Jag heter Patric Ahlqvist och är inte så lite ny på detta. Jag har lite undringar, som jag har sökt efter på forumet, men i SMF får man ju liiiite träffar så jag re'r inte riktigt ut det måste jag erkänna.
Jag har via en kompis laddat ned desktop CD för win-32 användare (ubuntu-7.10-desktop-i386.iso), via honom pg a dator krasch och den jag nu kör med har bättre prestanda, men sämre hårdvara - Kan inte bränna, och har för lite utrymme för dualboot.
Kände jag ville testa innan installation, och förmodligen bli frälst (?) och sedan besluta mig för att - Go Linux.
Nå, jag har lite problems. Skivan sitter i CD släden. Bootar från CD'n gör jag, men... CD läser lite på skivan och hoppar sedan in på HD och windows i alla fall. Har jag missuppfattat saken. Är det inte meningen att jag ska kunna "testköra" på LIVE CD, och att de nedladdningarna som finns de facto är LIVE CD och installation i ett ?
I vilket fall bootar den inte från CD'n, så jag står mig ganska undrande nu, jag ska ju inte "Daemon'a" ISO filen, utan den ska ligga som den gör och köras som den är ?
Spec's:
P4 1.8 Ghz
1.25 Gb RAM
Radeon 7000 (trodde det var någe integrerat skit, och har blivit sagd att så är)
HD - 40 Gb, hehe... ja, jag vet... Men en fattig singel kille med två barn tar vad han får. Har en 40 giggare till som ska kopplas på för mer "kräm" i lagringsmedia, hihi...
Kan jag få lite assistans av proffsen på sidan, så blir jag glad, för jag vill inte gärna ge upp nu när jag efter flera års funderande äntligen komit så långt att jag vågar prova. Ska oxå lägga till att mina kunskaper gäller webdesign, hårdvara och pill med burken är jag fullständig novis på, så tålamod kan vara av nöden tvunget att ha med moi...
Cheers - Patric.