Extern hårddisk

Herig

Extern hårddisk

Inlägg av Herig »

Har precis instalerat Ubuntu och hoppas verkligen ja kommer att gilla mitt nya operativ system^^
Nu till frågan iaf.. Innan ja formaterade min dator så flyttade ja över lite saker som ja gärna ville behålla i en extern hårddisk.  Såsom musik osv.
Men nu till problemet  :-[ Står att den inte kan mounta den flyttbara hårddisken :S. sen när ja kollar details så står det nånting om Ntfs. Någon som vet vad jag ska göra? :)
J0henz

SV: Extern hårddisk

Inlägg av J0henz »

Det här är ett longshot, men prova att installera ntfs-config, sudo apt-get install ntfs-config.
Herig

Inlägg av Herig »

Timestamp to far in the future står de?  :o Har 11 jan 2008  :-\
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Eftersom detta är nybörjardelen så kanske man ska förklara var man skriver sudo apt-get install ntfs-config
Du hittar terminalen under Program/Tillbehör. Där skriver du den frasen.

Har dock för mig att man kan skriva detta istället:

Kod: Markera allt

sudo mount -af
för att tvinga till en montering.
Anledningen till att disken inte monteras är förmodligen att cachen inte är tömd från det att den var monterad i Windows.
Kör man Windows så går man ut i DOS-prompten och skriver chkdsk <enhet:> /F
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Herig

Inlägg av Herig »

Ok. Men kommer hårddisken kunna funka på windows datorer om ja gör detta?
Juste! Har även en ny fråga?  ::)
Kan inte få igång Mp3 ljud:p?
Verkar inte ens som om ja kan hämta den codecen som jag behöver.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Ja, hårddisken kommer att fungera i Windows också. Har själv haft lite strul förut med att inte kunna montera den externa disken.
Får du inte upp en fråga om du vill installera mp3-stöd?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Förmodligen är det så att Windows inte avslutats, och därigenom avslutat hårddiskskrivningen, ordentligt. Därför är NTFS-tabellen (Windows filsystem) låst, och Ubuntu vill inte riskera att data tappas och därför vägras montering. I 99.99999% av fallen är det ingen fara att montera ändå (kan göras genom kommandot mount -t ntfs-3g /dev/HÅRDDISKENSBETECKNING /media/VADDUVILLDISKENSKAHETAPÅSKRIVBORDET -o force), men det kan uppstå problem (har aldrig råkat ut för det, men man kan aldrig vara säker). Säkrast är att du använder disken i Windows en gång till, avslutar ordentligt och sen provar att sätta in den igen i Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"