Tre bildskärmar?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Tre bildskärmar?
Hej!
Är det möjligt att konfigurera Ubuntu till användning av tre bildskärmar? I så fall, vilken hårdvarulösning passar bäst - Matrox TH2G, dubbla grafikkort, eller något annat alternativ?
Tack för svar!
Är det möjligt att konfigurera Ubuntu till användning av tre bildskärmar? I så fall, vilken hårdvarulösning passar bäst - Matrox TH2G, dubbla grafikkort, eller något annat alternativ?
Tack för svar!
SV: Tre bildskärmar?
Det är inte alla moderkort som kan köra två grafikkort samtidigt så prova med ett lånat kort först ifall du bestämmer dig för det alternativet.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Det finns speciella kablar och externa dosor som emulerar en upplösning av tex två skärmar som kopplas till den. Så om man tex har två st. 1024x768 skärmar som man kopplar in så man kan alltså få datorn att tro att det är EN 2048x768 skärm man har. Sedan kan man ju alltså koppla in en tredje skärm till sin andra grafkport, förutsatt att man har två portar på sitt grafikkort.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
Det kommer nog krävas en del pill i Xorg.conf för att få igång det... men det borde inte vara omöjligt... Skulle nog rekomendera ett AGP kort med två skärmutgångar och ett PCI kort... mne du kanske är rik och har råd med dem här nya grejjerna som SLI (heter det va?)...dem vet jag faktiskt inte hur dem funkar...
Men som sagt, det funkar itne med alla kort...
Men som sagt, det funkar itne med alla kort...
Matrox TH2G är ju alltid ett säkert kort eftersom det fungerar med i princip alla grafikkort. Problemet är att det kan endast kan "spänna ut" bilden över alla skärmarna men inte skapa tre individuella skrivbord. Vill du ha det sistnämnda så behöver du två grafikkort alternativt ett som stödjer tre skärmar. Matrox är väl pionjärerna på den marknaden. Ati hade också en serie som hette FireMV. Vet inte vart den tog vägen...
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Matrox har, förutom den där typen av "splitters" svindyra grafikkort med bland annat fyra utgångar.
Jag har en gammal goding med 2 utgångar. Det är min käraste ägodel.
Det brukar i allmänhet inte vara särskillt svårt att fixa flera skärmars stöd med flera grafikkort, copy/paste i xorg.conf och ändring av namn på enheterna i den filen och iväääg!
Jag har en gammal goding med 2 utgångar. Det är min käraste ägodel.

Det brukar i allmänhet inte vara särskillt svårt att fixa flera skärmars stöd med flera grafikkort, copy/paste i xorg.conf och ändring av namn på enheterna i den filen och iväääg!
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
Tack för svaren, lite tveksam till Matrox TH2G då lösningen jag är ute efter är en 22" S-PVA med två mindre på vardera sida om, så det får nog bli lite moderkortsresearch först.
Hur pass bra stöd har Matrox-korten under linux? De verkar enbart tillhandahålla drivrutiner för Windows på hemsidan.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag hae bättre koll förr, men för en del av korten har du väldigt bra stöd, jagvet inte om det gäller alla. Matrox var en av de första att släppa fria drivrutiner till sina kort.BrigTSD skrev: Hur pass bra stöd har Matrox-korten under linux? De verkar enbart tillhandahålla drivrutiner för Windows på hemsidan.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Matroxkorten med dubbla VGA-utgångar dyker upp inte så sällan på Tradera.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Hur går det?
Är mycket intresserad kring hur det löser sig så keep us posted 

-
Har beställt en ny dator, får se om jag kan ha dubbla grafikkort i den - det känns som den bästa lösningen för min egen del efter att ha kollat runt lite. Den har moderkortet Gigabyte GA-945GCM-S2L i sig, det har flera PCI-portar, så jag får se hur det går. Har ett gammalt GeForce 5600 eller dylikt, och kommer att köpa ett nytt 8800-någonting. Problemet jag märker av redan nu när jag försöker ha två bildskärmar (en 22" och en 17") och min bärbara (15") är att mitt skrivbord är för litet.
Dyra investeringar, detta.