Jag - en klantig novis

Simson

Jag - en klantig novis

Inlägg av Simson »

Här får ni något att skratta gott åt:

Jag har en dator med Vista Premium. Denna är från butik installerad med två partitioner - en med Vista och en med en recoverydel för Vista. Jag har nu installerat vad jag trodde skulle bli Ubuntu parallellt med Vista. Smart att kunna ha allt gammalt kvar och ändå välja att starta upp datorn med Ubuntu om man ville det, tänkte jag. Men så blev det inte. Jag verkar ha lyckats formatera om hela datorn och Vista är nu helt borta. Jag kan i.a.f. inte hitta det vid boot och när jag kollar ledigt utrymme på hårddisken så finns det mycket mycket mer nu än tidigare, så allt gammalt verkar ju onekligen borta.

Min enkla fråga är nu om det överhuvudtaget går att återställa Vista på något sätt? Har sökt svar på nätet utan större framgång och provar nu här.

I övrigt gillar jag Ubuntu, så jag tänker definitivt behålla det eller installera in det igen sen.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Jag - en klantig novis

Inlägg av mcNisse »

Hej Simson välkommen till ubuntu-se!

Det var ju inget kul misstag. Kan du kontrollera att din vista partition verkligen är borta? Du kan göra det genom att skriva

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
i en terminal. (Du får skriva in ditt lösen men du får ingen feedback på att du tryckt en tangent.) Posta resultatet här...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hej Simson och välkommen till ubuntu-se.  :D

Jag kan ingenting om vista, så jag kan inte ge så mycket hjälp om detta, men det viktigaste måste vara att kolla om allt verkligen är borta. Om du klickar på Platser och väljer Dator så ska du se bla alla partitioner som är monterade. Dom heter något i stil med sda1, sda2, sdb1 osv. Ubuntus root-partition (/), /home och växlingsutrymme visas inte, utan bara andra partitioner, som tex den för windows och recoverypartitionen, CD/DVD-spelare, USB-stickor osv.  Titta vad du har för enheter där och vad det finns för filer på dom. Det händer då och då att det blir lite fel vid uppstarten så att det ser ut som om windows är borta fastän det finns kvar, men det går att fixa. Värre är om Vista är borta, men det kanske kan gå att få igång en nyinstallation om recovery-partitionen är intakt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Jag gjorde ett liknande misstag när jag skulle få in Ubuntu parallelt med XP.
Blåste om allting ordentligt och installerade bara Ubuntu och på den vägen är det.

Bästa misstaget jag gjort..  ;D ;D
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Simson

Inlägg av Simson »

mcNisse skrev: Hej Simson välkommen till ubuntu-se!

Det var ju inget kul misstag. Kan du kontrollera att din vista partition verkligen är borta? Du kan göra det genom att skriva

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
i en terminal. (Du får skriva in ditt lösen men du får ingen feedback på att du tryckt en tangent.) Posta resultatet här...

Så här står det då:

--------

Disk /dev/sda: 320,0 GB, 320072933376 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 38913 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x1549f232

Enhet Start    Början        Slut    Block    Id  System
/dev/sda1  *          1      38536  309540388+  83  Linux
/dev/sda2          38537      38913    3028252+  5  Utökad
/dev/sda5          38537      38913    3028221  82  Linux växling / Solaris
Simson@Simson-desktop:~$

-----------

Hårddisken är på 320 Gb. När jag högerklickar på "Filsystem" och väljer "Egenskaper" så visar den bara "Total kapacitet: 290,6 Gb". Av detta är 273,4 ledigt. Jag vet ju att datorn från tillverkningen är partitionerad till två diskar, en med Vista och allt, och en liten med en recoverydel. Men hur hittar jag den partitionen? Jag antar att den är resterande 30 Gb som inte syns.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Starta upp med en LiveCD (desktop-cdn som du eventuellt installerade med?). Testa sedan att installera paketet testdisk (t.ex. med: sudo apt-get install testdisk) och kör det i en terminal. Det kan i vissa fall återskapa gamla partitioner och liknande, och om du har riktig tur kan du få tillbaka dina Windows-partitioner. Om detta inte fungerar borde din datorleveratör kunna ge dig en skiva som du kan installera Vista med (alternativt, i värsta fall, formatera din hårddisk)?

Sedan, om du får tillbaka din recovery-partition, så har jag hört (ingen egen erfarenhet) att man på något vis kan bränna ut en installations-CD för Vista från recovery-delen, just utifall man skulle behöva formatera eller så. Någon annan vet säkert mer.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hittade lite om säkerhetskopiering av Vista, vet inte alls om/hur det funkar http://www.alltomxp.se/forum/http://www ... 348#p55348
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Som sagt, kontakta stället där du köpte datorn så bör du få en skiva.

Men om du nu har en licens så kan man väl använda vilken disk som hellst? Skivor är ju inte så svåra at få tag på... ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Det finns jättemånga som är inne på att nedgradera till senaste stabila versionen av Windows, jag tror den heter XP. Klart sämre än allt annat linuxväg men stabilare än Vista. Tyvärr måste man täppa till alla säkerhetshål, antivirus och antispware, köra med brandväggar.. 
Simson

Inlägg av Simson »

DeepThought skrev: Starta upp med en LiveCD (desktop-cdn som du eventuellt installerade med?). Testa sedan att installera paketet testdisk (t.ex. med: sudo apt-get install testdisk) och kör det i en terminal. Det kan i vissa fall återskapa gamla partitioner och liknande, och om du har riktig tur kan du få tillbaka dina Windows-partitioner. Om detta inte fungerar borde din datorleveratör kunna ge dig en skiva som du kan installera Vista med (alternativt, i värsta fall, formatera din hårddisk)?

Sedan, om du får tillbaka din recovery-partition, så har jag hört (ingen egen erfarenhet) att man på något vis kan bränna ut en installations-CD för Vista från recovery-delen, just utifall man skulle behöva formatera eller så. Någon annan vet säkert mer.
Nu vet jag inte om jag hänger med här... Tänk på att du måste förklara som för ett barn. Jag kan i-n-g-e-n-t-i-n-g om sånt här. Du hoppar över många steg här, misstänker jag, och förutsätter att jag vet väldigt mycket om vad som händer om jag gör si eller så.

Jag gjorde så här: Satte in skivan där jag har Ubuntu och som jag installerade det ifrån. Sedan startade jag terminalen och skrev "sudo apt-get install testdisk", klickade enter och skrev in mitt password. Då kom följande text upp i terminalen:
"Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd       
Läser tillståndsinformation... Färdig
Följande ytterligare paket kommer att installeras:
  libntfs9
Följande NYA paket kommer att installeras:
  libntfs9 testdisk
0 uppgraderade, 2 nyinstallerade, 0 att ta bort och 0 ej uppgraderade.
Behöver hämta 818kB arkiv.
Efter uppackning kommer ytterligare 3006kB utrymme användas på disken.
Vill du fortsätta [J/n]?"

Vill jag fortsätta? Vad gör jag egentligen? Vad kommer hända? Jag förstår ingenting...
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

[QUOTE]
Nu vet jag inte om jag hänger med här... Tänk på att du måste förklara som för ett barn. Jag kan i-n-g-e-n-t-i-n-g om sånt här. Du hoppar över många steg här, misstänker jag, och förutsätter att jag vet väldigt mycket om vad som händer om jag gör si eller så.

Jag gjorde så här: Satte in skivan där jag har Ubuntu och som jag installerade det ifrån. Sedan startade jag terminalen och skrev "sudo apt-get install testdisk", klickade enter och skrev in mitt password. Då kom följande text upp i terminalen:
Bygger beroendeträd       
  libntfs9
  libntfs9 testdisk

Vill jag fortsätta? Vad gör jag egentligen? Vad kommer hända? Jag förstår ingenting...
[QUOTE]

Ja du vill fortsätta. Det du gör är att du installerar programmet/programpaketet "testdisk" i Live installationen.
Den (live installationen) ligger i RAM minnet för stunden eftersom du laddade den från CD:n så du skriver ingenting till
HD:n i och med detta.

Hur själva programmet testdisk funkar vet jag inte, har aldrig kört det och eftersom comhem är världens absolut största skämt till Internet leverantör så kan jag inte plocka hem det och provköra/guida dig igenom användningen tyvärr.

Har en uppkoppling som pendlar mellan ingenting och 0,5 MB/S ned fram och tillbaka hela tiden.
Kostar mig 399:- i månaden.. Det är kundservice och support !!

(Ledsen att jag är OT, är bara trött och irriterad på dom)
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Simson skrev: Jag gjorde så här: Satte in skivan där jag har Ubuntu och som jag installerade det ifrån. Sedan startade jag terminalen och skrev "sudo apt-get install testdisk", klickade enter och skrev in mitt password. Då kom följande text upp i terminalen:
Bygger beroendeträd       
  libntfs9
  libntfs9 testdisk

För det första, när du kör från din ubuntuskivan så installerar du inte på hårdisken, utan en liten del av ditt ramminne låtsas vara en hårddisk, för ubuntu är det ingen skillnad.

Vad som händer är att du säger åt ubuntu att ladda ner och "låtsasinstallera" testdisk. Nu är det så att linux fungerar lite annorlunda än windows, när man gör ett program (t.ex. testdisk) så använder det program och bibliotek som andra gjort (det gör andra os oxå) men istälelt för att den som gör testdisk uppdaterar alla saker den behöver och att det finns i programmet testdisk, så är alltihop uppdelat i massor av små paket, där man ser till att ha den senaste versionen av alla olika paket centralt istället.

Dvs istället för att alla program som behöver "libntfs9" skickar med det så säger paketet "testdisk" till att den behöver dessutom "libntfs9" och så ser pakethanteraren apt-get till att man installerar det oxå.

Så första raden: Läser paketlistor, så kollar apt-get upp vilka paket som finns i sina listor.
Sedan så byggs en beroendeträd upp, och apt-get ser att vilka andra paket som behövs.
Sedan kollar den vilka andra paket du redan har installerade.
Sedan berättar den för dig att paketet libntfs9 oxå behövs
Och säger till att den kommer installera det oxå.
Sedan skriver den en sammanställning "0 uppgraderade, 2 nyinstallerade, 0 att ta bort och 0 ej uppgraderade."
Och att den kommer ladda ner 818kB från ubuntus arkiv på internet.
Och att det kommer ta upp ca 3 meg när allt är uppackat och installerat.
Och för att allt verkligen är ok för dig så frågar den om du vill genomföra det, så det inte står att den ska avinstallera hela systemet, installera skräp och sedan lämna dig utan ett system du vill ha.

I det här fallet ska du svara ja om du accepterar att den laddar ner två paket och installerar dem så du kan använda testdisk.

Jag misstänker dock starkt att du inte kan komma åt informationen igen eftersom du installerat något annat över och att du kan behöva en räddningscd. Det borde gå att få en sådan av din återförsäljare av datorn.

EDIT: Bejron hann före, men eftersom jag skrev så mycket och det tog för lång tid så postade jag det iaf. :P
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Simson

Inlägg av Simson »

Jag tror jag struntar i att försöka få tillbaka några förlorade filer. Det går ändå inte. Och faktiskt så är det inte hela världen, eftersom jag har allt som är äldre än 1 år sparat på DVD-skivor. Har inte hunnit samla på mig så mycket sedan dess.

Så nu ska jag försöka lära mig bli Ubuntuist.  :) Och då dyker det upp lite frågor...

1. Systemet verkar instabilt, det har flera gånger låst sig helt så jag måste stänga av datorn och starta om den med knappen på burken. Vad göra? Installera om? Ladda ned annan version och installera?
2. På YouTube visas filmerna inte ordentligt, likaså visas flash (tror det är det) konstigt i exempelvis reklamannonser. Vita eller färgade fält fladdrar över bilden.
3. Läste att det inte går att spela MP3-filer. Vad behövs göras/laddas ned för att fixa det?
4. Jag vill köra det läckra Compiz Fusion. Hur ser jag vilket grafikkort jag har och om det räcker till?
5. Försökte fixa in Internet Explorer i burken och följde då den här länken: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2007/01/att-kra-internet-explorer-i-ubuntu.html. Kommer så långt som till "Högerklicka på iconen nedan och välj 'Visa Bild', dra sedan iconen till ditt skrivbord så att den sparas där". Detta går inte. Jag får upp den i en liten ruta, men det går inte dra den till skrivbordet. Finns det annat sätt att skaffa Explorer? (Det behövs ju trots allt för vissa sidor på nätet...)
Senast redigerad av 1 Simson, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

2. Det är för att du använder gnash (en fri flash implentation som inte har vissa "fel" som somliga sidor utnyttjar, men har andra fel, så det blir lixom dubbelt upp). Kolla in http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,21227.0.html för att fixa flash idag.
3. Det ska räcka med att dubbelklicka på en fil och frågan ska komma upp om du vill installera stöd för mp3. Prova att installera ubuntu-restricted-extras i synaptic. (system - administration - pakethanteraren )
4. system - inställningar - hårdvaruinformation
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

5. högerklicka på ikonen och välj spara som.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

1. tror det häger ihop med ditt grafikkort. Kommer säkerligen bli bättre efter att du fått igång grafikkortet.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Simson

Inlägg av Simson »

Svar på fråga 2, YouTube - TACK!!! Nu fungerar det jättefint! Men jag måste bara få påminna dig (och kanske "er andra"): Tänk på att en del av oss som är här verkligen ÄR nybörjare! Länken du gav mig som svar på fråga 2 klickade jag på och då blev allt jättekonstigt och jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Sen kom jag att tänka på att kanske ALLT skulle göras i terminalen. Så jag provade det, och då fungerade allt. Dock var jag lite skeptisk då det flera gånger stod "simson@simson-desktop:~$" omedlebart efter att jag skrivit ett kommando. Hade verkligen något hänt? Men om jag bara fortsatte så visade det sig att det faktiskt hänt saker. Och nu fungerar YouTube och annat liknande som det ska. Så TACK igen!
Simson

Inlägg av Simson »

Svar på fråga 3: Tack igen! Nu funkar även detta.  ;D
Simson

Inlägg av Simson »

Den här tråden kan jag härmed avsluta. Jag har nu efter många om och men installerat om både Vista och Ubuntu. (Ubuntu för tredje gången, men det krånglar en del fortfarande.) Vista funkar dock utmärkt.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"