Uppstart av live bråkar

LowFlow

Uppstart av live bråkar

Inlägg av LowFlow »

Försöker starta upp med live cdn och allt går bra fram tills den har fixat den trådlösa musen, sen får den några error och sen börjar den loopa detta felmeddelande:

atkbd.c: Spurious ACK on isa0060/serio0. Some program might be trying to acces directly to hardware

Vad är problemet?
LowFlow

SV: Uppstart av live bråkar

Inlägg av LowFlow »

Ingen som har något? Försökt googla men förstår inte.  ???
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ditt problem tyder på sk kernel panic, dvs att Linuxkärnan har problem med något i din hårdvara. Kan vara musen men även andra saker som kortläsare osv. Plocka ur allt extern inkopplad hårdvara du kan undvara under installationen och prova. Om det funkar får du försöka uteslutningsmetoden för att lokalisera det som orsakar problem. Prova också med en annan mus.
LowFlow

Inlägg av LowFlow »

Jag har plockat ut mitt nätverkskort, ljudkort och musen. Tangentbord och grafikkort blir tajt att plocka ur och endå manövrera. Hehe. Mer saker har jag inte i datorn.

Kanske ska plocka extra cd-läsaren?
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

LowFlow skrev: Jag har plockat ut mitt nätverkskort, ljudkort och musen. Tangentbord och grafikkort blir tajt att plocka ur och endå manövrera. Hehe. Mer saker har jag inte i datorn.

Kanske ska plocka extra cd-läsaren?
det kan du prova att göra. Hoppas det funkar.
LowFlow

Inlägg av LowFlow »

Nu startar den inte ens. Så vi kan lägga ner tråden för jag har inget att felsöka på längre!  ;D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du har ju med stor sannolikhet konstaterat att de grejorna som du plockade bort inte är orsaken.
LowFlow skrev: atkbd.c: Spurious ACK on isa0060/serio0. Some program might be trying to acces directly to hardware
Utskriften ser ut att peka på tangentbord (kbd), ISA (isa) och serieportar (serio).
- Har du möjlighet att stoppa in ett annat tangentbord + mus på PS/2 så prova det.
- I Bios bör du kunna Disabla Serie-porten, prova det.
Flera har lyckats komma runt problemet via något av de alternativen.

Andra har kopplat problemet till sina SATA-diskar. Så, det finns en del internt också som kan sätta käppar i hjulet.
LowFlow

Inlägg av LowFlow »

Okej tack för det! Får se om jag behöver det i framtiden. Tar och köper en laptop till käringen till lön istället så snor jag hennes burk..  ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"