Datatjej 2008

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
upnorth

Datatjej 2008

Inlägg av upnorth »

http://www.idg.se/2.1085/1.140024
Antalet tjejer som pluggar it har gått från låga till katastrofala nivåer. Elevkonferensen Datatjej vill vända trenden.

Konferensen är den elfte i ordningen och anordnas den 24 till 27 januari på Linköpings tekniska högskola.

– Det är vi elever själva som arrangerar det här. Vi vill inspirera tjejerna och peppa dem att slutföra sina studier, säger Helena Mischel, projektledare för Datatjej 2008.
Vore kul att uppmärksamma FOSS och ubuntu här :)
Användarvisningsbild
LadyFrost
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

SV: Datatjej 2008

Inlägg av LadyFrost »

Jag minns att förra ordförande i min datanförening (ja, i min datanförening är det kutym att kalla en dator för datanmaskin, eller kort en datan) berättade om hennes besök på en liknande konferens (har för mig att det var just datatjej). Hon hade tyckt att det skulle bli kul att träffa andra tjejer som pluggade olika datorrelaterade saker eller som hade datorer som ett fritidsintresse, men möttes i princip bara av tjejer som lånat sin pojkväns dator och åkt dit på hans inrådan, och som hade attityden "men jaaaaag kan inget om datorer, det fixar min kille, jaaaag skulle aaaaaldrig klara något sååååååånt". Hon höll på att gå i atomer över att de inte ens försökte. :)

Alltså, att nå ut till folk där kan bli knivigt.
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Vill bara uppmärksamma vi ( eller Geraner) kan skicka högkvalitativa flygblad till den som går på en sån mässa.

"@LadyFrost: 1. Det finns asmånga osäkra killar oxå , särskilt i min generation, som ojar sig inför datorer. 2. Det förväntas av många tjejer att de ska lämna vissa revirer i fred. Det är en härskarteknik.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

om det hade varit liiiite närmare hade det nog kunnat vara skoj ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"