Funderingar kring val av OS

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Thoht
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Funderingar kring val av OS

Inlägg av Thoht »

Hej!

Har använt Windows 98, Me, XP, Vista, Mac OS X och i viss mån Linux SuSE. Har nog sett fler OS, men i alla fall, blir jag lite fundersam till och från.

I somras köpte jag mig en MacBook Pro, och har sedan dess varit mycket nöjd med hård- och mjukvara, nästan. För det mesta använder jag datorn till bildredigering (mest av allt), lyssna på musik, se på film, surfa, kolla mejl med mera. Det duger den bärbara och OS X utmärkt till upplever jag. Styrkan i OS X, och Macintosh i allmänhet sägs vara att det är optimerat för skapande processer såsom bild, film och ljud.

Efter ett tag blev jag nyfiken på terminalen, vilket ledde till lite Bash-programmering, som sedan byttes ut mot Python och PHP. Här stötte jag på en (hel) del problem, då medföljande Apache 1.3 server och dylika komponenter inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Att försöka uppgradera dessa är för användaren snudd på omöjligt eftersom de är (vitala?) delar av OS X. Alltså måste man göra nya installationer vid sidan om av det man vill ha, exempelvis Apache, PHP och Python. I detta avseende är OS X mycket krångligt, och jag vet inte om detta är ett återkommande fenomen i alla UNIX-liknande OS?

I vilket fall beslutade jag mig nyligen för att köpa en till dator, som jag kan ha en Linux-distribution på, Ubuntu verkar vara lämpligt för mina behov. Jag har fått uppfattningen att det skall vara enklare att arbeta med programmering i allmänhet i ett sådant öppet system, och hoppas i alla fall på att det skall vara enklare att uppdatera till de senaste versionerna av programmeringsspråk och dylikt. Åtminstone enklare än att behöva lägga ut en tusenlapp för OS X Leopard, och behöva installera om allt från början, med risk för att vissa nyttoprogram kanske inte ännu är kompatibla med 10.5.

Så jag har en Mac för bildredigering och nöje, och kommer att ha "en Linux" för utveckling och utforskning av systemet i sig.

Det får mig att fundera på vad Microsoft Windows egentliga styrka är. Det jag hört är att deras framgång baseras på att de tidigt delade med sig av sina API för att ge mjukvaruutvecklingen till Windows en skjuts, och att de dessutom hade någorlunda välfungerande nätverksstöd - något som större företag hellre satsade på än "hemma-datorn" Macintosh. Förmodligen ledde detta till att det var ett mer välbekant märke, och också föredrogs när man skaffade en egen dator därhemma. Det jag hört på sistone är att .net är Microsofts flaggskepp, mer eller mindre. Jag har inte riktigt greppat vad det är, men det låter som att det är ett ramverk för utveckling till alltifrån den enskilda datorn, till nätverk, till Internet (ASP.net). Om man vill tjäna pengar inom systemutveckling, skall det vara ett hyfsat säkert kort, enligt en bekant. Det är färre som är bekanta med ASP.net än exempelvis PHP, vad det gäller webbutveckling, och många stora företag söker sig tydligen hellre till det som sponsras med pengar snarare än fritid(?).

Utöver det är också Windows de facto den främsta spelplattformen, vilket stärker dess position i familjehemmen ytterligare. Med en så bred publik kommer ju även haxies och mods till det ena och andra, och efter att ha blickat igenom bland annat deviantArt funderar jag på hur mycket som egentligen skiljer skrivbordsmiljöerna i OS X och Windows åt, även om det inte är "out of the box". Min personliga åsikt stannar vid att Windows, särskilt startmenyn som jag avskyr över allt annat, är väldigt "bloatat" och att de "wizards" som finns kunde ersättas med ett begripligare användargränssnitt och hjälptexter.

Så Windows har nätverk, .net och spel. Microsoft Office är tydligen också det "bästa", även om jag själv upplever att iWork '08 räcker till för mina behov. Förmodligen är OpenOffice också alright.

Sammanfattningsvis vill jag gärna konstatera att de har följande styrkor:

Windows
+  Nätverk
+  .net
+  Spel

Mac OS X
+  Bild-, ljud- och filmredigering
+  Enkelt att använda

Linux
+  Utveckling i allmänhet
+  Öppet för att se hur allting fungerar "bakom kulisserna"

Det här ju självklart förmodligen en väldigt orättvis lista tekniskt sett, men det är hur jag upplevt och uppfattat systemen. Vissa skulle nog gå in på säkerheten också, men då Windows är det i särklass mest utspridda operativsystemet så vitt jag vet, känns det som ganska logiskt att också flest virus skapas till det.

Vad tror/tycker ni i största allmänhet? Opartiska svar uppskattas. :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Funderingar kring val av OS

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

De undersökningar som har gjorts har ju visat att det är lättare att lägga in en linuxdator med en modern distro i ett nätverk än att blanda olika windowsversioner i samma nätverk.

Annars är väl de mesta sakerna vanegrejjor, och främsta fördelen för windows är väl spel. De har ju inte varit helt osäkra att koppla upp direkt mot internet på länge, och macosx är ytterst trevligt att använda, när man väl vant sig, som med alla os.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Jag skiter ärligt talat i vilket OS jag kör, för det hänger på programmen helt och hållet för mig. Ett Operativsystem är bara ett operativsystem, man behöver program för att kunna jobba.

Jag kör dualboot pga en orsak, progammen helt enkelt.

Eftersom Windows är det mest spridda operativsystemet så finns det överlägset mest program skrivna, konstigt vore annars. Allt som MAC kan, kan Windows också. Men sen är det ganska stor skillnad på mängden program, det mesta är skrivit för Windows.

Ubuntu är också försett med många bra program, men jag saknar verkligen bild/ljud delen och hade gärna velat haft bra ersättningsprogram till program som Cubase, Samplitude, FL Studio, Photoshop, Total Commander, mf.

Mac är tyvärr ointressant för min del. Säkert en bra dator men för dyr och för lite program och spel. Ubuntu är i alla fall gratis och öppet, så det gör det genast intressantare för min del än Mac.

Främsta fördelen med Windows är inte spel, utan program, och Microsoft har inte ens skrivit 1% av dem. Total Commander är en guldklimp som skulle kunna få mig att byta till vilket annat OS som helst om de slutade göra det för Windows, då blev nog Mac ett alternativ. ;)

Hoppas att det blir mer ljud/bild program till Linux så att man kan köra gratis och med öppen källkod istället. :)
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

DimensionX skrev: Total Commander är en guldklimp som skulle kunna få mig att byta till vilket annat OS som helst om de slutade göra det för Windows, då blev nog Mac ett alternativ. ;)
Du har inte provat Gnome commander eller Midnight commander?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

BrigTSD skrev:
DimensionX skrev: Total Commander är en guldklimp som skulle kunna få mig att byta till vilket annat OS som helst om de slutade göra det för Windows, då blev nog Mac ett alternativ. ;)
Du har inte provat Gnome commander eller Midnight commander?
Och inte bara dem, jag har testat en mängd olika "commanders" för både Linux och Windows och det finns fortfarande ingen av dem som ens kommer i närheten av Total Commander, tyvärr. Om du hade kört in dig på Total Commander så skulle du säkert också förstå varför. Total Commander är cirka 10 år gammalt, från början hette det Windows Commander, sen satte Microsoft stopp för det namnet och filhanteraren fick döpas om till Total Commander.

Jag kör Gnome Commander när jag kör Ubuntu, i brist på annat. Vi får hoppas att Christian Ghisler släpper sitt utmärkta program för fler OS. :)

Pssst, lite av vad som gör TC så rysligt bra, är detta. ;)

http://www.totalcmd.net/directory/packer.html

http://www.ghisler.com/addons.htm
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jag såg ett klipp på youtube från nån konferens med Apple, där de visade en tidlinje över vad de integrerat grafiskt i sitt os. Mkt av det de "kom på" togs tidsmässigt upp av Microsoft efteråt. Med andra ord efterapning (är det ett ord?). Nu vet jag inte hur säker infon är, men det ger en hint om hur det vart.

Windows har spelmarknaden, och självklart en hel del bra komersionella program.
MacOS är väldigt väl integrerat och sammansatt. Men det är som du nämnde svårt att ändra i grunderna.
GNU/Linux styrka är användarvänlighet. Genom dess unika utveckling så är det speciellt anpassat att ge användaren precis vad denne vill ha. Med användarvänligt så menar jag inte att det är enkelt att använda, men det är avsevärt enklare att ändra saker än i de andra osen när man väl lärt sig.
Abusus non tollit usum
DimensionX

Min synpunkt på de olika operativsystemen!

Inlägg av DimensionX »

Först...........

Jag hatar inget operativsystem egentligen utan skulle mycket väl kunna tänka mig att använda vilket som helst av dem som passar mina behov bäst. Alla operativsystemen har sina nackdelar och fördelar. Eftersom jag inte har kört OS X så har jag en smula svårt att uttala mig om det, men jag skulle tänka mig att det är väldigt bra med tanke på alla positiva ord jag hört om det så här långt.

XP har fungerat klockrent för mig i cirka ett år nu fast jag egentligen inte gjort ett dyft utan att starta upp datorn och köra. Inte ett virus...ingenting har hänt på ett år. Ändå var det en image från en redan väl körd installation som jag kopierade över till hårddisken. Raka motsatsen mot Vista där problemen hopat sig för rätt många vid det här laget. Jag anser fortfarande att det enda riktigt bra operativsystemet som Microsoft har lyckats få till, är XP.

Nackdelarna med XP är............

* Styrd av Microsoft

* Det går inte att konfigurera alls lika mycket som i Linux och man har heller inte samma kontroll över systemet.

* Lika säkert som Linux är det inte heller.

* Kostar pengar om man vill köra orginalprogram

* En arme av trojaner och virus, men har man bara ett bra antivirus och inte släpper in dessa otyg själv så.........

* Dessa eländiga DLL filer som skräpar ned och slöar hela systemet. De är dessutom känsliga, släng fel DLL fil så...........

Fördelarna med XP är............

* Finns överlägset mest program eftersom en förkrossande stor andel människor kör något av Windowsversionerna.

* Det enda egentliga valet för hardcore spelfreaks.

* Allt funkar eftersom många standarder är byggda på Windows.

* Mindre känsligt för klåpare och nybörjare eftersom Windows har en förmåga att vara mer förlåtande och "hanka sig fram" på något underligt sätt när man gjort fel vilket både kanske kan ses som en nackdel och en fördel.

* Med rätt program installerade så funkar det riktigt bra. Det betyder att man struntar i Microsofts inbyggda skräpprogram och använder pärlor som Firefox och Total Commander.

Slutsats..........

Ovanstående punkter är orsaken till att jag fortfarande använder dualboot, men det vore skönt att någon dag få byta till något som är helt gratis och öppet för alla, som Ubuntu. Jag har alltid varit emot stora kommersiella företag som styr marknaden och därför gillar jag starkt open source filosofin. Det är som saker och ting borde fungera, egentligen.

Men än så länge behöver jag en del program som bara finns för Windows.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"