Har använt Windows 98, Me, XP, Vista, Mac OS X och i viss mån Linux SuSE. Har nog sett fler OS, men i alla fall, blir jag lite fundersam till och från.
I somras köpte jag mig en MacBook Pro, och har sedan dess varit mycket nöjd med hård- och mjukvara, nästan. För det mesta använder jag datorn till bildredigering (mest av allt), lyssna på musik, se på film, surfa, kolla mejl med mera. Det duger den bärbara och OS X utmärkt till upplever jag. Styrkan i OS X, och Macintosh i allmänhet sägs vara att det är optimerat för skapande processer såsom bild, film och ljud.
Efter ett tag blev jag nyfiken på terminalen, vilket ledde till lite Bash-programmering, som sedan byttes ut mot Python och PHP. Här stötte jag på en (hel) del problem, då medföljande Apache 1.3 server och dylika komponenter inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Att försöka uppgradera dessa är för användaren snudd på omöjligt eftersom de är (vitala?) delar av OS X. Alltså måste man göra nya installationer vid sidan om av det man vill ha, exempelvis Apache, PHP och Python. I detta avseende är OS X mycket krångligt, och jag vet inte om detta är ett återkommande fenomen i alla UNIX-liknande OS?
I vilket fall beslutade jag mig nyligen för att köpa en till dator, som jag kan ha en Linux-distribution på, Ubuntu verkar vara lämpligt för mina behov. Jag har fått uppfattningen att det skall vara enklare att arbeta med programmering i allmänhet i ett sådant öppet system, och hoppas i alla fall på att det skall vara enklare att uppdatera till de senaste versionerna av programmeringsspråk och dylikt. Åtminstone enklare än att behöva lägga ut en tusenlapp för OS X Leopard, och behöva installera om allt från början, med risk för att vissa nyttoprogram kanske inte ännu är kompatibla med 10.5.
Så jag har en Mac för bildredigering och nöje, och kommer att ha "en Linux" för utveckling och utforskning av systemet i sig.
Det får mig att fundera på vad Microsoft Windows egentliga styrka är. Det jag hört är att deras framgång baseras på att de tidigt delade med sig av sina API för att ge mjukvaruutvecklingen till Windows en skjuts, och att de dessutom hade någorlunda välfungerande nätverksstöd - något som större företag hellre satsade på än "hemma-datorn" Macintosh. Förmodligen ledde detta till att det var ett mer välbekant märke, och också föredrogs när man skaffade en egen dator därhemma. Det jag hört på sistone är att .net är Microsofts flaggskepp, mer eller mindre. Jag har inte riktigt greppat vad det är, men det låter som att det är ett ramverk för utveckling till alltifrån den enskilda datorn, till nätverk, till Internet (ASP.net). Om man vill tjäna pengar inom systemutveckling, skall det vara ett hyfsat säkert kort, enligt en bekant. Det är färre som är bekanta med ASP.net än exempelvis PHP, vad det gäller webbutveckling, och många stora företag söker sig tydligen hellre till det som sponsras med pengar snarare än fritid(?).
Utöver det är också Windows de facto den främsta spelplattformen, vilket stärker dess position i familjehemmen ytterligare. Med en så bred publik kommer ju även haxies och mods till det ena och andra, och efter att ha blickat igenom bland annat deviantArt funderar jag på hur mycket som egentligen skiljer skrivbordsmiljöerna i OS X och Windows åt, även om det inte är "out of the box". Min personliga åsikt stannar vid att Windows, särskilt startmenyn som jag avskyr över allt annat, är väldigt "bloatat" och att de "wizards" som finns kunde ersättas med ett begripligare användargränssnitt och hjälptexter.
Så Windows har nätverk, .net och spel. Microsoft Office är tydligen också det "bästa", även om jag själv upplever att iWork '08 räcker till för mina behov. Förmodligen är OpenOffice också alright.
Sammanfattningsvis vill jag gärna konstatera att de har följande styrkor:
Windows
+ Nätverk
+ .net
+ Spel
Mac OS X
+ Bild-, ljud- och filmredigering
+ Enkelt att använda
Linux
+ Utveckling i allmänhet
+ Öppet för att se hur allting fungerar "bakom kulisserna"
Det här ju självklart förmodligen en väldigt orättvis lista tekniskt sett, men det är hur jag upplevt och uppfattat systemen. Vissa skulle nog gå in på säkerheten också, men då Windows är det i särklass mest utspridda operativsystemet så vitt jag vet, känns det som ganska logiskt att också flest virus skapas till det.
Vad tror/tycker ni i största allmänhet? Opartiska svar uppskattas.