8800 GT, drivrutin, no screen, no device

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
skillz

8800 GT, drivrutin, no screen, no device

Inlägg av skillz »

När jag installerar drivrutiner till mitt 8800 GT och startar om datorn så så får jag upp något i stil med "No screen" och "No device", något är fel med xorg.conf. Jag antar att det är något med dom sektionerna som är fel, vet bara inte vad. Kan tyvärr inte ge er filen eftersom jag inte kommer in i X då, så jag har fått formatera nu ett antal gånger idag. Just nu sitter jag utan drivrutiner på 800x600, vilket är hemskt. Drivrutinerna jag installerat är 169.04 som finns på Nvidias sida.

Har inaktiverat tjänsten GDM för att kunna installera drivrutinerna, är det fel? Någon som vet hur jag löser problemet, eller måste ni ha xorg.conf-filen för att hjälpa mig?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: 8800 GT, drivrutin, no screen, no device

Inlägg av ZX Spectrum »

Har du bytt från ett annat grafikkort till 8800GT och sen installerat drivrutinen?
Om man byter grafikkort så behöver man köra en reconfigure av xorg.conf för att kortet ska hittas.

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
skillz

Inlägg av skillz »

Ja, jag har bytt kort. Men jag körde på ett ATi-kort utan drivrutiner innan. Och jag har formaterat ett flertal gånger idag, så det borde väl inte behövas?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag är rädd för att det kan behövas. Ditt ati-kort står antagligen i xorg.conf på ett eller annat sätt.
Kör du med sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg så hittas förmodligen ditt nya grafikkort. Därefter borde det fungera.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
skillz

Inlägg av skillz »

Okej, och det ska jag köra efter jag installerat drivisarna?

Är 169.04 rätt då?
Senast redigerad av 1 skillz, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Tror inte det spelar någon roll om du gör det innan eller efter.
När du skrivit detta kommando så får du upp en guide där du får välja lite olika alternativ. Mestadels så stämmer standardsvaret du får upp, men välj nvidia vid första frågan.
Bild
skillz

Inlägg av skillz »

Funkade inte. Jag kanske har gjort fel, men detta är det enda sättet jag kunde komma på att installera.

Jag tankade drivrutinerna NVIDIA-Linux-x86-169.04-pkg1.run, inaktiverade tjänsten GDM, startade om datorn, körde "sh NVIDIA-Linux-x86-169.04-pkg1.run". Efter det skriver jag startx, och då får jag fram detta:

Kod: Markera allt

(EE) No devices detected
Fatal server error:
No screens found

X10: Fatal IO error 104 (connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaning.
Har gjort backup på xorg.conf, men startar ändå inte.

Har även kört "dpkg-reconfigure xserver-xorg" både innan jag installerade drivisarna och efter.

Nu får jag inte igång X. Hur fixar jag detta? Enda sättet jag lyckas komma på är att formatera, men då försvinner drivisarna, vad gör jag för fel? :(

Edit: Fick igång den med "/etc/init.d/gdm start". Men drivrutinerna verkar inte vara installerade, trots att jag installerat dom, är det fel för mitt kort? :S
Senast redigerad av 1 skillz, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Vet inte med 8800GT-kortet hur det är med drivrutinerna. I vilket fall som helst så var du tvungen att köra en reconfigure för att få xorg att peka mot rätt grafikkort. Hittades förresten kortet i xorg-guiden?
Bild
skillz

Inlägg av skillz »

Stog något standard Coporation-kort, vet inte om det blev rätt. Men hur som helst så känner jag mig riktigt dum just nu. När jag fått igång GDM och kommit in i X läste jag loggen från installationen av drivrutinerna, och då såg jag att installationen inte ens blev klar pga. att jag inte hade libc-developerment header files, eller vad det hette. Så kollade i Synaptic och hittade libc-dev där och installerade och körde om installationen, och då gick den igenom. Nu verkar det funka utan problem. Men går det att kolla någonstans i Ubuntu så att dom verkligen är 100% rätt installerade? Upplösning, hz och allt sånt är iaf rätt, och det verkar funka.

Edit: Hm. Aktiverade tjänsten GDM igen, och sen startade jag om datorn, nu verkar drivrutinerna helt plötsligt vara borta igen :S

Edit 2: Något står inte rätt till. Testade installera igen, nu ser det ut såhär

Bild
Hur avsinstallerar jag drivrutinerna? (gick inte att ta screenshot, då såg det ut som ett vanligt skrivbord)
Senast redigerad av 1 skillz, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag avinstallerar drivrutinerna genom att gå in i Synaptic och ta bort allt som heter fglrx.
Skumt det där med gdm. Mer än jag vet.
Bild
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

169.04 är rätt, ja. Du kan även välja 169.07, men det finns en bugg som gör att fläkten går på max hela tiden. Hur gör du när du installerar drivrutinerna?

Installera enligt Mini-HowTo:n i den här posten, och kolla om det går bättre:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18506.0.html
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Bild"