Uppdrag: Att få tillbaks pengar för en obrukad XP-licens

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Intressant. För men del gick jag inte vidare med detta då det kräver mycket tid och engagemang, där tid var något jag hade brist på..
roby

Inlägg av roby »

Varför inte kringgå problemet genom att köpa datorn utan OS från någon oberoende handlare. Dom stora
kedjorna (Elgiganten,Onoff etc) är ju i händerna på Microsoft och vägrar sälja utan XP. Min erfarenhet av
småhandlarna är enbart positiv (kunskaper, service etc), kedjorna däremot kan ingenting utom att ta
betalt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag skulle tro att det här är en fråga som borde intressera FSF (Free Software Foundation).
Kontakta dom via mail - sweden@fsfeurope.org
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="roby"]Varför inte kringgå problemet genom att köpa datorn utan OS från någon oberoende handlare. Dom stora
kedjorna (Elgiganten,Onoff etc) är ju i händerna på Microsoft och vägrar sälja utan XP. Min erfarenhet av
småhandlarna är enbart positiv (kunskaper, service etc), kedjorna däremot kan ingenting utom att ta
betalt.[/quote]
Du får nog ta och ändra dina åsikter angående Elgiganten. Se länken nedan.... inte Ubuntu men iaf... ;)

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... types_text

Dom borde kunna erbjuda samma dator med Ubuntu tycker man. Bra pris då man får Composite video out, scart out, vga out, FireWire (IEEE 1394), Minneskortläsare, Kombinerad DVD/CD-brännare, 200Gb HDD
kleinklei

Inlägg av kleinklei »

Den här frågan har t.e.x varit uppe http://bbs.linux.se . Visste vore det underbart och kunna köpa sin laptop utan MS skatt. Är det inte bätte lägga resuserna på något vettigare än att ringa runt och tjafsa med folk.

Bättre vore om man t.e.x gjorde en valideringslsita , vilka laptop funger bra och vilka fungera uselt? Detta måste göras regelbunden, och för dem som inte har råd och köpa Thinkpad. Utan vill köpa en budget dator.

Sedan skulle jag nog vilja varna lite för acer, dom är inte särskilt bra dator , särskilt inte de maskiner som finns i deras lågpris segment. Köp hellre en bra HP istället med Windows XP Home. man kan ser det så här, när man skall sälja maskinen i framtiden kommer ändå en windows licenser vara ett måste.
Okänd

Inlägg av Okänd »

man kan ser det så här, när man skall sälja maskinen i framtiden kommer ändå en windows licenser vara ett måste.
Menar du att det är skillnad på att sälja en stationär utan XP och en bärbar?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="kleinklei"]...

Bättre vore om man t.e.x gjorde en valideringslsita , vilka laptop funger bra och vilka fungera uselt? Detta måste göras regelbunden, och för dem som inte har råd och köpa Thinkpad. Utan vill köpa en budget dator.
...[/quote]
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportMachinesLaptops
fortsätt att fylla i! :)
battra

Inlägg av battra »

Enligt en notis på Linusportalen ska det gå att få dells knätopp-datorer utan windows!

»DELL erbjuder alla laptops utan Windows om man ringer till DELL, det går inte välja bort Windows online.«
http://www.linuxportalen.se/node/3915

Är det någon som fått en windowsfri dator från dell, och hur funkade det i så fall?
Användarvisningsbild
MdaG

Inlägg av MdaG »

DELL verkar inte vara helt Linuxfientliga i alla fall.
Länk
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej, allesamman.

Ännu ett företag som säljer datorer utan OS och där man får välja till om man vill ha MS-Windows (-med uttryckt önskan om MS Win installerat-) annars utan OS - http://www.liontech.se/.

Där köpte jag min desktop och jag är mycket nöjd med dem som leverantör.

De finns enbart i Stockholm, tyvärr, men de är kundorienterade och fixar till individuella lösningar. Fler sådana leverantörer!

Hälsningar Broder Tuck.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Och de bygger en dator som passar med Linux?

De skickar nog PF till övriga Sverige?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Tja . . . om det är specifikt anpassat, det vete hum, hum (=tusan, ingen svordom där inte :D )

Men jag ser det som helt OK för min egen del. Jag kör enbart Ubuntu. Ingen dual boot. Allt fungerar förträffligt.

Hälsningar och en tillönskan om en bra helg

Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

Vet inte om det kan vara dags att väcka liv i den här tråden? Läste igenom inläggen innan jag i dag steg in på ortens datoraffär som sköts av några yngre förmågor och hörde mig för om bärbara datorer utan Fönster.

De återsäljer HP:s bärbara som bara kan levereras med. "Något annat får vi inte göra", hävdade dom.

Däremot, påpekade de snabbt, byggde de gärna ihop själva och sålde utan operativsystem. Kunde det vara något som intresserade mig?

Det här är alltså ingen stor kedja men jag skulle inte tro att dom vore ointresserade av flera beställningar om så vore.

Ja inte vet jag. På fredag ska jag få ett förslag på vad det blir för delar och till vilket pris.

Finns intresse här att jag ska komma med en specifikation för "bygget" och kostnaden?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Gör det, prisjämförelser är alltid intressanta. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag hittade en tipssida om hur man ska bete sig för att få tillbaka pengar för en obrukad windowslicens. Sidan är på engelska.
How to get a Windows tax refund
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

SV: Uppdrag: Att få tillbaks pengar för en obrukad XP-licens

Inlägg av ninetwozero »

intressant grej på "G" : )
Okänd

Inlägg av Okänd »

You want your money back?

Well, Bill Gates. :P

(hoppas det inte var för underfundigt) ;)
katxor

Inlägg av katxor »

Detta kanske är lite utspelat nu, men jag är intresserad av vad som har hänt...

Hur gick det med acer? har "PLUS" tagit upp det? Konsumentverket? Konkurrensverket osv osv
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"