Installera Star Office

Calle

Installera Star Office

Inlägg av Calle »

Jag har laddat ner en demoversion av Star office som jag tänkte installera.  I instruktionerna står det att jag ska öppna ett terminalfönster och skriva ./setup men någon sådan fil finns inte.
Filen jag har laddat ner heter so-8-pp1-eval-bin-linux-en-US_sv.sh. Hur ska jag göra för att installera detta.

Calle
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Installera Star Office

Inlägg av Lars »

Jag lyckades inte hitta filen på deras hemsida så jag gissar bara nu. Kör "chmod +x so-8-pp1-eval-bin-linux-en-US_sv.sh" för att göra filen körbar, kör sedan "./so-8-pp1-eval-bin-linux-en-US_sv.sh". Förmodligen så packas det då upp några filer som hamnar i samma katalog (däribland setup kanske) eller så körs installationen igång direkt.

Annars så tror jag att StarOffice i stort sett bara är OpenOffice med ett annat namn, fast jag har aldrig kollat upp det närmare.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Calle

Inlägg av Calle »

Jag har nu lyckats packa upp filen och få igång installationen. Men installationen misslyckas och jag får följande felmedelande.

ExecuteCommand Error: java.io.IOException: java.io.IOException: /bin/rpm: not found
java.io.IOException: java.io.IOException: /bin/rpm: not found

Någon som har en aning om vad detta betyder.

Calle
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det betyder att installationsprogrammet använder Redhat Package Manager (/bin/rpm) till något, förmodligen för att installera programmet. Detta används inte i Debian-baserade distributioner, däribland Ubuntu, och den filen finns inte, därav felet.

Fanns det ingen annan fil att ta hem än den du har?
Användarvisningsbild
nih
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av nih »

Hej!
Jag har i några år kört StarOffice på jobbet under Windows, versionerna 6, 7 och 8. Min uppfattning är att det inte finns någon anledning att krångla med StarOffice utan kör med OpenOffice. Jag tycker inte att skillnaderna är så stora att det är värt att lägga tid på StarOffice. Kan inte heller påstå att jag tycker att det är stabilare - koden är väl f.ö. gemensam till allra största delen. Dessutom finns ju font- och clipartpaket att hämta.
Hälsningar Håkan
Zebaztian

Inlägg av Zebaztian »

Staroffice är överlägset Openoffice. De buggar som finns i Openoffice existerar inte i Staroffice.

Jag vill kunna använda alla funktioner i Calc och Base. Openoffice har en lång väg att gå innan det blir lika bra som Staroffice och det är det som Sun tar betalt för.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"