Till vad och varför använder ni Ubuntu(Linux) ?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
benkaboi

Inlägg av benkaboi »

Har redan skrivit ovårdat o måhända ställt en dåligt formulerad fråga här i detta forum. Denna fråga har säkert någon redan ställt, kunde dock inte hitta någon tråd. Hur som helst, jag har testat lite olika dists under de snart 3 veckor jag pysslat med Linux. Vad jag förstått och sett till viss del så finns massor med bra program att tillgå i Linux som lätt kan motsvara program till windows, dock finns inte Ventrilo vilket är lite sorgligt för det är ett program jag använder dagligen. Anledningen till att jag tagit mig friheten att testa Linux är pga. Vista. Tidigt fick jag klart för mig att Linux inte var nåt för en gamer, tråkigt till viss del, spelar iof sig inte så mycket längre. Händer att man spelar WoW, wc3 och Quake. En annan sak jag börjat pyssla med på sistone är min server som är ett riktigt nybörjarpyssel. Den har ftp-server, h-disk för lagring av mkt filer och kan styras från min dator, detta är dock en vanlig windowsburk. Jag skulle även vilja ha förmågan att kunna göra något mer med servern som andra kan ha nytta av. Jag gillar att uppgradera min dator och vara up to date, men känslan av det domnar bort lite när man inte har något att lägga krämen på riktigt i Linux känns det som. I Windows har man spel där hårdvaran får visa vad den går för. Kommer troligen köra dualboot där windows endast får stå för spel om jag finner tillräckligt med + för att köra Linux. Det jag fastnade lite för i Linux från början var att det kändes så personligt men även att det innehöll nya grejor, nya saker att upptäcka i OS världen. Linux känns formbart i mycket högre grad än Windows. Trots detta har jag många gånger tänkt att jag bara ska strunta i Linux och återgå till Windows, det finns inget att hämta har jag tänkt, men lika sanbbt så sitter jag där igen och sliter mitt hår vid någon ny Linuxdist över saker jag inte kommer underfun med. Ödslar timmar per dag på att bara läsa Linux- och linuxrelaterade forum och sidor. Jag kan bara inte låta bli.

Min fråga till er är nu: Till vad och varför använder ni Linux? Kör ni med Windows dualboot, i så fall varför ? Vad tror ni om mig och Linux, har vi någon ljus framtid ?

Tackar på förhand för alla tips och åsikter!
__filip_

Inlägg av __filip_ »

Det finns en liknande tråd någonstans men för att svara på din fråga så, jag använder linux för det är det bästa oprativsystemet som finns. Ja, jag kör dualboot och det beror på att det finns en bror som inte vill köra linux. Ja nu när di sitter på Ubuntu har du en enorm ljus framtid =)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jag kände verkligen igen mig i din beskrivning :)
Jag kör endas linux (Ubuntu egdy) på min dator. Har vart lite småpill men nu funkar allt perfa.

Eftersom jag bara har Ubuntu så använder jag den till det mesta. Men som du nämnde så är spelfronten inte lika bra.
Men se det så här, det är det enda negativa med att byta. Har börjat leta efter olika spel som lever upp till de krav jag ställer, men inte hittat så många. Ett som du kan testa är nexuiz (finns att ladda ner via synaptic i Ubuntu)

Just känslan av att allt är formbart och att det är ditt eget gör att man fastnar, det finns ingen återvändo.
Jämför det med att du går till en polares dator och ser windows, alla ser lika ut.
På server fronten däremot kan jag inte hjälpa dig så mkt. Men linux var ju skapt för nätverk o liknande och det faktum att du aldrig (om du inte uppdaterar kernerln) böheöver reboota, talar för linux.

Och en sak som jag kan garantera dig. Byter du till Ubuntu så kommer du här på forumet få all hjälp du behöver.
Du kommer få ta del av en gemenskap och hjälpsamhet som vida överträffar alla förväntningar.
Så din framtid med linux och framförallt Ubuntu ser väldigt ljus ut. Bara du har lite tålamod att lära dig nya saker och nyfikenhet nog att utforska ett oändligt antal nya möjligheter som du kommer stöta på.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det där är en fas som de flesta av oss har gått genom ;)

Liknande tråd: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2177
Användarvisningsbild
MdaG

Inlägg av MdaG »

Det är en trevlig platformatt utveckla på. Kör dock även Windows för att kunna spela spel och utveckla för den platformen också. Jag föredrar dock Linux.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej jag har lycktas att skaka av mig windowsoket för flera år sedan och är mycket nöjd med linux/ubuntu som är mitt favorit os.
Jag anväder mitt linuxsystem till allt möjligt ungefär lika som windowsanvändarna använder sitt systemet till typ ordbehandling surfning spel ekonomi email chatta mm och det bästa är att man slipper allt trassel med virus strul och allt vad det innebär med rensning och lagning av ett winsystem.

Roger
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="benkaboi"]Kör ni med Windows dualboot, i så fall varför?[/quote]
Ja. Därför att de flesta företags strikt kapitalistiska inställning gör att många saker bara finns och/eller fungerar till Windows (för att förkorta det så gott det går).
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Jag tänkte faktiskt starta en liknande tråd, men benkaboi hann före. ;)

Jag har känt till Linux länge och köpte mig en red hat distribution i mitten på nittiotalet. Jag hade för lite tid att fördjupa mig i den och tyckte det var för komplicerat.
Jag har länge varit trött på M$-blåskärmar ocg röda kryssrutor, så ett alternativ var inte främmande.
För ett par veckor sedan dök det upp en tråd i http://www.happymtb.org som handlade om ubunto. Jag hade aldrig hört talas om distributionen, men intresset väcktes och jag installerade från live cd:n. Jag hade "tur" och allt gick klockrent.
Jag får säga att jag blev imponerad av gränssnittet och framförallt de mycket kompetenta programmen som finns för Linux. Dessutom finns det en support via forumet, en nivå som M$ aldrig kan komma upp i.
Det enda problemet är all den externa utrustning jag har av oseriösa tillvekare som inte stödjer Linux. :(
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det finns många anledningar, men den bästa (enligt mig) är att de flesta programmeringsverktyg är så integrerade och naturliga i Linux/UN*X samt att jag tycker om att kunna styra min dator från ett shell.
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Jag håller på med Linux/Kubuntu parallellt med MS-Windows (mer Kubuntu nu än M$W) mest för att det passar in i min uppkäftiga profil.
Och så slipper jag fundera på vad jag vill göra med mitt liv, eftersom jag får så många problem att lösa med Kubuntu att all tid går åt till det.
:)

Men visst fungerar det bra när man väl kommit underfund med hur man får igång allt på datorn...
Kuriosa - en kompis på KTH fick syn på mitt terminal-fönster, han muttrade lite och sen var han plötsligt inne på KTH:s server och visade de jobb han pysslade med där. Som ingenting... Nu gör inte jag sånt men det var lite kul.

Framförallt tycker jag att funktionerna kring synkning med andra enheter fungerar bra, och bluetooth.
Det påminner om Mac tycker jag. Kanske det vore mer uppkäftigt att ha Mac? Njaa... Det är så många som har Mac...

Jag skriver mest olika rapporter och tycker att Open.office är bättre än M$O. Jag får mycket bättre kontroll på all layout. Nu finns ju det för M$W också, så det är kanske inte ett skäl.

Ska börja med statistikprogrammet R-. Det finns också för M$W... Fast jag tror att jag förstår uppbyggnaden bättre när jag pysslat lite i Linux/Kubuntu.

Sen, när jag är klar med allt sånt DÃ… ska jag börja med vinet, kvinnorna och sången...
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"