Ubuntu+bluetooth+SE W910i+Internet
SV: Ubuntu+bluetooth+SE W910i+Internet
Med risk för att vara helt ute och resa. Det ska väl vara Phone = *99#X där X är ditt internetkontos externa id. Id:t hittar det genom att gå till Inställningar->Kommunikation->Internetinställningar, markera rätt konto tryck på Alternativ och välj Visa. Kontoid:t ska vara med någonstans iaf tro jag, men jag vet inte exakt vilket nummer telefonen ska ringa upp.
Enligt Tele2's hemsida ska det bara vara *99# när det gäller 3G, om man har GPRS så är det samma *99# om man har GPRS med MMS ska det vara *99***1#.hagelnut skrev: Med risk för att vara helt ute och resa. Det ska väl vara Phone = *99#X där X är ditt internetkontos externa id. Id:t hittar det genom att gå till Inställningar->Kommunikation->Internetinställningar, markera rätt konto tryck på Alternativ och välj Visa. Kontoid:t ska vara med någonstans iaf tro jag, men jag vet inte exakt vilket nummer telefonen ska ringa upp.
Går att läsa här: http://www.tele2.se/internet-via-gprs.html
Om jag kikar så som du säger så står det iaf 2.
Men saken är ju den att jag kommer ju än så länge inte så pass långt att datorn ens kommunicerar med telefonen när jag försöker koppla upp...
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Det där är mer om man har flera olika internet profiler. *99***1# kan tex vara profil 1 och *99***2# är då profil 2. Det var vad Sony Ericsson sa till mig iallafall
Tar man bara *99# så blir det standard profilen för internet som mobilen har. Alltså tex GPRS då man har en MMS priofil för just MMS med.

Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
OK, nu har jag iaf äntligen fått telefonen och datorn att kunna kommunicera.
Men nu dök det istället upp ett annat problem, wvdial tycker inte jag har ett giltigt användarnamn och lösenord.
Det ser ut så här:
I wvdial's config-fil lämnade jag bara usernamne och pass blankt, ska jag skriva på nått speciellt sätt där istället eller är det nån som har nån idé?
EDIT: Googlade lite och det verkar som om man lägger till "Stupid Mode = yes" och anger "blank" som username och password i wvdial.conf, kommer man vidare men då dök nästa problem upp nu får jag detta istället:
Men nu dök det istället upp ett annat problem, wvdial tycker inte jag har ett giltigt användarnamn och lösenord.
Det ser ut så här:
Enligt Tele2's instruktioner ska man inte ange nått användarnamn eller lösenord för att surfa med 3G.WvDial<*1>: WvDial: Internet dialer version 1.56
WvModem<*1>: Cannot get information for serial port.
WvDial<*1>: Initializing modem.
WvDial<*1>: Sending: ATZ
WvDial Modem<*1>: ATZ
WvDial Modem<*1>: OK
WvDial<*1>: Sending: ATZ
WvDial Modem<*1>: ATZ
WvDial<*1>: Sending: ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
WvDial Modem<*1>: ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
WvDial<*1>: Sending: AT+CGDCONT=2,"IP","internet.tele2.se"
WvDial Modem<*1>: AT+CGDCONT=2,"IP","internet.tele2.se"
WvDial<*1>: Modem initialized.
WvDial<Err>: Configuration does not specify a valid login name.
WvDial<Err>: Configuration does not specify a valid password.
I wvdial's config-fil lämnade jag bara usernamne och pass blankt, ska jag skriva på nått speciellt sätt där istället eller är det nån som har nån idé?
EDIT: Googlade lite och det verkar som om man lägger till "Stupid Mode = yes" och anger "blank" som username och password i wvdial.conf, kommer man vidare men då dök nästa problem upp nu får jag detta istället:
Vädigt enerverande att det ska vara så pass många murar att ta sig över för att komma ut på Internet..!WvDial Modem<*1>: CONNECT
WvDial Modem<*1>: ~[7f]}#@!}!}!} }4}(}"}'}"}"}&} } } } }%}&!}8tS[07]N~
WvDial<*1>: Carrier detected. Starting PPP immediately.
WvDial<Notice>: Starting pppd at Wed Jan 9 19:23:38 2008
WvDial<Notice>: Pid of pppd: 8138
WvDial<*1>: Disconnecting at Wed Jan 9 19:23:39 2008
WvDial<*1>: The PPP daemon has died: pppd options error (exit code = 2)
WvDial<*1>: man pppd explains pppd error codes in more detail.
WvDial<Notice>: I guess that's it for now, exiting
WvDial<Notice>: The PPP daemon has died. (exit code = 2)
Senast redigerad av 1 Koenig, redigerad totalt 9 gånger.
Om vi följer förslaget i felmeddelandet du fick, och kör man pppd, så kan vi läsa att exit code 2 betyder följande:
En gissning är att istället för att skriva blank på username och password, bara lämna dessa tomma.man pppd skrev: 2 An error was detected in processing the options given, such as
two mutually exclusive options being used.
Testade det först, men wvdial kräver att man anger något som username och password, det funkar inte alls annars.Pinky skrev: Om vi följer förslaget i felmeddelandet du fick, och kör man pppd, så kan vi läsa att exit code 2 betyder följande:En gissning är att istället för att skriva blank på username och password, bara lämna dessa tomma.man pppd skrev: 2 An error was detected in processing the options given, such as
Går att läsa om här: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/72400
TjenaKoenig skrev:Testade det först, men wvdial kräver att man anger något som username och password, det funkar inte alls annars.Pinky skrev: Om vi följer förslaget i felmeddelandet du fick, och kör man pppd, så kan vi läsa att exit code 2 betyder följande:En gissning är att istället för att skriva blank på username och password, bara lämna dessa tomma.man pppd skrev: 2 An error was detected in processing the options given, such as
Går att läsa om här: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/72400
Har samma problem!
Har ni kommit fram till någon lösning som får det att fungera?
Kör med wvdial.conf enligt http://tlab.org/index.php?page=huawei-e ... untu-linux
Har fått det att fungera i XP men inte i Ubuntu...
Trist, då jag tycker Ubuntu är mycket trevligare.
Trist, då jag tycker Ubuntu är mycket trevligare.