Har införskaffat ett nytt moderkort, CPU och RAM-minne som jag byggt ihop och verifierat att det fungerar bra. Har även installerat XP på den för att kunna tanka ner Ubuntu ISO-filer.
Nu till mina problem, när jag försöker installera från Ubuntu 7.10 64-bitars LiveCD så hänger sig datorn titt som tätt, och alltid på olika ställen. Ibland redan vid uppstart av LiveCDn, ibland när diskarna skall partioneras och ibland när systemet installeras.
Laddade då ner alternativ versionen av 64-bitars ubuntu 7.10 men där gick det snett när programmen skulle installeras. Det gick att starta ubuntu utan grafiskt skall och logga in i det men inte så mycket mer.
Efter att ha läst på forumet att det verkar finnas vissa problem med 64-bitars versionen så hämtade jag hem 32-bitars Ubuntu 7.10 LiveCD, men även där hängde sig installationen strax efter att systemet skulle installeras (testade 2ggr).
Nåväl, skam den som ger sig tänkte man och hämtade ner alternativ versionen av 32-bitars 7.10. Men givetvis så blev det även här problem vid installation av program. Den kommer till 6% av programinstallationen och stannar, men ser och hör att den läser från CD:n men inget händer. Efter en stund så kommer en stor röd blaffa till ruta som säger att installationssteget misslyckats. Avslutade installationen ändå och lyckades även här starta ubuntu utan grafiskt skall men hann inte testa något mer imorse.
Följande komponeneter finns:
CPU: AMD 64 X2 4000+
Moderkort: Asus M2A-VM HDMI (med integrerat grafikkort)
RAM: 2 Gb OCZ Platinum DDR2 PC6400
HD: en gammal IDE Seagate på 160 gb, där hela används till Ubuntu
Kan det vara moderkortets integrerade grafikkort som spökar?
Det roliga är att man klagat på WinXP, men det har jag lyckats installera 2ggr på denna dator.
Några tips innan jag provar med en annan dist, typ Linux Mint?
Problem vid installation av Ubuntu 7.10
Problem vid installation av Ubuntu 7.10
Senast redigerad av 1 re_dile, redigerad totalt 10 gånger.
SV: Problem vid installation av Ubuntu 7.10
Borde inte vara grafiken iaf. Kör i stort sett samma setup på samma moderkort. Kör 7.10 32-bit version och det funkar klockrent.Kan det vara moderkortets integrerade grafikkort som spökar?
Tyvärr är jag alldeles för grön för att felsöka vidare...men detta kan kanske eliminera en möjlig felkälla. Finns säkert någon här som kan hjälpa dig ytterligare.
Lycka till!
Just detta att du "ser och hör att den läser från CD:n men inget händer" beror nog på den har problem att läsa din brända CD-skiva.re_dile skrev: Den kommer till 6% av programinstallationen och stannar, men ser och hör att den läser från CD:n men inget händer. Efter en stund så kommer en stor röd blaffa till ruta som säger att installationssteget misslyckats.
Bränn med låg (t.ex 4x) hastighet och om möjligt verifiera skrivna data med ISO-avbilden. Vidare kör alternate 32-bitars så undviker du en del andra problem som annars kan dyka upp under installationen, så får vi se om det lyckas.
Jag har nu lyckats installera 32-bitars alternativversion, efter att jag bränt om ISO-filen i 4 ggrs hastighet. Tack för den hjälpen.
Vid första inloggningen så föreslog Ubuntu att jag skulle uppdatera ATI-drivrutinen vilket jag gjorde. Efter omstart av datorn och inloggning så hänger sig datorn obönhörligt så fort båda aktivitetsfält syns. Jag hinner inte ens klicka på "Systemfliken" innan datorn hängt sig. Har även försökt logga in i Gnomes felsäkra läge utan att det hjälpt. Hängnigen yttrar sig på samma sätt som vid installationsförsöken med LiveCDn. Detta får mig att misstänka att nått är kapitalknas med kokmbinationen av ATI-drivrutinerna och mitt moderkort... Hur lyckas man backa installationen av den föreslagna ATI-drivrutinen?
Vid första inloggningen så föreslog Ubuntu att jag skulle uppdatera ATI-drivrutinen vilket jag gjorde. Efter omstart av datorn och inloggning så hänger sig datorn obönhörligt så fort båda aktivitetsfält syns. Jag hinner inte ens klicka på "Systemfliken" innan datorn hängt sig. Har även försökt logga in i Gnomes felsäkra läge utan att det hjälpt. Hängnigen yttrar sig på samma sätt som vid installationsförsöken med LiveCDn. Detta får mig att misstänka att nått är kapitalknas med kokmbinationen av ATI-drivrutinerna och mitt moderkort... Hur lyckas man backa installationen av den föreslagna ATI-drivrutinen?
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Testa följande
när du loggat in i det ickegrafiska ubuntu så skriv in följande med enter efter varje rad.
wget http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... u6_all.deb
När nerladdningen är klar skriver du in
sudo dpkg -i envy_0.9.9-0ubuntu6_all.deb
När detta är klart skriver du in
sudo envy -t
och följer instruktionerna. Förhoppningsvis funkar detta.
när du loggat in i det ickegrafiska ubuntu så skriv in följande med enter efter varje rad.
wget http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... u6_all.deb
När nerladdningen är klar skriver du in
sudo dpkg -i envy_0.9.9-0ubuntu6_all.deb
När detta är klart skriver du in
sudo envy -t
och följer instruktionerna. Förhoppningsvis funkar detta.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Återigen tack för snabb hjälp men jag är inte i mål än... 
Jag körde envy och valde ATI-drivrutiner. Lyckades därefter logga in och allt funkade förutom att upplösningen låg på 800x600 (eller nåt liknande, lågt var det iaf). Valde då att försöka ändra upplösning men det fanns inget annat att välja förutom den upplösningen. Vidare kom jag fram till att den uppfattade grafikkortet som VESA standard, med inga andra val. Man kunde försöka välja manuellt men där listades inte mitt grafikkort som är ett integrerat ATI Radeon X1250 om jag förstått saken rätt.
Ska jag försöka mig på att välja något annat Radeon kort? Kan man sabba nåt om man väljer fel? Och hur rättar man detta i så fall? Kan man på något sätt gå in i terminalläge innan inloggningsfönstret och använda sig av envy igen?

Jag körde envy och valde ATI-drivrutiner. Lyckades därefter logga in och allt funkade förutom att upplösningen låg på 800x600 (eller nåt liknande, lågt var det iaf). Valde då att försöka ändra upplösning men det fanns inget annat att välja förutom den upplösningen. Vidare kom jag fram till att den uppfattade grafikkortet som VESA standard, med inga andra val. Man kunde försöka välja manuellt men där listades inte mitt grafikkort som är ett integrerat ATI Radeon X1250 om jag förstått saken rätt.
Ska jag försöka mig på att välja något annat Radeon kort? Kan man sabba nåt om man väljer fel? Och hur rättar man detta i så fall? Kan man på något sätt gå in i terminalläge innan inloggningsfönstret och använda sig av envy igen?
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Om inte Envy lyckas så återstår bara att kontakta användaren Zinden, han är vår kung på ATI.