Krångel med partitioner

Baltazar

Krångel med partitioner

Inlägg av Baltazar »

Fick hem min nya laptop samma dag 6.10 släpptes så man var ju inte sen att snabbt installera edgy. Som jag skrev i en annan tråd fungerade allt direkt och med beryl blev det riktigt läckert också. Dock lämnade jag lite plats på hårddisken, typ 15 gig, för en eventuell kommande dual boot med windows. När jag slängde in och bootade xp-skivan idag säger installationen att den inte hittar någon hårddisk. -Nähä, tänkte jag och bootade upp ubuntu från hårddisken och skapade en primär (#2) fat32 partition i det lediga utrymmet med gparted (hade valt ntfs med det var ut-gråat i menyn av någon anledning).
Reboot och start av XP-installationen gav återigen samma resultat, ingen hårddisk hittad.. XP var förinstallerat på den här laptoppen så jag misstänker att det en gång HAR gått att installera windows på den :)

Jag är ganska säker på att jag har gjort nåt fel med gparted, kabnske att jag ska klicka i nån flagga eller nåt specialkrav att windows måste installeras först eller nåt sånt.. nån som har nåt tips hur jag ska få winxp-installationen att hitta min hårddisk?

just nu är hårddisken uppdelad såhär: [ ~8gb opartitionerat ][ ~60 gb ext3 rootpartition][ ~4gb linux-swap ][ 15gb fat32 av en helt ovesäntlig anleding ]

Det är alltså i den opartitionerade 8gb-delen jag skulle vilja trixa in windows.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Krångel med partitioner

Inlägg av vulfgar »

Om windows är förinstallerat så kan MBR finnas/ha funnits på en dold partition. Kolla startordningne i BIOS, om en dold partition anges som första hårddisk så kan du testa om det går bättre om du byter ordning.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Petter Viklund

Krångel med partitioner

Inlägg av Petter Viklund »

Jag förmodar att du har tagit bort den för installerade versionen av XP och installerat ubuntu där(Låter så på beskrivningen)?
Ett par saker windows måste ligga på första partitionen vilken gör att du förmodligen måste installera om allt från början.
Om det är så att du har skrivit över den förinstallerade XP-versionen alltså. Har du därimot kvar din förinstallerade XP version kan det vara som vulfgar skrev.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"