Problem med gästboken [LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
SM6VAE
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Problem med gästboken [LÖST]

Inlägg av SM6VAE »

Hej på er alla och Gott Nytt Ubuntu År

Nu har jag kört fast, skaffade en bättre dator för ubuntu och började om med allting.
Gick igenom tidigare svar i forumet och fick gästboken att fungera trodde jag, givetvis så löste sig dom gamla problemen, men nu har jag fått ett nytt problem.

Jag fyllde i formuläret med namn, mail-adress och ett meddelande och när jag tryckte enter fick jag nedanstående felmeddelande, vad betyder detta?

Warning: fopen(data/message_post.log) [function.fopen]: failed to open stream: Permission denied in /media/hdd2/homepages/guestbook/add.php on line 163

Warning: fwrite(): supplied argument is not a valid stream resource in /media/hdd2/homepages/guestbook/add.php on line 164

Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in /media/hdd2/homepages/guestbook/add.php on line 165

Nedanstående rader är från add.php

163:  $fp = fopen("data/message_post.log", "a");
164:  fwrite($fp, $message_log_string);
165:  fclose($fp);

Och under gästboksinlägget får jag upp ett annat felmeddelande.

Warning: flock() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /media/hdd2/homepages/guestbook/add.php on line 207

Just nu kan du inte skriva i gästboken. Vänligen försök igen om en liten stund.

Nedanstående rader är från add.php

207:  flock($fp, 2);

Hjälp, vad gör jag?

Janne
Senast redigerad av 1 SM6VAE, redigerad totalt 8 gånger.
Genom att försöka med det omöjliga
når man högsta graden av det möjliga.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Problem med gästboken

Inlägg av KiviE »

Har du skriv och läs rättigheter på filerna?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Vad är det för gästbok du talar om?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
SM6VAE

Inlägg av SM6VAE »

KiviE skrev: Har du skriv och läs rättigheter på filerna?
Jag ändrade på rättigheterna på logg-filen [message_post.log] och då fick jag bort dom tre första felmeddelande

Men den sista kvarstår

Gästboken är DigiOz Guestbook version 1.7, denna är kanske inte anpassad till PHP5 men det finns en nyare
Megamannen

Inlägg av Megamannen »

Som alltid, ifall du läser meddelandet så säger den vad som är fel. Men jag kan väl säga samma sak som meddelandet fast på svenska. flock() förväntar sig att första parametern ($fp) ska vara "resource". Men den är av typen "bool". Vilket förmodligen betyder att något gick fel vid tilldelningen av värde till $fp.
Vilket också betyder att du måste ge oss raden där $fp får sitt värde för att se vad som går fel.

Men jag kan anta att $fp får sitt värde av en fopen()-funktion. Sedan ifall man läser om fopen på php.net (http://se2.php.net/manual/en/function.fopen.php) så står det:
Return Values

Returns a file pointer resource on success, or FALSE on error.
FALSE är av typen bool. Vilket betyder att filöppningen misslyckades och den returnade FALSE. Så är du säker på att du angett rätt filnamn och att du har rätt rättigheter på den filen som öppnas? (Kan inte ge dig exakt filnamn då du inte bifogat den kodraden, så det får du nog leta reda på själv.)
Software can become hardware!
SM6VAE

Inlägg av SM6VAE »

jag kollade inte läs och skriv-rättigheterna på övriga logg och text-filerna, så jag ändrade även dom så nu verkar det som det funkar

Janne
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"