Ubuntu Gutsy Gibbon kan inte hantera mer än 3 gb ram, eller kan det?
SV: Ubuntu Gutsy Gibbon kan inte hantera mer än 3 gb ram, eller kan det?
Ok. Min processor är en AMD Sempron Mobile. Datorn är något år gammal, men inte äldre än två. Tror ni den stödjer det då?
Alla AMD tror jag stödjer det. Den är väl tillverkad senare än 1995?lord skrev: Ok. Min processor är en AMD Sempron Mobile. Datorn är något år gammal, men inte äldre än två. Tror ni den stödjer det då?

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Stödet för pae kan man väl se om man har i filen cpuinfo under flags
Kod: Markera allt
cat /proc/cpuinfo
Har testat det där, men det står ingenting om PAE. Och bara för att vara säker: PAE låter mitt 32-bit operativsystem som körs på min 32-bit processor att använda 4 gb eller mer. Allt detta måste stämma, plus att min CPU stödjer PAE.
Nåja, nu till det riktigt "farliga". Hur byter jag ut min kernel till server kernelen? Skulle bytet fungera helt smärtfritt, eller skulle jag få problem?
Nåja, nu till det riktigt "farliga". Hur byter jag ut min kernel till server kernelen? Skulle bytet fungera helt smärtfritt, eller skulle jag få problem?
apt-get install linux-image-2.6.22-14-serverlord skrev: Har testat det där, men det står ingenting om PAE. Och bara för att vara säker: PAE låter mitt 32-bit operativsystem som körs på min 32-bit processor att använda 4 gb eller mer. Allt detta måste stämma, plus att min CPU stödjer PAE.
Sen så väljer du den kärnan i Grub när du startar om.
Tack.
Håller på att installera den nu. Håll tummarna.
EDIT:
Det är installerat. Bara en fråga (har inte testat än) innan jag startar om. Kommer jag att behöva göra något för att slå på PAE, eller kommer det vara påslaget av sig själv?
Håller på att installera den nu. Håll tummarna.
EDIT:
Det är installerat. Bara en fråga (har inte testat än) innan jag startar om. Kommer jag att behöva göra något för att slå på PAE, eller kommer det vara påslaget av sig själv?
Senast redigerad av 1 lord, redigerad totalt 5 gånger.
Det fungerade inte
. Server kernelen hittar också bara 2.8 gb ram. Dessutom fungerar den väldigt dåligt... den får ubuntu att bete sig värre än ett nyinstallerat xp utan installerade drivrutiner, om ni förstår vad jag menar. Så jag antar att drivrutinerna för "vanliga" ubuntu inte gäller för server grejen.

Lånar tråden lite 
Om jag förstår det rätt så ska Ubuntu Server 32-bitars klara 4 GB ram eller har jag fel?

Om jag förstår det rätt så ska Ubuntu Server 32-bitars klara 4 GB ram eller har jag fel?
Orka!!
Tjena.. är väll bara 64 bitars op som kan adressera mera minne en 4 gb?...
Har XP 32 bit, o den ser inte mer en straxt över 3Gb om jag micklar i bios.... resten av minnet upp till 4 gb tror jag används av systemet... och hårvara m.m......
När jag körde Vista 64Bit så fick jag tillgång te alla 4Gb jag har, även nu när jag kör Ubuntu 7.10 64Bit.
Finns MÄNGDER med info om detta problem om man söker med Google...
/M
Har XP 32 bit, o den ser inte mer en straxt över 3Gb om jag micklar i bios.... resten av minnet upp till 4 gb tror jag används av systemet... och hårvara m.m......
När jag körde Vista 64Bit så fick jag tillgång te alla 4Gb jag har, även nu när jag kör Ubuntu 7.10 64Bit.
Finns MÄNGDER med info om detta problem om man söker med Google...
/M
Ubuntu 7.10 64Bit : Kiba-Dock : ScreenLets :
Asus P5B : Intel C2D 3.2Ghz : 4Gb DDR2 : x1950Pro : X-FI :
Asus P5B : Intel C2D 3.2Ghz : 4Gb DDR2 : x1950Pro : X-FI :
Tekniken vi pratade om ovan, PAE (Physical Address Extension) gör att ett operativ kan fuska sig till mer än 4 gb.
PAE och windows:
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEdrv.mspx
De vanliga versionerna av windows, som windows xp home edition och professional, stödjer inte PAE. Däremot är det väldigt vanligt hos server operativ.
Hittade inget med en googlesökning på "PAE + ubuntu", fast å andra sidan kollade jag inte så noga. I vilket fall ska server versionen av ubuntu stödja PAE. I vilket fall finns det en anledning till att "vanliga" ubuntu inte stödjer det: Det är inte alla processorer som stödjer PAE och det skulle göra att ubuntu inte skulle boota om det stödde det.
Vet någon hur man slår på PAE i ubuntus server kernel och hur man fixar den flimmriga och buggiga grafiken?
PAE och windows:
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEdrv.mspx
De vanliga versionerna av windows, som windows xp home edition och professional, stödjer inte PAE. Däremot är det väldigt vanligt hos server operativ.
Hittade inget med en googlesökning på "PAE + ubuntu", fast å andra sidan kollade jag inte så noga. I vilket fall ska server versionen av ubuntu stödja PAE. I vilket fall finns det en anledning till att "vanliga" ubuntu inte stödjer det: Det är inte alla processorer som stödjer PAE och det skulle göra att ubuntu inte skulle boota om det stödde det.
Vet någon hur man slår på PAE i ubuntus server kernel och hur man fixar den flimmriga och buggiga grafiken?
Kan någon räkna upp några program som kräver mera än 4 gb?
(Både i Xp och Ubuntu)
(Både i Xp och Ubuntu)
Vissa videoredigeringsprogram brukar kunna kräva det. Vet inte vad det finns till GNU/Linux...Jamiro skrev: Kan någon räkna upp några program som kräver mera än 4 gb?
(Både i Xp och Ubuntu)
Men man vill ju kunna använda allt man har.

Multitasking!
Allvarligt, jag gillar bara att ha så mycket resurser där så att jag aldrig behöver oroa mig för att det ska ta slut. Dessutom har jag en dragelse till virtualiserings program, och då är mycket ram väldigt bra att ha.
Allvarligt, jag gillar bara att ha så mycket resurser där så att jag aldrig behöver oroa mig för att det ska ta slut. Dessutom har jag en dragelse till virtualiserings program, och då är mycket ram väldigt bra att ha.