Vad händer om man skaffar KDE 4 till windows?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
lord

Vad händer om man skaffar KDE 4 till windows?

Inlägg av lord »

Hejsan.

Undrar bara om någon vet vad de egentliga konsekvenserna utav att byta ut windows xps explorer mor KDE 4 blir? Tar KDE 4 mer än explorer resurser? Är det bloatat, som någon skrev någonstans? Bra och dåliga sidor utav ett byte? Och skulle det bli problem med att få program, som t ex unlocker, att fungera (kompabilitetsproblem)? Eller skulle allt fungera utan problem?
    Undrar, för jag gillar inte helt och hållet explorer. Visst, det är fint och så med rätt tema, men det använder saker jag inte gillar och har en tendens att lägga beslag på filer utan riktig anledning. Ok, egentligen har det problemet inte varit så stort, men ni förstår vad jag menar. Anser ni att det skulle vara värt att byta?

Bästa hälsningar,
lord.
Emil.s
Kontakt:

SV: Vad händer om man skaffar KDE 4 till windows?

Inlägg av Emil.s »

KDE4 ska ju vara oerhört mycket effektivare än 3an, och då tycer jag inte att 3an är så slö. Bara QT biblioteken är laddade så går det fort.
Konqueror är ju oerhört mycket kraftfullare än explorer, men även mycket nyare. Så kag skulle tro på en kombination av:
Snyggare, snabbare och effektivare.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
lord

Inlägg av lord »

Är till stor del mest intresserad av vilka kompabilitets problem det kan ge olika program. Skulle det ge några problem med sådana saker, som att program som t ex unlocker skulle sluta fungera? Finns det något program som skulle sluta fungera? Eller är det helt smärtfritt att byta?
Senast redigerad av 1 lord, redigerad totalt 7 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

lord skrev: Är till stor del mest intresserad av vilka kompabilitets problem det kan ge olika program. Skulle det ge några problem med sådana saker, som att program som t ex unlocker skulle sluta fungera? Finns det något program som skulle sluta fungera? Eller är det helt smärtfritt att byta?
Om ett program behöver åtkomst till något windowsbibliotek så antar jag att det laddas på något sätt...
Skulle tro att det blir som att köra QT program i en GTK miljö (KDE/Gnome)...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

lord skrev: Är till stor del mest intresserad av vilka kompabilitets problem det kan ge olika program. Skulle det ge några problem med sådana saker, som att program som t ex unlocker skulle sluta fungera? Finns det något program som skulle sluta fungera? Eller är det helt smärtfritt att byta?
*lol*

Det är ju Eplorer som till 99% låser filer såvitt jag förstått så utan explorer, ingen "lock" och då inget behov för "unlock"...  ;D
lord

Inlägg av lord »

Tog bara upp det som ett exempel på ett program som använder shell-integration och som kanske inte skulle fungera så bra. Bara som ett sätt att förstärka det jag undrar: Skulle det bli problem med sådana program?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

lord skrev: Tog bara upp det som ett exempel på ett program som använder shell-integration och som kanske inte skulle fungera så bra. Bara som ett sätt att förstärka det jag undrar: Skulle det bli problem med sådana program?
Nej
lord

Inlägg av lord »

Bra :).

Tror dock att jag först exprementerar i Virtual Box, så jag kan vara säker på vad jag gör.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

lord skrev: Bra :).

Tror dock att jag först exprementerar i Virtual Box, så jag kan vara säker på vad jag gör.
Gör så! :)

Kikade lite, och hittade detta:
http://techbase.kde.org/index.php?title ... stallation

Men det kanske är det du har tittat på redan? Återkom gärna med resultat sen. :)
lord

Inlägg av lord »

Tack för länken. Den har jag inte kollat in. Jag har över huvud taget aldrig använt KDE, utan har "bara" haft vanliga Gnome på mitt ubuntu. Så hörde jag att KDE numera finns till windows och blev lite nyfiken. Har inte läst på nåot egentligen.

I vilket fall, tänkte jag att jag kunde skapa en egen tråd om det. Ungifär "Guiden till KDE 4 på windows". Skulle vara ett intressant projekt.

EDIT:

Om jag ska göra en sådan guide kanske det är bäst att jag snålar med ramet och anger mina specefikationer... Vad sägs om att jag testar på en maskin i VB som jag gett 512 mb ram och 64 mb grafik?
Senast redigerad av 1 lord, redigerad totalt 8 gånger.
mipalla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av mipalla »

Hej !

Nu är jag inte riktigt med, kan man ha Kubuntu desktop istället för explorer ?
Hur skulle det bli med program etc ?
Skriv gärna hur det går i virtualbox.
//Mikael
lord

Inlägg av lord »

Ok, jag har en uppdatering i hur det går. JOBBIGT! För windows har bestämt sig för att strula till det för mig. Jag installerade windows i virtual box med ubuntu som host. Installationen gick bra, fast sedan visade det sig att det blir problem med att överföra filer från ubuntu till xp och tvärtom, fast det berodde till stor del på att jag inte riktigt förstod instruktionerna i virtual box till hur man gör. Så där satt jag utan varsig brandvägg och antivirus (försökte överföra filerna från min extärna hårddisk, men det gick inte bra). Sedan uppstod ett problem tackvare att windows är commercielt. Jag kunde nämligen inte aktivera windows, för att jag redan installerat det på datorn (vilket betyder tror den att jag installerat på en annan dator på grund av virtual box). Sedan kunde jag inte jag installera drivrutiner då jag inte kunde få cd spelaren att fungera klokt med virtual box.
    Ok, nu till själva "saken". Jag laddade ner installations filen, och startade installationen av KDE 4 på windows. Efter en massa klickanden och en låååång nedladdning process (där de olika komponenterna laddades ner) fick jag så klart en bluescreen varpå datorn startade om. Gick sedan gick allt så fenomenalt bra att windows vägrade starta upp igen och jag fick ominstallera hela operativ systemet  >:(. JÄTTEKUL! Windows är inte gjort för alternativa shell, så windows suger as när det kommer till sådant här. Notera att jag inte är säker på om det här berodde på att jag inte lyckades installera de nödvändiga drivrutinerna. I vilket fall, det är uruselt att det där hände.
    Har installerat xp igen, men inte försökt med kde 4 än. Ska imorgon eller i övermorgon.
Nu är jag inte riktigt med, kan man ha Kubuntu desktop istället för explorer ?
Hur skulle det bli med program etc ?
Skriv gärna hur det går i virtualbox.
Det ska gå att ha KDE 4 istället för explorer till windows, ja. De har portat shellet till windows nu. Och hur det blir med program, ja, det är lite därför jag utforskar det och ska sedan skiva om det.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"