Ska jag ha Xubuntu eller Ubuntu Desktop?

Dawa

Ska jag ha Xubuntu eller Ubuntu Desktop?

Inlägg av Dawa »

Jag kör för nuvarande på Xubuntu (kört ca en vecka). För att jag antog att det skulle vara ganska lätt att först och bra för min halvtröga dator. Jag har börjat gilla ubuntu så mycket nu så att jag tänker nog installera det på min bättre dator också.

Jag undrar därför vilken av Xubuntu och Ubuntu Desktop jag ska använda? Är Desktop versionen lika enkel? Är det stora skillnader mellan dem?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Ska jag ha Xubuntu eller Ubuntu Desktop?

Inlägg av Lars »

Det bästa sättet är nog att testa och bilda sig sin egen uppfattning. När man väl har installerat så kan man ändå byta mellan Gnome, KDE och Xfce (Ubuntu, Kubuntu och Xubuntu). Du måste alltså inte bestämma dig just nu, du kan byta varje dag om du har lust :)
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Hej Dawa, kul att du fastnat i "vår" värld :)

Skillnaden mellan Xubuntu och Ubuntu är vilken skrivbordsmiljö de kör, XFCE vs. GNOME. XFCE är mindre systemkrävande, och har också färre inställningsmöjligheter/teman och liknande (vilket du säkert märkt). GNOME är mer omfattande, har fler program inbyggda, och är också i de flestas tycke betydligt snyggare. Observera att du kan köra på båda, om du installerar vanliga Ubuntu så kan du installera XFCE i det och sen välja vilken skrivbordsmiljö du vill ha när du loggar in. I övrigt kommer programmen fungera likadant.

Min rekommendation är att du gör just det, installera Ubuntu Desktop, och sen kan du installera hur många skrivbordmiljöer som helst i princip och prova runt vilken som passar dig bäst :)

Edit: Lars hann före ;)
Dawa

Inlägg av Dawa »

Tack så mycket för svaren :)

Det är värt ett försök och jag har ju inget att förlora! Samtidigt tycker jag också att xubuntu ser lite tråkig ut. Så självklart måste jag ju testa i alla fall!

Tack för svaren igen :D
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Skillnaden mellan Xubuntu och Ubuntu är vilken skrivbordsmiljö de kör, XFCE vs. GNOME. XFCE är mindre systemkrävande, och har också färre inställningsmöjligheter/teman och liknande (vilket du säkert märkt). GNOME är mer omfattande, har fler program inbyggda, och är också i de flestas tycke betydligt snyggare. Observera att du kan köra på båda, om du installerar vanliga Ubuntu så kan du installera XFCE i det och sen välja vilken skrivbordsmiljö du vill ha när du loggar in. I övrigt kommer programmen fungera likadant.
FEL!
Xfce innehåller betydligt mer inställningar än GNOME, Lika många teman (Dem använder samma teman duh, utom metacity vs xfwm). Gnomeprojektet har fler officiella program ja. Men dem går lika bra att köra i Xfce.
Och snyggare? Den enda igentliga skillnaden i utseende är menyn?
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Dawa

Inlägg av Dawa »

Så du Smygis menar att jag lika gärna kan använda Xubuntu?
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Dawa skrev: Så du Smygis menar att jag lika gärna kan använda Xubuntu?
Nej. Jag bara reagerade på några påståenden jag tyckte var fel.
Vissa tycker Gnome är bättre, andra diggar KDE och några andra tycker Xfce är det bästa sedan rostat bröd. Installera tex vanliga ubuntu (Men har du tex redan xubuntu-skivan så kan du ju lika gärna använda den). Och sedan tar du och installerar paketen ubuntu-desktop och kubuntu-desktop (med tillhöraden restricted-extras) och testar vilken DU tycker känns bäst för dig.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"