Kan inte få Eclipse att funka pga av det inte hittar var java finns installerat. Får följande meddelande:
A Java Runtime Environment (JRE) or Java Development Kit (JDK)
must be available in order to run Eclipse. No Java virtual machine
was found after searching the following locations:
/home/tobbyd/Flexbuilder/eclipse/jre/bin/java
java in your current PATH
Har laddat hem java jre1.5.0_14 som ska funka med Eclipse 3.3 och packat upp det i /usr/lib/jvm/jre1.5.0_14
Sedan ska man tydligen sätta en path som tyvärr inte funkar, har kört följande kommandon:
export PATH=/home/apan/usr/lib/jvm/jre1.5.0_14/bin:$PATH
export JAVA_HOME=/home/apan/usr/lib/jvm/jre1.5.0_14
kommandot "java -version" ger
The program 'java' can be found in the following packages:
* cacao
* j2re1.4
* kaffe
* jamvm
* java-gcj-compat
* gij-4.1
* gij-4.2
* sablevm
Try: sudo apt-get install <selected package>
Vad gör jag fel?
Tack
Java JRE för Eclipse 3.3
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Java JRE för Eclipse 3.3
Jadu, fick något liknande problem, löste det hela med sudo apt-get install icedtea-java7-jdk icedtea-java7-jre
Jag flyttade hela java mappen från /usr/lib/jvm/jre1.5.0_14 till den path som redan fanns i systemet alltså: /home/apan/Flexbuilder/eclipse/jre/bin/java
Då blev jag av med första fel meddelandet och eclipse öppnas men när jag ska editera dokument så går det inte längre. Då blir det:
An error has occurred. See error log for more details.
java.lang.NullPointerException
Hur och vad göra?
Då blev jag av med första fel meddelandet och eclipse öppnas men när jag ska editera dokument så går det inte längre. Då blir det:
An error has occurred. See error log for more details.
java.lang.NullPointerException
Hur och vad göra?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Suns egen Java brukar väl fungera bäst, så kör sudo apt-get install sun-java6-jre (eller java5 om du vill det). Ta helst bort den version du har installerat själv, det är alltid bättre att använda apt-get. Möjligtvis behöver du köra update-java-alternatives också för att välja vilken utgåva du vill använda.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
När jag testade suns java genom apt-get fungerade den väldigt illa för mig. Fast var kanske bara på 64bitars. Vet inte om jag testade på 32bitars något.
Enligt vad jag förstår så funkar Eclipse 3.3 med Flexbuilder pluggen som jag vill köra endast med java 1.5.x.x.x