Hej!
Jag frågade min tjej vad hon tyckte om Ubuntu vs Windows och hon sa att hon föredrar windows just pga 2 saker.
Nr 1 MSN kan man förstora och förminska typsnittet i meddelandena, det går inte i Gaim såvitt jag kan komma på.
Nr 2 Förstorning av del av skärmen får jag igång med Gnopernicus men på ett mkt otillfredsställande sätt så jag begriper mig inte på det hela.
Det som hamnar bakom förstorningsdelen går inte att läsa såvida man inte flyttar på det som finns bakom förstorningsrutan till nån annan del av skärmen.
Min tjej behöver förstorningen 1,5x, och vill gärna ha ca 1/3-del av skärmen, föreslagsvis den övre tredjedelen för förstorning. Detta lyckas jag inte få till... Det känns ganska ogenomtänkt hur det ska fungera.
Någon som kan hjälpa till med detta?
//Freezeman
Gnopernicus Skärmläsare (förstorning)
För förstoringsglaset så kan du använda dig av compiz/beryl för att kunna få en smidig förstoring. Senaste beryl ska kunna hantera så man kan skriva samtidigt som man zoomar med.
[quote="mucha"]För förstoringsglaset så kan du använda dig av compiz/beryl för att kunna få en smidig förstoring. Senaste beryl ska kunna hantera så man kan skriva samtidigt som man zoomar med.[/quote]
Vad ger det förutom ögongodis?
Testade att installera men får inte igång det där Compiz...
Och ögongodis är inte det efterfrågade, det ska vara smidig förstorning för en synskadad person. De filmer som visade funktioner hos programmet visade bara ögongodis som jag misstänker skulle göra min tjej mera förvirrad snarare än trygg i Linux.
//Freezeman
Vad ger det förutom ögongodis?
Testade att installera men får inte igång det där Compiz...
Och ögongodis är inte det efterfrågade, det ska vara smidig förstorning för en synskadad person. De filmer som visade funktioner hos programmet visade bara ögongodis som jag misstänker skulle göra min tjej mera förvirrad snarare än trygg i Linux.
//Freezeman
Frågor om ett inte så ofta använt program, tror jag.
Jag tror att du hittar svar fortare och snabbare
med http://ubuntuforums.org
Jag har också funderat dessa möjligheter men jag har inte provat en enda av dem, kan du skriva sen vad du hittade och hur det gick?

Jag har också funderat dessa möjligheter men jag har inte provat en enda av dem, kan du skriva sen vad du hittade och hur det gick?
[quote="petri0"]Frågor om ett inte så ofta använt program, tror jag.
med http://ubuntuforums.org
Jag har också funderat dessa möjligheter men jag har inte provat en enda av dem, kan du skriva sen vad du hittade och hur det gick?[/quote]
Hittade lite information om ett annat program som dessvärre visade sig vara buggigt!
Det programmet heter Orca, och kraschar så fort man tex gör stavningskontroll i Openoffice, och kraschar även vid alla möjliga andra tillfällen. Startar ibland vid inloggning och ibland startar det inte.
Men något bättre än Gnopernicus visserligen när det fungerar.
//Freezeman

Jag har också funderat dessa möjligheter men jag har inte provat en enda av dem, kan du skriva sen vad du hittade och hur det gick?[/quote]
Hittade lite information om ett annat program som dessvärre visade sig vara buggigt!
Det programmet heter Orca, och kraschar så fort man tex gör stavningskontroll i Openoffice, och kraschar även vid alla möjliga andra tillfällen. Startar ibland vid inloggning och ibland startar det inte.
Men något bättre än Gnopernicus visserligen när det fungerar.
//Freezeman