Behöver hjälp med att komma igång. Tex. intsallera program och få igång ljudet

hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Behöver hjälp med att komma igång. Tex. intsallera program och få igång ljud

Inlägg av hagelnut »

Kul att det funkar! Men vill du ändå installera xubuntu-restricted-extras så gör så här (borde jag tagit med förra gången):
Starta synaptics
Öppna menyn inställningar och klicka på vad nu repositories heter på svenska (ska vara nummer två uppifrån).
Bocka i multiversum (mjukvara begränsad av copyrightlag).
Efter att synaptics har uppdaterat programlistorna så kan du söka efter xubuntu-restricted-extras igen.

Jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag har engelska på mitt ubuntu så jag vet inte exakt vad det heter på ditt os.
Dawa

SV: Behöver hjälp med att komma igång. Tex. intsallera program och få igång ljud

Inlägg av Dawa »

Någon som har ett bra tips på mediaspelare? Kör winamp nu men de ser förjävligt ut..
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Behöver hjälp med att komma igång. Tex. intsallera program och få igång ljudet

Inlägg av Bossieman »

Gå in i system-administartion-programvarukällor och klicka i så mycket du kan där. Tryck sedan på stäng, låt datorn läsa om.Starta sedan pakethanteraren synaptic och sök på restricted xubuntu-restricted-extra
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Dawa

Inlägg av Dawa »

hagelnut skrev: Kul att det funkar! Men vill du ändå installera xubuntu-restricted-extras så gör så här (borde jag tagit med förra gången):
Starta synaptics
Öppna menyn inställningar och klicka på vad nu repositories heter på svenska (ska vara nummer två uppifrån).
Bocka i multiversum (mjukvara begränsad av copyrightlag).
Efter att synaptics har uppdaterat programlistorna så kan du söka efter xubuntu-restricted-extras igen.

Jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag har engelska på mitt ubuntu så jag vet inte exakt vad det heter på ditt os.
Tror det betyder nått med förvaring.. :p Men jag hittar inget liknande. Fast jag har för mig att jag har sett att multiversum är ibockat redan..
Dawa

Inlägg av Dawa »

Jag har gjort det där nu och jag laddade ner/installerade/uppdaterade (eller vad som hände) 84 filer. Men jag finner inte xubuntu-restricted-extras. Men det är inte livsnödvändigt, eftersom jag bara ville kunna spela mp3-filer och det kan jag nu genom att jag tankade winamp.
Dawa

Inlägg av Dawa »

När jag skriver in kommandot "alsamixer" i terminalen får jag meddelandet:

"alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device"

Jag har tidigare fått kommandot att fungera.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Fungerar ljudkortet i övrigt? Testa med "asoundconf list" och se om ditt kort listas, i så fall kan du köra "asoundconf set-default-card <namn på kort>".
Dawa

Inlägg av Dawa »

Ja, ljudkortet fungerar, lyssnar på musik nu etc. Men på högsta volym (hörs knappt :P)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du paketet alsa-utils installerat? Borde du kanske ha, men kan ju dubbelkolla iaf. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Dawa

Inlägg av Dawa »

Ja. Det har jag installerat.

Jag tycker det är väldigt märkligt, eftersom det har funkat tidigare.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Kolla om du hittar några extra inställningar för volyminställningen. Normalt finns åtminstone master och PCM (både kan ju höjas). Men dessutom kan det finnas extra reglage för just ditt kort, de kanske kan orsaka den låga ljudnivån.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"