Är du fd opensusare?
Är du fd opensusare?
Jag känner en viss dragning till opensuse som jag testat lite halvhjärtat nu och då. Jag är därför lite nyfiken på om det är någon här som skippat opensuse till förmån för ubuntu.
Vad fick er att byta, vad tycker ni är bättre i ubuntu jämfört med opensuse?
Vad saknar ni i ubuntu som opensuse har?
Vad fick er att byta, vad tycker ni är bättre i ubuntu jämfört med opensuse?
Vad saknar ni i ubuntu som opensuse har?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Är du fd opensusare?
Var länge sen jag testade opensuse. Går väl egentligen inte att ha något bra svar eftersom det var flera år sedan. Är väl inte överförtjust i yast som är motsvarigheten till synaptic.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag har tittat en del på OpenSUSE och haft (har?) funderingar på att erbjuda det i våra datorer - dock har jag ändrat åsikt, lite beroende på att jag i stort inte orkat sätta mig in i systemet (inkl. Yast2 - som lär vara en stor förbättring jämfört med (långsamma?) YAST som nämns i förra inlägget)...
Vad jag tycker ubuntu vinner på mest är Ubuntu forumen, både det engelska (vilket jag iof endast var aktiv i i <1 vecka, hehe) och det svenska som ju denna tråd är skriven i. Inget slår ett forum fyllt med roliga och kunniga människor - bortsett från starkcidern jag dricker just nu då kanske... xD
Vad jag tycker ubuntu vinner på mest är Ubuntu forumen, både det engelska (vilket jag iof endast var aktiv i i <1 vecka, hehe) och det svenska som ju denna tråd är skriven i. Inget slår ett forum fyllt med roliga och kunniga människor - bortsett från starkcidern jag dricker just nu då kanske... xD
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- svartberg
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
För tillfället kör jag OpenSuse 10.3 på min ena dator, främst i test syfte, och måste säga att det är en väldigt fin dist. Dock ska jag nog lägga in Ubuntu igen på denna dator för jag trivs bättre med det.
Lite personliga jämförelser mellan Ubuntu 7.10 och OpenSuse 10.3
I OpenSuse fungerar inte NTFS-3g lika bra som det gör i Ubuntu, i opensuse kan jag endast skriva över befintliga filer på en ntfs disk, dvs. jag kan inte skapa nya, eller radera befintliga.
Yast2 är en väldigt fin och flexibel kontrollpanel över hela systemet, dock är det långsammare om man exempelvis vill installera ett paket jämfört med synaptic som är lite snabbare. Yast2 finns både som grafisk X11 applikation och även i en terminalbaserad variant.
Root kontot är på både gott och ont ett eget konto i OpenSuse. Jag själv föredrar dock att köra som i Ubuntu som en vanlig användare med sudo först för att göra något administratörskrävande. I OpenSuse måste jag byta till root användare, och root användaren har inte samma uppsättning program vilket gör att jag t.ex. inte kan använda gedit som textredigerare utan tvingas sitta med vi.
Sedan tyckte jag det kändes som att det fanns fler program paketerade till Ubuntu än OpenSuse även fast jag aktiverade bl.a. Packman repository och andra övriga paketlistor.
Det som jag tyckte talade för OpenSuse var att temat var lite tjusigare t.ex. var grub menyn finare, och att den hade ett väldigt bra stöd för dualboot. T.ex. så kunde jag välja att starta om datorn och välja Windows XP direkt så fort grub laddas inifrån OpenSuse, istället för att sitta o vänta på att grub menyn laddas och välja att boota Windows.
I övrigt märkte jag inga större skillnader, bägge är ju linuxbaserade
Lite personliga jämförelser mellan Ubuntu 7.10 och OpenSuse 10.3
I OpenSuse fungerar inte NTFS-3g lika bra som det gör i Ubuntu, i opensuse kan jag endast skriva över befintliga filer på en ntfs disk, dvs. jag kan inte skapa nya, eller radera befintliga.
Yast2 är en väldigt fin och flexibel kontrollpanel över hela systemet, dock är det långsammare om man exempelvis vill installera ett paket jämfört med synaptic som är lite snabbare. Yast2 finns både som grafisk X11 applikation och även i en terminalbaserad variant.
Root kontot är på både gott och ont ett eget konto i OpenSuse. Jag själv föredrar dock att köra som i Ubuntu som en vanlig användare med sudo först för att göra något administratörskrävande. I OpenSuse måste jag byta till root användare, och root användaren har inte samma uppsättning program vilket gör att jag t.ex. inte kan använda gedit som textredigerare utan tvingas sitta med vi.
Sedan tyckte jag det kändes som att det fanns fler program paketerade till Ubuntu än OpenSuse även fast jag aktiverade bl.a. Packman repository och andra övriga paketlistor.
Det som jag tyckte talade för OpenSuse var att temat var lite tjusigare t.ex. var grub menyn finare, och att den hade ett väldigt bra stöd för dualboot. T.ex. så kunde jag välja att starta om datorn och välja Windows XP direkt så fort grub laddas inifrån OpenSuse, istället för att sitta o vänta på att grub menyn laddas och välja att boota Windows.
I övrigt märkte jag inga större skillnader, bägge är ju linuxbaserade

- mcNisse
Novells avtal med microsoft fick mig att överge allt som har med suse.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Ok. så det är deras politik du ogillar, och inte deras teknik?mcNisse skrev: Novells avtal med microsoft fick mig att överge allt som har med suse.
- mcNisse
Jag gillar dessutom inte rpm-baserade distar, trots att jag en gång i tiden startade med redhat och suse.trixon skrev:Ok. så det är deras politik du ogillar, och inte deras teknik?mcNisse skrev: Novells avtal med microsoft fick mig att överge allt som har med suse.
- ZX Spectrum
Var lite sur på rpm när jag körde in Mandriva för ett kort tag. Gick in i lägg till/ta bort och valde att installera gparted.
Detta gick inte eftersom några beroenden fattades. Problemet existerar inte i Ubuntu vad jag vet.
Detta gick inte eftersom några beroenden fattades. Problemet existerar inte i Ubuntu vad jag vet.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Har haft SuSE 10.3 nu ett par dagar på en egen hårddisk. Det verkar som om det
skulle vara ett verkligt KDE. RPM filer ser ut att vara mera allmänna.
Ubuntus deb är liksom undantag och mera sällsynta.
Installerade SuSE med Gnome, men kände inte igen Gnome längre.
Installerade om och använde KDE. Det fungerade nästan perfekt.
CD:n kan spelas, You Tube likaså . Problem med DVD filmer.
Trodde att SuSE var en Linux distribution, men nej. Det är en UNIX-distribution.
De har tydligen betalat för att få använda UNIX-begreppet. Firefox och Ooo Office
är som standard. Printern installerades också automatiskt då den var på vid installationen.
Internet hittades och hundratals filer uppdaterades samtidigt.
Root förblev på engelska och en användare har allt på svenska.
Ooo har stavningskontroll på både svenska och engelska.
Grafiken blev inte helt riktig 1400 x 1050 då det borde ha blivit 1680 x 1050
Ubuntu och SuSE verkar vara likvärdiga då man kommit över den första vilsenheten.
SuSE borde ju vara betydligt mera utvecklat då det är större och haft tiotals år på sig.
Ubuntu däremot är relativt nytt men har redan kommit upp till samma nivå.
Ubuntu-Forum är snällare , artigare och trevligare. SuSE-lådan kostar och stödet vill
också lätt hamna i en prissatt låda.
De gamla SuSE versionerna upp till 8.0 kan glömmas och är helt olika dagens SuSE.
skulle vara ett verkligt KDE. RPM filer ser ut att vara mera allmänna.
Ubuntus deb är liksom undantag och mera sällsynta.
Installerade SuSE med Gnome, men kände inte igen Gnome längre.
Installerade om och använde KDE. Det fungerade nästan perfekt.
CD:n kan spelas, You Tube likaså . Problem med DVD filmer.
Trodde att SuSE var en Linux distribution, men nej. Det är en UNIX-distribution.
De har tydligen betalat för att få använda UNIX-begreppet. Firefox och Ooo Office
är som standard. Printern installerades också automatiskt då den var på vid installationen.
Internet hittades och hundratals filer uppdaterades samtidigt.
Root förblev på engelska och en användare har allt på svenska.
Ooo har stavningskontroll på både svenska och engelska.
Grafiken blev inte helt riktig 1400 x 1050 då det borde ha blivit 1680 x 1050
Ubuntu och SuSE verkar vara likvärdiga då man kommit över den första vilsenheten.
SuSE borde ju vara betydligt mera utvecklat då det är större och haft tiotals år på sig.
Ubuntu däremot är relativt nytt men har redan kommit upp till samma nivå.
Ubuntu-Forum är snällare , artigare och trevligare. SuSE-lådan kostar och stödet vill
också lätt hamna i en prissatt låda.
De gamla SuSE versionerna upp till 8.0 kan glömmas och är helt olika dagens SuSE.
- mcNisse
Vad har du fått idén att suse inte skulle vara en linux distribution?Trodde att SuSE var en Linux distribution, men nej. Det är en UNIX-distribution.
är som standard.
Suse är en linux distribution. Novel verkar dock äga copyright på unix och unixware. Novell har nog betalt dyra advokatkostnader för det...

Vad är KDE?
KDE är en skrivbordsmiljö. Med andra ord är KDE en uppsättning program, tekniker och dokument som försöker göra datoranvändarnas liv enklare. KDE är ämnat för UNIX®-arbetsstationer. Det innehåller finesser som nätverkstransparens och en nutida arbetsfilosofi.
Skaparna av K-skrivbordsmiljön är en världsomspännande grupp av mjukvaruingenjörer. Denna grupps stora mål med utvecklingen av fri programvara är att få fram högkvalitativa program som gör det möjligt för användaren att lätt utnyttja datorns resurser.
KDE försöker fylla behovet av ett lättanvänt skrivbord för UNIX®-arbetsstationer, liknande de skrivbordsmiljöer som finns i Mac®-OS eller Windows® 95/NT. KDE fyller användarnas behov av en lättanvänd arbetsmiljö. Verktyg som används för att nå detta mål är förbättrad kommunikation mellan programmen, återanvändning av komponenter, en generaliserad drag- och släppfunktion, ett enhetligt utseende och mycket mer. Således erbjuder KDE mycket mer än de traditionella fönsterhanterarna för UNIX®.
Stabilitet, skalbarhet och öppenhet är egenskaper som i många år har gjort UNIX® till det obestridda valet för proffs inom informationstekniken. KDE bygger ovanpå denna utmärkta baskonstruktion och bidrar med nya, mycket behövda egenskaper: användbarhet, användarvänlighet och skönhet! KDE var först med detta, och fortsätter att driva utvecklingen framåt när det gäller att erbjuda dessa egenskaper under UNIX®, som i många år har utgjort den främsta plattformen för serverdatorer och vetenskapliga institutioner, men som tidigare inte har varit särskilt attraktivt för vanliga användare.
Utan UNIX® skulle Internet inte existera, eller åtminstone ha en helt annan form. UNIX® har hittills inte tagit itu med de vanliga datoranvändarnas behov. Detta faktum är särskilt tragiskt eftersom ett antal implementationer av UNIX® ( Linux®, FreeBSD, NetBSD, etc) är fritt tillgängliga på Internet, och alla har dessutom en otrolig kvalitet och stabilitet.
KDE är en skrivbordsmiljö. Med andra ord är KDE en uppsättning program, tekniker och dokument som försöker göra datoranvändarnas liv enklare. KDE är ämnat för UNIX®-arbetsstationer. Det innehåller finesser som nätverkstransparens och en nutida arbetsfilosofi.
Skaparna av K-skrivbordsmiljön är en världsomspännande grupp av mjukvaruingenjörer. Denna grupps stora mål med utvecklingen av fri programvara är att få fram högkvalitativa program som gör det möjligt för användaren att lätt utnyttja datorns resurser.
KDE försöker fylla behovet av ett lättanvänt skrivbord för UNIX®-arbetsstationer, liknande de skrivbordsmiljöer som finns i Mac®-OS eller Windows® 95/NT. KDE fyller användarnas behov av en lättanvänd arbetsmiljö. Verktyg som används för att nå detta mål är förbättrad kommunikation mellan programmen, återanvändning av komponenter, en generaliserad drag- och släppfunktion, ett enhetligt utseende och mycket mer. Således erbjuder KDE mycket mer än de traditionella fönsterhanterarna för UNIX®.
Stabilitet, skalbarhet och öppenhet är egenskaper som i många år har gjort UNIX® till det obestridda valet för proffs inom informationstekniken. KDE bygger ovanpå denna utmärkta baskonstruktion och bidrar med nya, mycket behövda egenskaper: användbarhet, användarvänlighet och skönhet! KDE var först med detta, och fortsätter att driva utvecklingen framåt när det gäller att erbjuda dessa egenskaper under UNIX®, som i många år har utgjort den främsta plattformen för serverdatorer och vetenskapliga institutioner, men som tidigare inte har varit särskilt attraktivt för vanliga användare.
Utan UNIX® skulle Internet inte existera, eller åtminstone ha en helt annan form. UNIX® har hittills inte tagit itu med de vanliga datoranvändarnas behov. Detta faktum är särskilt tragiskt eftersom ett antal implementationer av UNIX® ( Linux®, FreeBSD, NetBSD, etc) är fritt tillgängliga på Internet, och alla har dessutom en otrolig kvalitet och stabilitet.
Jag ska bokmärka den här sidan, utifall att jag skulle behöva kopiera ett copyright-märke. 
Bra att någon tar varumärken på allvar, Christer

Bra att någon tar varumärken på allvar, Christer

Om jag har fel, så ljuger jag inte, är helt enkelt felinformerad.
Det är en mildare form av lögn.
I boken Lätt Pocket om Linux årgång1999 läser vi:
”Unix är ett varumärke ägt av AT&T ( den amerikanska motsvarigheten till Telia ),
och för att få kalla någonting för Unix så måste man köpa en licens från dem. Detta
har aldrig Linus Torvalds gjort. Därför är Linux en Unix-dialekt som inte får säga
att det är en Unix-dialekt. Däremot följer det nära POSIX-standarden – den
standard som utarbetats för hur Unix-system skall fungera.
Är det då Unix på riktigt eller låtsas det bara ? I praktiskt hänseende är Linux
utan tvivel lika mycket Unix som vilken annan Unix-dialekt (AIX,
Solaris, IRIX, Ultrix, HP-UX osv) som helst, om inte mer.”
För år sedan nämndes Linux på varje och varannan sida i SuSE handboken.
När man nu ögnar genom manualerna läser vi istället om UNIX på snart sagt
varje sida. Namnet Linus Torvalds undviks. Pingvinen har också varit svår
att hitta i SuSE. Däremot finns där en kameleont. Det är en sådan där smyg-figur,
som vänder kappan efter vinden. UNIX har väl tydligen sålt dåligt.
Hittar nu inte längre gömstället om SuSE som UNIX-version. Har väl läst
alltför snabbt eller slarvigt. I varje fall är det inte helt omöjligt.
Har varit avog mot SuSE eftersom jag haft så mycket arbete med det och
betalat så mycket för de olika utgåvorna. Open SuSE 10,3 / KDE är däremot
inte så illa som operativsystem för gemene man.
Hoppas någon också gläds åt ordvändningarna.
Det är en mildare form av lögn.
I boken Lätt Pocket om Linux årgång1999 läser vi:
”Unix är ett varumärke ägt av AT&T ( den amerikanska motsvarigheten till Telia ),
och för att få kalla någonting för Unix så måste man köpa en licens från dem. Detta
har aldrig Linus Torvalds gjort. Därför är Linux en Unix-dialekt som inte får säga
att det är en Unix-dialekt. Däremot följer det nära POSIX-standarden – den
standard som utarbetats för hur Unix-system skall fungera.
Är det då Unix på riktigt eller låtsas det bara ? I praktiskt hänseende är Linux
utan tvivel lika mycket Unix som vilken annan Unix-dialekt (AIX,
Solaris, IRIX, Ultrix, HP-UX osv) som helst, om inte mer.”
För år sedan nämndes Linux på varje och varannan sida i SuSE handboken.
När man nu ögnar genom manualerna läser vi istället om UNIX på snart sagt
varje sida. Namnet Linus Torvalds undviks. Pingvinen har också varit svår
att hitta i SuSE. Däremot finns där en kameleont. Det är en sådan där smyg-figur,
som vänder kappan efter vinden. UNIX har väl tydligen sålt dåligt.
Hittar nu inte längre gömstället om SuSE som UNIX-version. Har väl läst
alltför snabbt eller slarvigt. I varje fall är det inte helt omöjligt.
Har varit avog mot SuSE eftersom jag haft så mycket arbete med det och
betalat så mycket för de olika utgåvorna. Open SuSE 10,3 / KDE är däremot
inte så illa som operativsystem för gemene man.
Hoppas någon också gläds åt ordvändningarna.
- TForsman
- Kontakt:
Hade det problemet med, tog kanske 2 minuter att fixa till allt så såg det ut som Ubuntu/Fedora etc...christer skrev: Installerade SuSE med Gnome, men kände inte igen Gnome längre.
Precis som Gnome ska se ut

Det verkar vara helt samma problem med Open SuSE 10.3 som med Ubuntu.
Lämplig driver för grafikkort är tydligen betydligt svårare att hitta. 3D fungerar
inte. Det krävs tydligen ett dagsverke.
Midi musikfiler öppnas inte. timidity måste installeras.
DVD-filmer öppnas inte. Det är väl något
download.videolan.org/pub/libdvdcss/1.2.9/RPM
som måste installeras.
Root/användare är också betydligt jobbigare. Ubuntus användare/root-lösenord är snabbare.
Ubuntud dubbelklick är stressande, men det finns tyvärr nödvändiga dubbelklick i SuSE också.
Har bytt till Ubuntu igen. Det råkade nu för tillfället vara mera användbat med flera fungerande installationer.
Lämplig driver för grafikkort är tydligen betydligt svårare att hitta. 3D fungerar
inte. Det krävs tydligen ett dagsverke.
Midi musikfiler öppnas inte. timidity måste installeras.
DVD-filmer öppnas inte. Det är väl något
download.videolan.org/pub/libdvdcss/1.2.9/RPM
som måste installeras.
Root/användare är också betydligt jobbigare. Ubuntus användare/root-lösenord är snabbare.
Ubuntud dubbelklick är stressande, men det finns tyvärr nödvändiga dubbelklick i SuSE också.
Har bytt till Ubuntu igen. Det råkade nu för tillfället vara mera användbat med flera fungerande installationer.
Tack, kul att hör allas synpunkter.
Jag testade opensuse i en dryg vecka, bara för att än en gång konstatera tt det är i ubuntu jag hör hemma. Det är lärorikt att testa andra distar. Men man kan kanske konstatera att i grund och botten är det samma saker, det den ena har kan man uppnå med den andra, och att mycket är tycke och smak.
Jag testade opensuse i en dryg vecka, bara för att än en gång konstatera tt det är i ubuntu jag hör hemma. Det är lärorikt att testa andra distar. Men man kan kanske konstatera att i grund och botten är det samma saker, det den ena har kan man uppnå med den andra, och att mycket är tycke och smak.
I samband med att SCO stämde IBM och Novel för att de använde uttrycket Unix vann Novel då de enligt domstolen kunde uppvisa dokumentation på att de köpt Unix av AT&T.
Det i sin tur ställde saker och ting i ett annat ljus när det gäller Microsoft som köpt Unix-licenser av SCO.
Men Novel och MS har ju ingått avtal på att de inte ska stämma varandra
Min erfarenhet av OpenSuse är att de senaste verionerna verkligen har varit utvecklingsversioner. Mycket som har varit halvstabilt. Samtidigt har jag kört SLES en del på sista tiden och det har fungerat mycket bra.
Det i sin tur ställde saker och ting i ett annat ljus när det gäller Microsoft som köpt Unix-licenser av SCO.
Men Novel och MS har ju ingått avtal på att de inte ska stämma varandra

Min erfarenhet av OpenSuse är att de senaste verionerna verkligen har varit utvecklingsversioner. Mycket som har varit halvstabilt. Samtidigt har jag kört SLES en del på sista tiden och det har fungerat mycket bra.
Suse var dist nummer fyra för mig. Började med redhat prövade sedan mandrake
och efter det gentoo och sedan open suse. Sen blev det ubuntu warty warhog så det var nog runt 2004
men det var först när edgy släpptes år 2006 som jag började med ubuntu på allvar..Har inte så mycket att
säga om suse direkt då jag var ganska snabb med att avinstallera det. Gentoo och suse körde jag virtuelt i vm ware player under xp. Men jag misstänker att yast är lite snabbare än emerge som finns i gentoo iaf
och efter det gentoo och sedan open suse. Sen blev det ubuntu warty warhog så det var nog runt 2004
men det var först när edgy släpptes år 2006 som jag började med ubuntu på allvar..Har inte så mycket att
säga om suse direkt då jag var ganska snabb med att avinstallera det. Gentoo och suse körde jag virtuelt i vm ware player under xp. Men jag misstänker att yast är lite snabbare än emerge som finns i gentoo iaf

Har märkt att jag verkligen är en före detta SuSE användare.
Dessutom en rätt aktiv SuSE användare. Oberoende av om man betalar eller inte,
så har jag alltid haft problem med grafiken och SuSE.
Ubuntu däremot det används dagligen nu sedan ett år tillbaka.
Dessutom en rätt aktiv SuSE användare. Oberoende av om man betalar eller inte,
så har jag alltid haft problem med grafiken och SuSE.
Ubuntu däremot det används dagligen nu sedan ett år tillbaka.