Uppgradera Ubuntu till Edgy Eft (6.10)

Okänd

Inlägg av Okänd »

c.neese.se: Tråkigt att det har varit så problematiskt för dig med uppgraderingar. För min del de har varit besvärliga båda två (Windows och Ubuntu) förutom att Ubuntus problem gick att åtgärda och på så vis få ett fungerandre dator.

Med tanke på din historik på forumet... det verkar som att Ubuntu passar inte till din dator. :|

Varför inte prova på en annan distribution om du vill ha Linux. Mepis, PCLinuxOS är två av de "lättaste" av nybörjar-distributionen som finns idag dessutom de har bland det bästa av hårdvara-installationssystem.

Det finns ett alternativ till: nämligen Windows. Microsoft kommer att finnas kvar länge och tillverkarna av hårdvaran kommer att skriva drivrutiner till Windows minst lika länge.

Att byta operativsystem till sin dator (dvs. från windows till linux) är att hamna från city till skogen. Eller tvärtom om du kommer från landsorten.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="c.neese.se"]Nej, jag fick inte uppgraderingen från Dapper till Edgy att fungera, och det var meck även förra gången då jag uppgraderade från Breezy till Dapper (men då lyckades jag lösa problemen manuellt) Gjorde en "ren" installation och då fungerar allt. Detta är det enda som jag är riktigt beviken på när det gäller Ubuntu, dvs att det alltid strular vid uppgradering av dist, här är det verkligen inte "Linux for Human beings"! och jag hoppas att man gör något åt detta för det är precis såna här saker som får "vanliga" användare att fortsätta använda Windows.[/quote]
Varken Dapper-uppgradering eller nu till Edgy strulade för mig men det är tråkigt att de finns de som får problem. Hade varit toppen men någon funktion att återställa till föregående igen men jag vet inte om det är möjligt eller hur svårt det skulle vara att implementera.

Sen som sagt är det större risk att stöta på problem just med Edgy då där finns en del ny ej så beprövad teknik under huven och är därför uppdateringen inte sker automatiskt denna gång.

[quote="sebastean"]Har installerat drivrutiner hit för grafikkortet och en uppstartsuppsnabbare och en alternativ bildvisare som la av, har du gjort något av dessa tre och vad har du för grafikkort?[/quote]
[quote="lundberg"]Har inte gjort nåt av det där men kanske borde...[/quote]
Uppstartsuppsnabbare som laddar flera saker samtidigt och en ny uppstartsbildvisare är just det som vi nu fått iom. Edgy! :) Grafikdrivrutiner är någon du borde kolla på. För mig med Ati-kort finns ett paket i Synaptic som byter ut drivrutinen till en annan och sen finns Ati's egna. Jag vet inte hur det är med Nvidia men drivisar för både Ati och Nvidia går att installera med hjälp av Easyubuntu (eller var det Automatix) där Ati-drivisarna funkade utmärkt för en vän.

Jag förstår att du inte vill göra en ren installation ;)

Kolla gärna ubuntuforums.org om du har lust där det kanske går att luska ut anledningen till att man kan få en grå uppstartsbild :/
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Ubuntu passar utmärkt till min dator, (och till mig) allt fungerar ju klockrent när man gör en ren installation. Komponenterna är inga konstigheter, Asus A8V moderkort, AMD Athlon 64 3200 CPU, det enda som inte rocka riktigt är grafikkortet som har ATI-krets, kanske är det detta som får X-servern att fucka ur, men konstigt då att allt fungerar när man gör en "ren" installation ...
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="chali"]Tja igen
jag har nu testat att göra en ren installation av ubuntu 6,10 och nu fungerar det mycket bättre jag har bara hittat två saker en så länge som strular.
1.installerar man macromedia flash player så dyker firefox hela tiden (troligen därför den dök innan med)
2.jag fick göra installationen två gånger för första gången så trulade det trådlösa kortet (ubuntu hittade det men när man skulle ansluta med det få försvann det från listan)
men av någon anledning fungerade det efter att jag körde om det igen=) .

ps:tack för hjälpen petrl0 det kan vara bra att kunna till en annan gång=)

mvh/chali[/quote]
Flash funkar bra för mig men det hjälper ju inte dej :/

Hur har du installerat flash och du kör inte i 64-bit väl? Du skulle kunna avinstallera flash helt för att göra ett nytt försök. Var någon som också hade detta problem (eller var det du ;)) och tänkte installera Firefox på egen hand vilket kan vara ett alternativ om ominstallerad flash inte löser problemet..

Trådlösa kort är många gånger svårt att få igång i Ubuntu och det var bra att du till slut fick igång det :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

c.neese.se: Bra att en "ren" installation fungerar. Det visar att Ubuntu går framåt.

De här "upgrades" är väl inte så problemfria i någon operativsystem, för mycket att hålla reda på helt enkelt, tror jag. Det blir alltid bäst att göra en ren installation och då har man nytta av en separat /home-partition. ;)

Jag själv skulle inte uppgradera och än så länge stannar kvar i Dapper pga den är ju ny :D och jag precis(?) fått Dapper till det vad jag vill. Samt att jag har inte fått fglrx att fungera i Edgy. :( (Så mycket om framåt för Ubuntu :D :rolleyes: )
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Kolla gärna ubuntuforums.org om du har lust där det kanske går att luska ut anledningen till att man kan få en grå uppstartsbild hmm
Gjorde så och det visar sig att många har samma problem men att det inte verkar finnas någon lösning än. Jaja, jag får väl leva med det, men irriternde är det allt. (Tack för tipset!)
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
zoddic

Inlägg av zoddic »

Jag körde detta och efter det så krävdes det ungefär 5 försök per uppstart att logga in i gnome utan att bli utkastad i inloggningsfönstret igen :D men jag installerade edgy från scratch efter det istället och det funkar fint som smort. Även om jag inte har märkt nån större skillnad på nånting förutom firefox då :)
Ramon
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Ramon »

Har uppgraderat till Edgy på två burkar nu. På den ena så får jag grå bootbild (amd64-versionen) och på laptopen som jag kör på vanliga 32-bit versionen får jag en fin bootbild i färg. Annars har jag inte märkt av att något blivit sämre än förut. Många saker fungerar bättre nu än förut. OpenOffice startar upp fortare både när man skapar ny fil samt även när man öppnar en befintlig. Dock så har jag fortfarande problem med att jag inte kan starta om, stänga av, växla användare... Men det hade jag i Dapper också...
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Största fördelen som jag hunnit märka är att mina raidcontrollers på moderkortet (Asus A8V Deluxe) fungerar. Nu ser jag två diskar istället för fyra som det var tidigare. Det eminenta programmet för backup av systemet (Mondo) fungerar också utan extra pill vilket det inte gjorde i Dapper.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Uppgraderade till Edgy med gksu "update-manager -c". 1111MB skulle laddas ned! Jaha, tänkte jag men klickade ok. Drygt 2,5 timmar skulle det ta, tog 4 bara för att ladda ned.

Sedan ett par timmar senare (satt ju inte framför datorn så den fick vänta ibland svar på sina frågor) var det 5 % kvar av installationen. Installationen frågade vad jag ville göra med en conf fil och jag svarade jag vill se skillnaden, dumt nog. Installationen frös, inte datorn. Väntade två timmar inget hände och jag stängde av datorn.

Morgonen därpå så startar datorn naturligtvis inte. Efter en timmes trixande med de "vanliga" kommandon (inlägg nr 14) så får jag igång datorn. Alla inställningar etc. funkar och allt annat funkar. Edgy CDn var flera ggr i läsaren men jag motstod frestelsen och jag vann! Skulle det gått med Windows? :rolleyes:

Skulle jag göra det i min egen dator? Nej :D
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Nu tycker jag allt att du är lite överentusiastisk :) Det naturliga hade väl varit att det inte uppstod något problem alls efter uppgraderingen? "Linux for human beings" var ju filosofin. Det verkar som att dom flesta får någon form av problem, antingen med själva uppgraderingen, eller efteråt.

Är det någonting som fungerar bra i Windows så är det faktiskt just uppgraderingar, enkelt, fungerar, och skulle det frysa eller visa sig funka galet efteråt så går det att rulla tillbaka.

Jag hyllar Ubuntu på alla tänkbara sätt, men uppdateringsfunktionen, alltså uppdateringen av dist är under all kritik! Känns inte färdig. Om ni testar uppdatera, se till att ha en backup tillhands, jag rekommenderar Mondo Rescue som någon tipsade om här. Den gör backup på hela systemet, första skivan är bootbar, så det är bara att boota från skivan, följa instruktionerna och sedan är allt återställt igen :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag jämför Ubuntus dist-upgrade med MS "upgrade" dvs. från win95 till win98, win98 till w2k, från w2k till XP etc. Det är kanske fel av mig men jag är faktiskt bara en lekman med datorer och hur de verkligen fungerar... :cool: Därav "överentusiasmen".

Att "Jag hyllar Ubuntu på alla tänkbara sätt" drar jag direkt slutsatser utan att fråga till att bemötandet bland Ubuntu forumen på internet. Den är faktiskt roligt att se att den finns, vänligheten nämligen. Vänlighet föder vänlighet ;)

(Om "föder" var rätt ord.. kanske "tar fram"...)

EDIT: Och jag håller med dig om att "Det naturliga hade väl varit att det inte uppstod något problem alls efter uppgraderingen?". Mitt inlägg var ett slags inspiration, sidekick :D från en annan tråd: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 425#p17425
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

Alt-F2 och gksu "update-manager -c". Det tog en herrans massa tid, men sen var det klart.

Enkelt och helt smärtfritt. Inga problem. Tyvärr kan jag inte berätta vad jag installerat på eftersom det är gamla grejer som bytts ut under åren. Burken skulle kunna sägas vara åtta år, men frågan är om det är mer än skalet som hängt med hela tiden.

Sen kan man undra vad skillnaden mellan Efty och Dapper är? Startar upp snabbare. Verkar stabilt, men Firefox doppar ibland. Precis som det alltid gjort.

För en normalanvändare är skillnaden mellan Efty och Dapper försumbar, tycks det en fåvitsko jungman.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"