LAMP-server köra internt?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
pawel

LAMP-server köra internt?

Inlägg av pawel »

Kanske långsökt (eller inte)

Håller på att leka med en webshop som jag använder inom mitt jobb. Den kräver PHP samt MYSQL-stöd. Vill nu installera en shop till bara för att utveckla mina färdigheter inom just den shoppen (eller leka heter det kanske)

Kan man köra en "servermiljö" internt på samma maskin på ett enkelt sätt som man använder till vardags?

Tanken är alltså inte att lägga ut den öppet utan just att kunna köra den här för mig själv och installera shoppen på, sen kunna ändra den, lägga till/ta bort tillägg och kunna se skillnaderna i en webläsare. Allt från min egen disk alltså.

Finns den möjligheten att tillgå på ett lätt sätt?
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: LAMP-server köra internt?

Inlägg av andol »

Att installera Apache, MySQL och PHP är relativt trivialt. Att låta det bli en intern miljö är rätt lugnt det det. Bara att peta lite på Apache så att den endast lyssnar på localhost, alltså att man bara kan ansluta till Apache från den egna datorn. (Finns massor av aproachen man kan ta. Rent allmänt tycker jag det är enklast och elegantast att begränsa en tjänst till localhost om det räcker att kunna nå den den vägen.)

Hur lurigt det är att peta igång webbshoppen har jag ingen som helst aning om.

EDIT: Höll på att glömma bort den obligatoriska länken för vidare läsning :-)

https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP
Senast redigerad av 1 andol, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Eller är det på jobbdatorn du vill ha ännu en webbshop, fast för lek/färdighetsträning? Har du i så fall de rätta rättigheterna?
pawel

Inlägg av pawel »

Nix, tänkte bara leka lite här hemma på laptopen. Har kommit lite nya Alfa-ver. och en annan shop som var intressant för utvärdering.

Så detta då endast just för trial/error.

Tackar för infon, ska kolla in vidare i den...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"