Bör jag ha ett virus program installerat på mina Ubuntudatorer?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
vidarvega
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Bör jag ha ett virus program installerat på mina Ubuntudatorer?

Inlägg av vidarvega »

Hallå!
Jag har redan ställt frågan i ämnes raden. Är orolig över att eventuellt virus lurar sig in i min dator!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Bör jag ha ett virus program installerat på mina Ubuntudatorer?

Inlägg av Lars »

De antivirusprogram som finns för Linux letar i huvudsak efter Windows-virus, det kan vara bra att använda ett sådant på t.ex. en fil- eller mail-server. Men i dagsläget finns det ingen som helst risk att råka ut för virus i Ubuntu.
Samber

Inlägg av Samber »

Det finns väldigt få virus till linux, har hört en siffra nämnas på 20 st. Så sannolikt behöver du det inte. Men har du både windows och linux installerade kan det ju va klokt med ett antivirus program. Mitt tips är att installera Avast Antivirus. Kolla <a class="postlink" href="http://www.avast.com">http://www.avast.com</a>
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Har aldrig använt virusprogram i ubuntu och har aldrig ens tänkt tanken på det. Du behöver inte oroa dig för att få virus  till Ubuntu.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
johante

Inlägg av johante »

Jag vågar påstå att ingen på det här forumet har fått ett Linux-virus, så den ända anledningen att skaffa antivirusprogramm är den som nämns ovan. Grattis, du är säker!
Användarvisningsbild
vidarvega
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av vidarvega »

Att det inte finns något direkt virus hot mot Ubuntu beror väl mest på att det ger mer utdelning att "skita" ner Wndows datorer? Om 90% (?) av världens alla datorer opererade med Mark Shuttleworth formidabla idé, så kanske läget varit annorlunda!
johante

Inlägg av johante »

vidarvega skrev: Att det inte finns något direkt virus hot mot Ubuntu beror väl mest på att det ger mer utdelning att "skita" ner Wndows datorer? Om 90% (?) av världens alla datorer opererade med Mark Shuttleworth formidabla idé, så kanske läget varit annorlunda!
Visst hade det varit så, men det finns ändå vissa "fel" i Win som gör det osäkert, t ex att man kan köra som administratör, vilket också många gör. Antagligen för att Win (XP) saknar en bra inbyggd motsvarighet till gksudo*. Vista har visserligen en motsvarighet men den går att stänga av(!) och är lite väl paranoid (Vilket gör att folk tenderar att just stänga av den).

*gksudo är den lilla rutan där man skriver in sitt lösenord när man ska köra ett programm som kräver root-rättigheter.
ihs

Inlägg av ihs »

Vet inte om det hör till ämnet egentligen... Men, borde inte antalet virus till Linux öka om fler och fler väljer att gå över från windows? Det blir ju mer attraktivt att att förpesta ett system om flera använder det. Är det då av ondo att Linux ökar i popularitet?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

ihs skrev: Vet inte om det hör till ämnet egentligen... Men, borde inte antalet virus till Linux öka om fler och fler väljer att gå över från windows? Det blir ju mer attraktivt att att förpesta ett system om flera använder det. Är det då av ondo att Linux ökar i popularitet?
En hel del av säkerheten är inbyggd i systemet. Väldigt många webbservrar är ju linux-servrar och dom är uppkopplade jämt så det finns massor med linux-burkar att försöka angripa.

Om linux blir mer spritt så ökar givetvis intresset för den plattformen från dom som gör och/eller skickar ut virus/malware, men det är svårare att komma åt ett system där du anger lösenord för att installera program och där dom flesta programmen installeras från kända och kontrollerade förråd. Om det däremot skulle börja drälla .deb-filer lite överallt och om man hämtar och installerar dom helt okritiskt, då börjar det blir farligt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
8301

Inlägg av 8301 »

Finns inte risken att man smittar kompisars datorer om dom kör Win.
Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator.
Bill Vaughan
Lars

Inlägg av Lars »

Jag installerade brandväggen Comodo på en Vista-maskin härom dagen. Den kollar även efter onormal aktivitet på datorn. Till att börja med måste man träna upp den och då får man massor av frågor. Nedan följer några exempel:

Jag startar kontrollpanelen/administrativa verktyg/tjänster och får frågan: "mmc.exe is a safe application. It is about to modify the contents of C:\Windows\System32\services.msc". Allow/Block?" Så för att köra ett vanligt administrationsverktyg behöver man SKRIV-rättigheter till en fil i systemkatalogen!!! SKRIV-rättigheter till XML-filen som definierar hur själva verktyget fungerar (om jag förstått saken rätt). Observera att jag bara startade programmet, jag ändrade inga inställningar eller liknande. Motsvarade på Unix skulle vara att ett program öppnade en fil under /sbin för skrivning. Totalt vansinne, oavsett om man verkligen skriver till filen eller inte.

Jag startar Internet Explorer: "iexplore.exe could not be recognized and it is about to modify the protected registry key HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft. Allow/Block?". Så webbläsaren kräver alltså skrivrättigheter på en global nyckel i registret!!! HKEY_LOCAL_MACHINE gäller ju alla användare!! Egna inställningar ligger i HKEY_CURRENT_USER eller vad den heter. Och det här ska alltså vara det säkraste systemet Microsoft har producerat? Uppenbarligen har de inte ens lyckats separera olika användare från varandra. Motsvarande på Unix skulle vara att Firefox krävde skrivrättigheter till någon fil under /etc, också totalt vansinne.

Jag blev mörkrädd när jag såg det här.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Lars skrev: Jag blev mörkrädd när jag såg det här.
Ja, vem blev inte det :o
Och vem är det som tar beslutet, jo användaren som oftast inte vet ett smack!
Lars

Inlägg av Lars »

Det lustiga är ju att NT-kärnan har en väldigt sofistikerad säkerthetsmodell som är betydligt mer avancerad än vad Linux har. Varenda litet objekt har tydligen en ACL, allt från filer och registernycklar till enheter i systemet. Man kan styra i detalj vem som får och inte får tillgång till en viss resurs. Men problemet tycks vara att systemet inte är konfigurerat att använda denna funktionalitet fullt ut. Linux modell är visserligen enklare, men den tillämpas väldigt strikt.

Till Linux finns numera SELinux och apparmor, båda innebär att man kan införa mer detaljerade säkerhetskontroller i systemet. SELinux brukar kritiseras för att det är alltför komplext och därför omöjligt att använda på rätt sätt (i likhet med Windows?). Apparmor är nyare och enklare, och det ingår i Ubuntu som standard. Men jag ska erkänna att jag inte känner till så mycket om dessa system.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Om, eller kanske, när Ubuntu har gått om Windows i popularitet och fått en dominerande ställning så måste allt som installeras ändå fortsättningsvis handhas av användaren. Jag har svårt att se att Ubuntu i något sorts 'användarvänligt' intresse skulle släppa på säkerhetstänkandet och låta ett program (ex. Firefox och liknande) i bakgrunden installera/exekvera/ändra program/kod/inställningar (åtminstone i default, användare kan även idag välja bort säkerhet, dumt men det går).

Så det enda sättet jag kan förstunden komma på som skulle kunna ställa till det är ren dumhet från användaren.

Exempel:
Du surfar till en h-sida som serverar dig med fina bilder och texten:
"Detta program är exceptionellt bra, ett måste".
Lägg till denna spegel i din sources.list:
http://trevlig-h-sida-underlig-spegel.deb
Gör sedan en uppdatering och installera detta 'trevliga' program.
Tänk på att programmet måste köras som root första gången du startar det.

Sedan kan skriptet/programmet/koden göra precis vad som helst det är tänkt att göra.

Vad som krävs för att ovan ska fungera är endast ren idioti från en naiv systemadministratör.

En bra anledning till att installera ett antivirus är om man delar information med Windows-maskiner, antingen mellan datorer i ett eget nätverk eller via servrar LAN/WAN, vilket de flesta människor gör även om de bara har en dator kopplad mot Internet. Inte för att man själv kan drabbas utan för att man direkt eller indirekt inte vill drabba andra, när man delar med sig av någon fil man från början laddat hem från nätet.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Snuffet

Inlägg av Snuffet »

Varför ska man inte ha ett virusprogram?
Det är ju inte direkt i vägen.och har du ett windows med på burken
så finns det möjligheter att du hittar virus där när du söker från Linux.
Som du inte har hittat från Windows
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Snuffet skrev: Varför ska man inte ha ett virusprogram?
Det är ju inte direkt i vägen.och har du ett windows med på burken
så finns det möjligheter att du hittar virus där när du söker från Linux.
Som du inte har hittat från Windows
Det är upp till en själv.

Under alla min år med Windows fick jag aldrig virus. Någon trojan etc fick man ju men inget allvarligt.
Nu när jag bara kör Linux lär ju risken knappast öka. ;)

Kör man dualboot med Windows så duger det skydd som finns i Windows gott för Windows.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Jag har fått virus genom wine. Detta ställer bara till "skada" för det som finns i Wine.
Jag kör dual-boot och flyttar ibland filer mellan XP och Ubuntu. Har jag bara ett uppdaterat virus-skydd i XP så fixar det sig.  Skickar jag däremot filer till andras Windowsdatorer så finns en risk att de blir smittade.  Jag använder Avast i Ubuntu.  Har inte märkt att Avast slöar ner Ubuntu nämnvärt.

I framtiden kan det bli aktuellt med antivirusprogram i Ubuntu men som läget är nu så behövs inget virus-skydd till Ubuntu.

De som kör Linux som root löper lite större risk.  Så länge du inte ställer om Ubuntu så att det går att logga in som root så är du "säker".

Installerar du bara paket från Ubuntus förråd så är risken minimal att du därifrån ska drabbas av virus.
                                                                                                  :)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"