Behöver hjälp med att komma igång. Tex. intsallera program och få igång ljudet

Dawa

Behöver hjälp med att komma igång. Tex. intsallera program och få igång ljudet

Inlägg av Dawa »

Jag är totalnybörjare (installerade xubuntu för ca 3 timmar sedan).  Bäst att inleda så så ni förstår mitt läge  :)
Första intrycket är stark. Jag gillar verkligen xubuntu speciellt för att det sätter sprutt på min halvknackiga dator och jag gillar de smarta funktionerna som jag redan lagt märke till. Ska kämpa så gott jag kan för jag vill INTE behöva starta med Windows längre :)

1. Har ni några tips på hur jag ska ta mig till för att lära mig riktiga grunder för ubuntu?

2. Mitt ubuntu är halvt på engelska. I intällningsrutor kan knapparna tex heta "close" "help" osv. Lägg till/ta bort program heter add/remove. Jag kan ju engelska så jag klarar mig, men det är lite smått störande. :P

3. Vad jag förstår så kan man inte installera Windows program, eller möjligen med nåt sk "Wine" eller vad de hette. Det jag tänkte på är om man kan få igång Windows Live Messenger

Saker jag vill lära mig först:
1. Hur tar jag mig till för att installera program? Typ Adobe Flash, Azerius osv.

2. Ljudet, hur ska man få igång det egentligen?

(läst guider som jag googlat mig till men förstår inte mycket ev. letat här)

Mycket tacksam om ni delar med er eran kunskap :)
Senast redigerad av 1 Dawa, redigerad totalt 7 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Behöver hjälp med att komma igång. Tex. intsallera program och få igång ljud

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se :)

2. Det beror på att alla språk inte får plats på installationsskivan, gå till system/administration/språkstöd och markera svenska där. Jag tror det ska räcka, det som fattas bör laddas ner automatiskt.

3. Ett bra alternativ är Gaim (eller Pidgin som det heter i senare versioner), installera via lägg till/ta bort program om det inte finns redan.

Gå in i Synaptic (under system/administration) och bocka för universe/multiverse under inställningar/förråd. Sedan ska paketet azureus och flashplugin-nonfree finnas med i listan

Vad har du för ljudkort?
Dawa

SV: Behöver hjälp med att komma igång. Tex. intsallera program och få igång ljud

Inlägg av Dawa »

Tack för svaret.

Jag vet inte riktigt. Men läste i en annan tråd att man fick vilket ljudkort man har genom att skriva "lspci | grep -i audio"
då fick jag fram:
02:07.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 08)
Dawa

Inlägg av Dawa »

Jag gick in på Sunaptic och bockade. Sedan bockade jag för flashplugin-nonfree och azureus och tröck på verkställ. Sedan tror jag att programmen installerades, men sen då? hittar inga filer eller något.
Senast redigerad av 1 Dawa, redigerad totalt 7 gånger.
Lars

Inlägg av Lars »

Skriv in "about:plugins" i Firefox så kan du se om Flash finns med där, eller testa någon sida du vet använder Flash.

Jag är lite osäker på hur det fungerar i Xubuntu, men i värsta fall kan du öppna ett terminalfönster och köra kommandot azureus.
Dawa

Inlägg av Dawa »

Jag har nu installerat Azureus. Funkar prima! :D

Men jag har också installerat flashplugin-nonfree. Men de funkar inte prima. I Synaptic står det att det är installerat men i firefox enligt "about:plugins" är inget program installerat.
Senast redigerad av 1 Dawa, redigerad totalt 8 gånger.
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

När det gäller flash så har du en bra länk här
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg159072
Dawa

Inlägg av Dawa »

Tack så mycket :)

Men nu är problemet när man ska installera i terminalen, ska man skriva in password. Men jag kan inte ens skriva in nånting.  Trycker jag enter står det att lösenordet är fel.
Dawa

Inlägg av Dawa »

När jag försöker öppna ljudfiler öppnas de med gxine. Men jag får felmeddelandet

"xine-motorn misslyckades att starta.

Ingen avdelare hittades - strömformatet inte känt"
Lars

Inlägg av Lars »

När man skriver in lösenordet i terminalen (med sudo) så syns det ingenting, det är lite förvirrande men helt normalt.
Dawa

Inlägg av Dawa »

tackar :)

men efter det så hände detta när jag skulle fixa limewire eller frostwire:

david@David:~$ sudo dpkg -i limewire.deb
Password:
dpkg: statusdatabasområdet är låst av en annan process
david@David:~$ sudo dpkg -i FrostWire-4.10.9-2.i586.deb
dpkg: statusdatabasområdet är låst av en annan process
david@David:~$

Aha? vad ska jag göra nu då?

(lyckades att fixa Flash) :)
Senast redigerad av 1 Dawa, redigerad totalt 8 gånger.
Lars

Inlägg av Lars »

Det beror förmodligen på att du har Synaptic uppe samtidigt, du får stänga ner det först.
Dawa

Inlägg av Dawa »

Härligt! :D tackar så mycket :)

Nu är det bara det där med ljudet. Om det skulle lösas så kan jag helt gå över till xubuntu :)
Lars

Inlägg av Lars »

Har du kanske flera ljudkort i datorn? (inbyggt och SB Live). Prova att köra kommandot "asoundconf list" och se hur många du får upp. Sedan kan du köra "asoundconf set-default-card <namn på kort>" för att välja det du vill använda.

Jag vet iofs inte något om just SB Live, men om det finns drivrutiner för det så borde ovanstående fungera.
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Har du kollat volymen och att filerna faktiskt stöds?
xine-motorn misslyckades att starta.

Ingen avdelare hittades - strömformatet inte känt"
Tolkar jag som att du försöker spela upp ett ljudformat som du inte har stöd för.
Dawa

Inlägg av Dawa »

Det känns konstigt om inte den skulle stödja vanliga mp3-filer.. :S
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Det gör den inte "out-of-the-box". Du måste installera stöd för mp3. Detta eftersom mp3 inte är ett öppet format.

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

EDIT: För att installera stöd för mp3 dvd sök efter xubuntu-restricted-extras i synaptics och installera.
Senast redigerad av 1 hagelnut, redigerad totalt 9 gånger.
Dawa

Inlägg av Dawa »

okej tack!
men nu helt plötsligt får jag felmeddelandet

" E:dpkg was interrupted, you must manually rin 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() fialed, please report."
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

dpkg har fått någon miss i sin databas, lätt fixat, kör sudo dpkg --configure -a i en terminal. Kan hända om apt-get eller dpkg avbryts "fel".
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Dawa

Inlägg av Dawa »

tack så mycket! funkar nu :)

men "xubuntu-restricted-extras" finns inte i synaptic
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"