SÅG ATT JAG POSTA I FEL ÄMNE MEN HOPPAS ATT NÅN KAN FLYTTA PÅ TRÅDEN.
Har använt Ubuntu i ett halvår så jag börjar lära mig lite men köpte en ny dator igår och det fungerar inte att installera ubutnu på den. Har en xp partition så jag antar att det inte är fel på datorn.
När jag testar att installera 64-bit versionen så kan jag boota från cd:n och får upp menyn, men efter att jag valt det första alternativet typ "installera eller starta ubuntu" så jobbar datorn nån sekund sen slutar den att svara helt. Har testat "safe graphic mode" också.
Med 32-bit versionen har jag också problem. Först kom det upp massa felmeddelanden i samma fas som när 64-bit versionen la av helt. Alltså efter att jag valt "installera". Men jag testade att skifta mellan alt+ctrl+1, alt+ctrl+2 (fick tipps om det)och till slut kunde jag installera det. Med inte går det att starta något för det... när jag valt ubuntu i grub så hinner man se loggan och tidslinjen som laddas i nån sekund innan den står helt still.
Har även testat 32-bits alternativ skiva, men då stannar den på 85%. Tror att det står att den installerar tomboy, och sen händer inget mer..
What to do?
Nöjer mig med vilken version som helst, har testat nästan alla olika 7.10 och 7.04 versionerna.
Nån bios inställning kanske är fel?
Prosessor INTEL CORE2 EXTREME QX9650 3.0GHZ S775
Grafik NVIDIA GeForce 8600 GTS (675MHz), 256MB GDDR3 (2000MHz)
Installation
Installation
Senast redigerad av 1 pgorama, redigerad totalt 7 gånger.
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: Installation
Hej,
Du kanske skulle testa LinuxMint http://distrowatch.com/table.php?distribution=mint&a=1
Snyggt, smidigt, kan funka. Vet ej om den finns för 64-bitars.
//Tobbe
Du kanske skulle testa LinuxMint http://distrowatch.com/table.php?distribution=mint&a=1
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Har du kontrollerat checksum värdet på ISO-filen så det stämmer? Samt kontrollerat själva skivan vid uppstart så den inte innehåller några fel?
I Vilken hastighet brände du skivan?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det har jag inte gjort men ska göra. Visserligen har jag testat tre olika varianter av 7.10 men det kan ju vara så att jag brännt för fort när det gäller alla tre, hur kollar man checksum?Hund skrev: Har du kontrollerat checksum värdet på ISO-filen så det stämmer? Samt kontrollerat själva skivan vid uppstart så den inte innehåller några fel?
Tack för hjälpen!
Ska testa det också, tack!TobbeT skrev: Hej,
//Tobbe
Senast redigerad av 1 pgorama, redigerad totalt 8 gånger.
Nu har jag testat Linux Mint, samma problem. Installationen funkar fint men när man bootar upp så stannar "laddningen" av os:et direkt...
Testade även ubuntu 64 7.10 alternativ men då stannade installationen vid "läser spegel" eller "scannar spegel".. kan nått utav det här bero på att jag inte har internet kanske?
När jag kollade efter fel på skivan så stod det nått om irq och att jag borde testa att boota från irqpoll eller liknande...
Tror också att de stod nått om xfer eller liknande..
Är hos en polare nu och kan därför inte säga exakt vad som stod. Har somsagt inte internet hemma än.
Tacksam för svar.
Testade även ubuntu 64 7.10 alternativ men då stannade installationen vid "läser spegel" eller "scannar spegel".. kan nått utav det här bero på att jag inte har internet kanske?
När jag kollade efter fel på skivan så stod det nått om irq och att jag borde testa att boota från irqpoll eller liknande...
Tror också att de stod nått om xfer eller liknande..
Är hos en polare nu och kan därför inte säga exakt vad som stod. Har somsagt inte internet hemma än.
Tacksam för svar.
Låter som att det är något fel med grafiken?
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,19519.0.htmlpgorama skrev:Det har jag inte gjort men ska göra. Visserligen har jag testat tre olika varianter av 7.10 men det kan ju vara så att jag brännt för fort när det gäller alla tre, hur kollar man checksum?Hund skrev: Har du kontrollerat checksum värdet på ISO-filen så det stämmer? Samt kontrollerat själva skivan vid uppstart så den inte innehåller några fel?
Tack för hjälpen!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!