Era erfarenheter utav Edgy
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
[quote="petri0"]Mozilla bråkar om Firefox vilket gör att vissa distributörer börjar se sig om andra alternativ som ska medfölja distributionen som standard. Firefox är naturligtvis möjligt att installera efteråt precis som idag i Windowsvärlden.[/quote]
Det här fattar inte jag.
Mozilla vill att alla som använder Firefox ska se loggon och inte "jordgloben" men debian vill inte visa logon. Varför tjafsa om det? Visa logon bara så blir alt bra, eller?
Det här fattar inte jag.
Mozilla vill att alla som använder Firefox ska se loggon och inte "jordgloben" men debian vill inte visa logon. Varför tjafsa om det? Visa logon bara så blir alt bra, eller?
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
det är inte riktigt så enkelt med loggan.
Du får bara använda loggan om du har en omodifierad Firefox, annars så är det globen som gäller.
Du får bara använda loggan om du har en omodifierad Firefox, annars så är det globen som gäller.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Homines quod volunt credunt
-
ja uppgraderade från dapper till edgy på en "testmaskin" igår....... installationen gick smärtfritt, men under uppstart då loggen å ubuntu-logon visas ser ja bara ett frenetiskt och märkligt blinkande.... så ja har inte vågat uppdatera "riktiga" datorn än.... i övrigt ser allt riktigt bra ut.... som en fin bonus började mitt netgear ma111v1 trådlösa nätverkskort fungera helt automatiskt, hade otroliga problem att få igång det i dapper.... men som sagt... det där blinkandet stör mig lite... det är säkert säkrare att installera edgy från början än att uppdatera misstänker jag....
ubuntu user #10385.
Jag antar att det är alltid bäst att göra en ren installation så även i MS OS. Fördelen med uppgradering är att man behåller det mesta så som det var innan, nackdelen att någonting kan gå fel.
Har man plats på hårddisken så varför inte ha båda?
EDIT: Samt att få dessa två starta från den "vanliga" menu.lst läs http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2480
Har man plats på hårddisken så varför inte ha båda?
EDIT: Samt att få dessa två starta från den "vanliga" menu.lst läs http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2480
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Detta tackar jag för:
petri0 skrev:
Jag antar att det är alltid bäst att göra en ren installation så även i MS OS. Fördelen med uppgradering är att man behåller det mesta så som det var innan, nackdelen att någonting kan gå fel.
Ja, det tror jag på. Funderar en del på att testa den varianten.Har man plats på hårddisken så varför inte ha båda?
Jag har också testat att uppgradera till 6.10 på en extra-burk, vid sidan av (som tidigare nämnts). Mindre lyckat. Men tipset om att köra på två partitioner kan vara något.
Munken bugar och tackar.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Har kört Edgy Release 6.10 DVD dist nu ett tag, tycker väll funktionaliteten är hygglig.. det är ett clean't o rent Linux OS.
Men tyvärr så dras det med samma problem som jag haft på senaste Mandriva oxo, det att mitt ATI kort inte stöds fullt ut, Accelerationen vill ej fungera.
Dessvärre så är det mycket det som det surras om i alla Ubuntu / Mandriva forum, att ATI + Nvidia kort inte vill funka i detta os, JAG anser att det är viktigt med snabb grafik.. framförallt för alla 3D Desktops som kommer.
Detta får mig oxo att inte välja Linux framför Windows XP jag nyttjar annars, då jag inte ser nån möjlghet som minimal Linux guru att själv kunna lista ut o leta fel i mina drivisar och eller lägga in andra för att testa.
/M
Men tyvärr så dras det med samma problem som jag haft på senaste Mandriva oxo, det att mitt ATI kort inte stöds fullt ut, Accelerationen vill ej fungera.
Dessvärre så är det mycket det som det surras om i alla Ubuntu / Mandriva forum, att ATI + Nvidia kort inte vill funka i detta os, JAG anser att det är viktigt med snabb grafik.. framförallt för alla 3D Desktops som kommer.
Detta får mig oxo att inte välja Linux framför Windows XP jag nyttjar annars, då jag inte ser nån möjlghet som minimal Linux guru att själv kunna lista ut o leta fel i mina drivisar och eller lägga in andra för att testa.
/M
Ubuntu 7.10 64Bit : Kiba-Dock : ScreenLets :
Asus P5B : Intel C2D 3.2Ghz : 4Gb DDR2 : x1950Pro : X-FI :
Asus P5B : Intel C2D 3.2Ghz : 4Gb DDR2 : x1950Pro : X-FI :
varför mickla med det som fungerar. kör dapper än...
/leppen
/leppen
Edgy på en Lenovo 3000 v100 med Beryl funkar sjukt bra, Det enda var lite strul under själva installationen med vad den påstod var "överlappande" partitioner. Det löste sig dock och nu rullar allt som det ska, vlan, skärm, ljud och hela faderullan.
Tjena har nu uppgraderat till Edgy, jag undrar om nån kan hjälpa mig med kommando man skall skriva för att uppgradera kärnan till i686-generic(tror det är rätt kärna)!
Kör Ubuntu 9.10 aplha5, länk till min hårdvara http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=32 ... roductTabs.
lennart: Du får gärna starta en nu tråd för kärnuppdateringen (sen har du inte skrivit vad du uppgraderar från för kärna.. 32bit?.. :/).
[quote="DualC"]Har kört Edgy Release 6.10 DVD dist nu ett tag, tycker väll funktionaliteten är hygglig.. det är ett clean't o rent Linux OS.
/M[/quote]
Startar du en ny tråd och anger vad du har för grafikkort är det möjligt att du kan få hjälp att få igång 3d-rendering. Jag fick själv igång 3d-rendering på det två datorer med ATI-kort jag försökt på väldigt enkelt.
/M[/quote]
Startar du en ny tråd och anger vad du har för grafikkort är det möjligt att du kan få hjälp att få igång 3d-rendering. Jag fick själv igång 3d-rendering på det två datorer med ATI-kort jag försökt på väldigt enkelt.
prova automatix.Dessvärre så är det mycket det som det surras om i alla Ubuntu / Mandriva forum, att ATI + Nvidia kort inte vill funka i detta os, JAG anser att det är viktigt med snabb grafik.. framförallt för alla 3D Desktops som kommer.
/M
Jo, en liten fråga: har det kommit några nyheter till panelerna, jag bl.a. att min panel med genvägar jag har vid botten av skärmen(ungefär som i OSX) ska döljas helt när den döljs, och inte som nu att rn liten del fortfarande syns.
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Provade Edgy för några dagar sedan för att sedan snabbt återgå till Dapper. En liten småsak ville inte fungera, nämligen schemalagd tv-inspelning via Xdtv.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

[quote="jon"]Jo, en liten fråga: har det kommit några nyheter till panelerna, jag bl.a. att min panel med genvägar jag har vid botten av skärmen(ungefär som i OSX) ska döljas helt när den döljs, och inte som nu att rn liten del fortfarande syns.[/quote]
Nope, men har tidigare sett att det finns sätt att dölja den helt. Prova sök på ubuntuforums.org
Nope, men har tidigare sett att det finns sätt att dölja den helt. Prova sök på ubuntuforums.org