Jag har en server, den är inte särskilt kraftig. Just nu använder den Ubuntu Studio.
Jag funderar på att byta till Ubuntu server versionen istället för att försöka vinna prestanda.
Innan jag gör det har jag dock ett par frågor.
1) Servern måste ha en statisk IP adress, närmare bestämt 192.168.0.3, hur ställer jag in det?
2:1) Jag använder bland annat Drupal och phpBB forumet på servern . Jag skulle gärna vilja behålla detta och slippa skriva in allt igen, hur kan jag spara allt?
2:2) Tänkte installera systemet på en ~80Gb hårddisk, det sitter även en 160Gb hårddisk som jag skulle vilja att den gör en backup på Drupal, phpBB och MySQL samt /opt ( ge gärna tips på annat som är viktigt att ta backup på)
och att kanske varannan vecka göra en fullständigt backup på systemet, de gamla skrivs över av nya och de lagras i en månad?
3) Vad är den bästa partitioneringen för en server?
4) Vilken server version tycker ni jag ska använda? Vad är skillnaden mellan en LTS version? (Står väl för Long Time Support?) Vad finns det för för och nackdelar med att använda LTS eller inte?
Apache frågor
1) Om jag går in på hemsidan får jag två mappar, den ena är Apache2 mappen som testar om det är okej, den andra är "min" mapp, hur kan jag göra för att slippa skriva in <url/tomas> utan bara skriva in adressen, hoppas ni förstår vad jag menar

2) Jag har läst att man kan ha SSL kryptering, jag har läst på lite, men förstår inte riktigt hur man ska göra
jag fastnar alltid på Virtual Host, vad är det?
Återkommer med fler frågor senare

Tack så länge!