

Hej,

Ladda ner och installera programmet Envy http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
Sen är det bara att följa instruktionerna så skall det funka.
Simson

SV: Problem med NVidia Geforce 7500 LE

Inlägg av Simson »

Japp, fick samma tips om Envy på annat ställe på nätet. Så det är fixat nu. Problemet löst.
Skriv svar

Återgå till "Bild"