Nytt MoBo i ett compaq chassi

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Chippen

Nytt MoBo i ett compaq chassi

Inlägg av Chippen »

Hejsan hejsan

Mitt moderkort håller på att ge vika.

Då jag är väldigt fattig så vill jag hällst itne behöva köpa ett nytt chassi utan undrar om någon vet hurvida standard mATX passar i en compaq låda eller om dem är special byggda..

Det är en Compaq Presario SR1000
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Nytt MoBo i ett compaq chassi

Inlägg av vulfgar »

Jag har inte granskat din modell, men det är väldigt osannolikt att det skulle fungera. När jag råkade ut för liknande senast så fick jag köpa nytt chassi också. Compaq är väldigt mycket för egena lösningar.  :(
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

Chippen skrev: Hejsan hejsan

Mitt moderkort håller på att ge vika.
Är det svällda kondensatorer?
I så fall är det bara att värma upp lödpennan  & byta ut dom.

Jag har fixat ett mk så en gång, det lär väl inte hålla en evighet men kan ju förlänga livet lite på  burken iaf.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Jag vet inte exakt vad faktiskt... det enda jag vet är att processorn blir väldigt varm, att sensorerna verkar löpa lite omok och att fläkten skulle behöva bytas...

Har provat med en annan fläkt, så jag utgår från att något inte fungerar riktigt som det ska... men jag är inte säker... kanske ska köpa en ny riktig fläkt först...
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

vulfgar skrev: Jag har inte granskat din modell, men det är väldigt osannolikt att det skulle fungera. När jag råkade ut för liknande senast så fick jag köpa nytt chassi också. Compaq är väldigt mycket för egena lösningar.  :(
Instämmer helt, det kan vara mycket knepigt att byta moderkort i ett compaq-chassi. Kolla framförallt att ATX-kontakten på nätdelen är "normal".
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"