och vill använda:
sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo /etc/init.d/gdm start
Hur gör man så att det blir så?
Eller hur man skippar GNOME:s inloggningshanterare..
Vill höja nördfaktorn på datan

På den gammla "goda tiden" så startade man helt enkelt X genom att köra startx, sedan så fanns det ett litet script i Xsession eller i xinitrc som startade din fönsterhanterare.SakJur skrev: Jag stör mig på att X startas automatiskt..
och vill använda:
Vill höja nördfaktorn på datan![]()
Har det slutat att fungera?På den gammla "goda tiden" så startade man helt enkelt X genom att köra startx, sedan så fanns det ett litet script i Xsession eller i xinitrc som startade din fönsterhanterare.
Det är exakt det jag vill åtgasol skrev:På den gammla "goda tiden" så startade man helt enkelt X genom att köra startx, sedan så fanns det ett litet script i Xsession eller i xinitrc som startade din fönsterhanterare.SakJur skrev: Jag stör mig på att X startas automatiskt..
och vill använda:
Vill höja nördfaktorn på datan![]()
Hittar ingen xinitrc, varken .xinitrc eller xinitrc i homefoldern...zero gravity skrev: Kör fortfarande med startx
Ta bort eller inaktivera gdm. Då bör du komma till en kommandopromt och inloggning vid start. Logga in och kör startx. Rediger filen ~/xinitrc och lägg till exec gnome (alternativt exec gnome-sessions). Hur du inaktiverar gdm i Ubuntu är jag inte säker på, men borde funka med det lars nämnde.
Då får du skapa denSakJur skrev:Hittar ingen xinitrc, varken .xinitrc eller xinitrc i homefoldern...zero gravity skrev: Kör fortfarande med startx
Ta bort eller inaktivera gdm. Då bör du komma till en kommandopromt och inloggning vid start. Logga in och kör startx. Rediger filen ~/xinitrc och lägg till exec gnome (alternativt exec gnome-sessions). Hur du inaktiverar gdm i Ubuntu är jag inte säker på, men borde funka med det lars nämnde.
.xinitrc eller xinitrc?Emil.s skrev:Då får du skapa denSakJur skrev:Hittar ingen xinitrc, varken .xinitrc eller xinitrc i homefoldern...zero gravity skrev: Kör fortfarande med startx
Ta bort eller inaktivera gdm. Då bör du komma till en kommandopromt och inloggning vid start. Logga in och kör startx. Rediger filen ~/xinitrc och lägg till exec gnome (alternativt exec gnome-sessions). Hur du inaktiverar gdm i Ubuntu är jag inte säker på, men borde funka med det lars nämnde.![]()
rm /etc/rc2.d/S*siffra*gdmSakJur skrev: Sen hittade jag inte hur jag avaktiverade GDM![]()
eller låt de verktyg för att göra sådant göra det, dvs kör:mcNisse skrev: Ta bort stop stegen för symmetrins skull. sudo rm /etc/rc1.d/K*gdm
Jag hittade det. Men vad gör det för speicellt med att ta bort det?DeepThought skrev: Gör som MekaniseradApelsin föreslår istället:
sudo update-rc.d gdm remove