Någon som installerat kde4?? nybörjarfrågor
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
-
Någon som installerat kde4?? nybörjarfrågor
Sitter idag med kubuntu 7.10 och jag vill ju ha kde4 det jag undrar är hur man installerar detta??
Och kommer de program och mina filer jag har att försvinna?? har separat /home partion..
Och kommer de program och mina filer jag har att försvinna?? har separat /home partion..
SV: Någon som installerat kde4?? nybörjarfrågor
Nu gäller detta i första hand för 7.04. Antar att samma gäller för 7.10.bara_hence skrev: Sitter idag med kubuntu 7.10 och jag vill ju ha kde4 det jag undrar är hur man installerar detta??
Kde4 finns i Synaptic. Du kan väl börja med Kde4base. Sedan har jag för mej att du behöver Thunar (fönsterhanterare) också (finns i Synaptic). Du loggar ut och väljer session och kryssar i Kde4. Förhoppningsvis ska det funka. OBS: Jag har inte installerat Kde4 själv men däremot Kde. Dina filer ska inte försvinna. Det blir ju ingen formatering. Jag skulle ändå göra en backup på det viktigaste, man vet aldrig. Kde4 är väl fortfarande lite experimentellt.
OBS: lita inte 100 på mej, jag är inte proffs!
Om ett par dagar släpps KDE4 som stabil version. Jag skulle råda dig att lugna dig tills dess.bara_hence skrev: Sitter idag med kubuntu 7.10 och jag vill ju ha kde4 det jag undrar är hur man installerar detta??
Thunar är en filhanterare. Den är standard i Xubuntu.Turbo skrev: Sedan har jag för mej att du behöver Thunar (fönsterhanterare) också (finns i Synaptic).

KDE är en skrivbordsmiljö och däri medföljer bl.a en fönsterhanterare (Osäker på vilken dock?).
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Den ses iof som så pass instabil så att kubuntu, hardy heron inte får LTS.Hund skrev:Om ett par dagar släpps KDE4 som stabil version. Jag skulle råda dig att lugna dig tills dess.bara_hence skrev: Sitter idag med kubuntu 7.10 och jag vill ju ha kde4 det jag undrar är hur man installerar detta??
kwinHund skrev:Thunar är en filhanterare. Den är standard i Xubuntu.Turbo skrev: Sedan har jag för mej att du behöver Thunar (fönsterhanterare) också (finns i Synaptic).
KDE är en skrivbordsmiljö och däri medföljer bl.a en fönsterhanterare (Osäker på vilken dock?).
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Det som går att ladda ner till Gutsy är hemskt dåligt. Väldigt mycket buggar och inte är det snyggt heller. Lyckas inte hitta inställningar lika lätt heller (I KDE3 brukar det räcka att högerklicka och ta inställningar)mcNisse skrev:Den ses iof som så pass instabil så att kubuntu, hardy heron inte får LTS.Hund skrev:Om ett par dagar släpps KDE4 som stabil version. Jag skulle råda dig att lugna dig tills dess.bara_hence skrev: Sitter idag med kubuntu 7.10 och jag vill ju ha kde4 det jag undrar är hur man installerar detta??
Förhoppningsvis blir det bättre till hardy.
Thunars motsvarighet i KDE heter Dolphin eller Konqueror.mcNisse skrev:kwinHund skrev:Thunar är en filhanterare. Den är standard i Xubuntu.Turbo skrev: Sedan har jag för mej att du behöver Thunar (fönsterhanterare) också (finns i Synaptic).
-
okej hardy hade jag int hört är det påge nytt kubuntu alltså?? Är KDE4 standard där??
Hardy Heron är namnet på version 8.04 av Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu och Edubuntu som kommer i april.bara_hence skrev: okej hardy hade jag int hört är det påge nytt kubuntu alltså?? Är KDE4 standard där??
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- TForsman
- Kontakt:
KDE4 släpps idag, får se när man kan installera det i kubuntu/ubuntu.
Jag installerade det igår via synaptic kunde inte låta bli
Däremot så funkar det väldigt dåligt för mig
fönsterramarna bara försvan helt plötsligt
Hoppas det går fort o lägga in den skarpa versionen i förrådet

fönsterramarna bara försvan helt plötsligt

Jag tankade hem nya KubuntuKde4. Den är ganska fräck men verkar halv. Det är väl bara grundsystemet medskickat. Nu körde jag den i Virtualbox förstås.
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Lägg till denna rad i system - administration - programvarukällor - Tredjepartsprogram:
deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu gutsy main
Sedan finns kde 4 i Synaptic.
deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu gutsy main
Sedan finns kde 4 i Synaptic.
Senast redigerad av 1 Gurra72, redigerad totalt 12 gånger.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

- Iceron
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Här är instruktioner från kubuntu's hemsida:
http://kubuntu.org/announcements/kde-4.0.php
http://kubuntu.org/announcements/kde-4.0.php
Instructions:
* Remove previous KDE 4 packages, they are not compatible (apt-get remove kdelibs5 kde4base-data kde4libs-data)
* Add deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu gutsy main to your /etc/apt/sources.list
* Install kde4-core, note that PPAs aren't authenticated so you will likely get a warning when installing
* KDE 4 apps should appear in your KDE 3 K-menu or you can run a full session by selecting "KDE 4" from your login manager.
* To avoid having to start a second X server for a full session install xserver-xephyr and run Xephyr :1 then and run /usr/lib/kde4/bin/startkde in the Xerphyr xterm.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Har installerat, men kde är lika kast som alltid, eller ja, det passar inte mig.
- Iceron
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag tycker om kde 3.5, men kde4 verkade mer svår åtkomligt :/ okej, jag tycker även att kde 3.5 är det men inte likadant som 4an.. Det är krångligt med kde öht enligt mig när man har laptop. men på en destop går det nog fint 

Provade d åxå nu.. fy fasen vad d e dåligt!toxic76 skrev: Jag installerade det igår via synaptic kunde inte låta bliDäremot så funkar det väldigt dåligt för mig
fönsterramarna bara försvan helt plötsligtHoppas det går fort o lägga in den skarpa versionen i förrådet
ingenting fungerar som d ska.. den klarar inte ens att rada upp ikonerna ordentligt xD
...fast mina fönsterramar e ju kvar...
- DeepThought
Läste i en kommentar (källa, någon?) ungefär följande: Nyligen släpptes KDE 4.0 som, namnet till trots, inte riktigt är att jämföra med det som skall bli KDE4. Det som avsågs var alltså att det är mycket arbete kvar innan vi är framme vid det många tänker på när de hör KDE4. Så förvänta er verkligen inte för mycket, det är mycket arbete kvar innan vi får ett KDE4 värt namnet. Ge det ett år, eller så, så kan vi nog börja snacka KDE4 på riktigt
Just nu är det nog snarare ett halvfärdigt smakprov som stressas ut för att driva fram utvecklingen..
Det åligger alltså er alla som får för er att testa KDE 4.0, att även se till att lämna felrapporter och på annat sätt bidra med information till utvecklarna så att vi, så snabbt och smidigt som möjligt, kan få ett trevligt KDE4

Det åligger alltså er alla som får för er att testa KDE 4.0, att även se till att lämna felrapporter och på annat sätt bidra med information till utvecklarna så att vi, så snabbt och smidigt som möjligt, kan få ett trevligt KDE4

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- Patrik Storm
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Som gnome-knutte med en extra ledig HD kunde jag inte låta bli att installera KDE4.. Tänkte väl att jag skulle få ett litet skratt...
Skrattet har jag svalt, jovisst det är inte färdigt på långa vägar så vitt jag kan se, men ack så fint de e
Nä om inte gnome ser upp så kommer det bli totalt frånåkt, det är min bestämda åsikt.
Ber att få återkomma om vad jag menar, min dotter pockar på min uppmärksamhet.
Skrattet har jag svalt, jovisst det är inte färdigt på långa vägar så vitt jag kan se, men ack så fint de e

Nä om inte gnome ser upp så kommer det bli totalt frånåkt, det är min bestämda åsikt.
Ber att få återkomma om vad jag menar, min dotter pockar på min uppmärksamhet.
Kan man inte leva med någon här, var skall man då leva?