Forumet och portalen - arbetsflöde!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
upnorth

Forumet och portalen - arbetsflöde!

Inlägg av upnorth »

Tänkte jag ta upp en liten fundering som jag har.

Det är samma personer som hänger i forumet och på portalen, likaså diskuteras båda delarna av webbplatsen i forumet, varför kan vi inte ha ett mer integrerat arbete också?

Förtroenderådet bestämde ju att det skulle verka över hela webbplatsen då båda dessa delar är viktiga för vår verksamhet och därmed har nytta av problemlösning/medling. Men idag känns det mest som att rådet är den enda instansen som har det tänket?

Som sagt snackas det rätt mycket i forumet om portalen, så intresset finns ju, det är ju inte direkt så att folk inte vill använda den. Det som däremot saknas är något slags arbetsflöde mellan forum och portal som alla kan delta i. Själv har jag klagat på att portalen har ett onödigt komplext gränssnitt med alldeles för mycket menyer osv. En fet länksamling till bloggar, guider och videos på startsidan vore toppen! :D

Jag vet att de flesta här tycker lika, men hittills är det bara LJ som försökt ta itu med saken, så jag tänkte starta den här tråden för lite gammal herdelig brainstorming!

Just nu håller ju portalen på att få en ny ledningsgrupp, med Zinden i spetsen. De kommer att ha fullt upp med att komma in i arbetet och dokumenterarna har även de sina projekt, så jag tänkte att vi andra kunde spåna på idéer och hitta bra exempel på andra lösningar på webben under tiden.

Hur kan vi göra vår portal mer tillgänglig än forumet för att spara, använda och komplettera guider och annat?
Det finns liksom långt mer funktionalitet tillgängligt i Drupal än någon forummjukvara för detta ändamål, så det borde nästan ske naturligt, men nu vill jag ge utvecklingen en knuff i alla fall ;D

<a class="postlink" href="http://www.ubuntu-se.org">http://www.ubuntu-se.org</a> - detta är portalen
<a class="postlink" href="http://www.ubuntu-se.org/smf">http://ww ... org/smf</a> - detta är forumet

EDIT: lade till adresserna om någon ville hitta till portalen snabbt :)
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Forumet och portalen - arbetsflöde!

Inlägg av upnorth »

Kom igen nu!

Det är inte en färdig lösning utan bara lite idéer vi behöver här ;)
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Problemen som jag ser det är Portaler / hemsidor är som många andra projekt väldigt roliga att syssla med i början, efter ett tag så blir det ganska långrandigt att sitta och översätta texter och skriva guider, folk hoppar av och försvinner. I forumet å andra sidan så kan man snacka en massa strunt med en massa vänner, och hoppa in nån support tråd då och då.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Precis, men det måste väl finnas exempel på där det är lätt att exportera guider och liknande från trådar till wikis?

Tänker mig att man kanske tar allt som finns under Tips & Trix med kommentarer och hela köret och lägger upp i någon form :)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

gasol skrev: Problemen som jag ser det är Portaler / hemsidor är som många andra projekt väldigt roliga att syssla med i början, efter ett tag så blir det ganska långrandigt att sitta och översätta texter och skriva guider, folk hoppar av och försvinner. I forumet å andra sidan så kan man snacka en massa strunt med en massa vänner, och hoppa in nån support tråd då och då.
"Problemet" är väl att forumet i första hand verkar vara till för de som redan är inbitna Ubuntister, medan portalen är till för nybörjare och de som funderar på att börja använda ubuntu.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:
gasol skrev: Problemen som jag ser det är Portaler / hemsidor är som många andra projekt väldigt roliga att syssla med i början, efter ett tag så blir det ganska långrandigt att sitta och översätta texter och skriva guider, folk hoppar av och försvinner. I forumet å andra sidan så kan man snacka en massa strunt med en massa vänner, och hoppa in nån support tråd då och då.
"Problemet" är väl att forumet i första hand verkar vara till för de som redan är inbitna Ubuntister, medan portalen är till för nybörjare och de som funderar på att börja använda ubuntu.
Mjo, kanske är det faddrarna som framförallt skulle kunna jobba mot portalen istället för forumet?
Hårdvaruregistret är ju smidigt att ha i forumet, men om man hade en bra kommenteringsfunktion skulle ju även detta kunna ligga i portalen.

Nu jobbar dokumentationsteamet med en stor FAQ har jag för mig, där man bland annat exporterar material från den gamla wikin. Men annars skulle kanske faddrar och dokumenteringen kunna hjälpa varandra där?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

upnorth skrev: Precis, men det måste väl finnas exempel på där det är lätt att exportera guider och liknande från trådar till wikis?

Tänker mig att man kanske tar allt som finns under Tips & Trix med kommentarer och hela köret och lägger upp i någon form :)
Frågan jag ställer mig är vad det är som gäller. Portalen (Drupal) eller wikin?
Det har talats tidigare om att lägga ner wikin. Gäller det fortfarande?
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

HakanS skrev:
Jag ser i sig inget problem i detta, var och ett av medierna är ju anpassade efter vad användarna vill ha ut av det.

Portal -> Information
Forum -> Information & Interaktion
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

gasol skrev: Jag ser i sig inget problem i detta, var och ett av medierna är ju anpassade efter vad användarna vill ha ut av det.

Portal -> Information
Nja, snarare så här:

Portal: Information med interaktion
Forum: Information och kommunikation

I portalen kan man samarbeta genom att redigera gemensamma dokument, i forumet kan man bara kommentera.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

gasol skrev: Jag ser i sig inget problem i detta, var och ett av medierna är ju anpassade efter vad användarna vill ha ut av det.

Portal -> Information
Hur ofta tror du de mer aktiva forummedlemmarna går in i portalen för att kolla vad som behöver läggas in eller revideras?
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

HakanS skrev:

Portal -> Information
Hur ofta tror du de mer aktiva forummedlemmarna går in i portalen för att kolla vad som behöver läggas in eller revideras?
Ytterst sällan, men är det något sorts krav för att få vara medlem?

Men ni misstolkar mig, det jag menade var våran resurser kan ge en användare (alla användare inte bara våra "stamkunder");

Portalen förser användaren med information.
På forumet så kan användaren interagera med förmedlaren av informationen eller helt enkelt pekas till rätt guide.
Man kan även ställa följdfrågor osv... Ta upp mer avancerade aspekter än vad som kan läsas in från en guide.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

En nyckelfråga är ju att sökningar i portalen måste bli effektivare.

Som sagt skulle en länksamlig med olika kategorier vara rätt smart att ha på startsidan, om man får se vad som faktiskt finns direkt när man kommit till sidan är nog chansen att man letar sig vidare större.

Idag måste man klicka på "Hjälp" som syns tydligt vad det innehåller > "FAQ Kategori browser" som är en något luddigare rubrik och dessutom i en annan meny men som ploppar upp under Hjälp > en sökning där det senare söksättet ger bäst resultat.

Bara genom att förbättra detta tillvägagångssätt borde vi kunna kolla folk att besöka, använda och bidra till portalen :)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

gasol skrev: Ytterst sällan, men är det något sorts krav för att få vara medlem?
Nej, men jag menar att detta är "problemet". Informationskvalitén i portalen hänger på att några få personer uppdaterar där.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:
gasol skrev: Ytterst sällan, men är det något sorts krav för att få vara medlem?
Nej, men jag menar att detta är "problemet". Informationskvalitén i portalen hänger på att några få personer uppdaterar där.
VI VET ;)

Det är en lösning på det problemet vi ska diskutera, inte om problemet existerar eller inte ;D
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

upnorth skrev: En nyckelfråga är ju att sökningar i portalen måste bli effektivare.

Som sagt skulle en länksamlig med olika kategorier vara rätt smart att ha på startsidan, om man får se vad som faktiskt finns direkt när man kommit till sidan är nog chansen att man letar sig vidare större.

Idag måste man klicka på "Hjälp" som syns tydligt vad det innehåller > "FAQ Kategori browser" som är en något luddigare rubrik och dessutom i en annan meny men som ploppar upp under Hjälp > en sökning där det senare söksättet ger bäst resultat.

Bara genom att förbättra detta tillvägagångssätt borde vi kunna kolla folk att besöka, använda och bidra till portalen :)
Sökfunktionen i portalen är effektiv.
Jag håller med dig att portalens struktur inte är bra (har påpekat detta tidigare).
Det går att fixa detta med inte alltför mycket arbete.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ok, låt mig omformulera.

Det måste synas att det finns lösningar på många saker och inte bara standardprylar redan på startsidan. Dvs. lösningar på sådant de saker som INTE fungerar från start, allt annat finns ju i manualerna liksom :)
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Jag tror nog för att det ska blir intresse för att arbeta på portalen så måste det se ut som att det händer något där. Lite mer aktivitet eller vad man ska säga. Kanske att man har som på wikipedia, typ dagens artikel eller nåt på framsidan där man har nån guide eller nån sida från portalen.

Sedan så tycker jag att man ska kunna komma med synpunkter på portalen utan att man blir hänvisad till att registrera ett konto och göra det själv. Allt faller ju på sig själv om den situationen uppstår, dvs att endast dom som jobbar på portalen ska få ha åsikter på den, det kommer i så fall bara leda till att det inte kommer in några nya ideer eller synpunkter.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jo, något som typ "senaste guiden" kanske skulle kunna liva upp lite :)

Vad gäller "regga dig och gör det själv" eller RTFM (Read The Fucking Manual) attityd så måste vi förlåta framför allt LJ för det och blicka framåt ;) Han gjorde otroligt mycket själv och tappade en medarbetare i början på hösten, så han fick ta alla synpunkter/förslag/klagomål själv.

Nu ska vi försöka undvika den situationen genom att dels tillsätta flera administratörer och dels samarbeta mer med dessa och dokumenterarna för att få portalen lite smidigare att jobba i.

Så glöm tidigare besvikelser, nu blir det andra bullar :)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Som upnorth påpeka så är portalen i dagsläget det nybörjare mm stöter på först. Det är också viktigt att vi nu ser till att portal och forum blir integrerat i varandra.
Kommer de bara igång en ordentlig administration i vakumet efter LJ så kan vi börja arbeta på ett arbetsflöde.
Något som hade vart trevligt är ett mer integrerat utseénde. Kanske dags att byta färgtema dessutom?
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Nu snackar ni, boy's!  Jag tillägger bara . . . Words!

Bra diskussion.

Hur många nya Ubuntuintresserade har en aning om vad en wiki, eller en portal är?
Få, skulle jag säga. Visst, dömer efter mig själv, naturligtvis.

Samtidigt är det ju kanske där, i en wiki, eller en portal, man själv skulle vilja hamna, som ny.
För att i lugn och ro kunna ta till sig info om sitt nya, eller blivande, operativsystem.

Jag delar inte uppfattningen om att det är först på portalen eller wikin som den nytillkomne
hamnar på. Istället tror jag att en nytillkommen hamnar på forumet i första hand.

Inget fel i det.

Vill man ha socialt umgänge samtidigt, må det vara en bra lösning.
Vill man däremot ha en snabb lösning på ett problem man sitter med, är det kanske mindre bra
för den som äger problemet. . .

Mycket av det som dagligdags avhandlas på forumet, är redan besvarat inne i wikin o/e portalen.
Många gånger dessutom, på ett föredömligt sätt.

För egen del skulle jag nog gärna vilja ha info om vart jag skall kunna vända mig för att söka svaret
själv, först. Wikin. Portalen.

Är det någon av er som vet var direktlänken till portalen finns, om man är inne i forumet?

Bra! Tala om det för mig, jag vet det inte!

Har ni märkt att vi har flera möjligheter till att ändra utseendet på hur vi vill ha sidorna inne på forumet?
De flesta har Ubuntu Standard. Det är ju tur. Väljer man en annan layout än denna, försvinner samtliga
valalternativ högst upp till höger. Ni vet, där bl.a. snabblänken till wikin finns (men fortfarande ingen snabblänk till portalen iofs.).

Så, sammanfattningsvis (ingen punktuppställning nu heller . . .  ;) ):

Ni börjar ta tag i något som känns viktigt. Jag hoppas att det också kommer att medföra snabblänkar från den ena delen, till valfri del av de andra två. Det kommer att göra tillvaron lättare för våra nytillkomna vänner och intresserade.

Kanske rent av en sida som visar sitens totala uppbyggnad, så att man inte bara ser befintligt rum, utan angränsande och helheten, rent av.

Jag håller tummarna för er.

Hälsar

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"