farmfield skrev:
Ok, då skall jag vara jobbig... xD
Om jag äger en VHS-kopia av StarWars IV, är det då olagligt för mig att inneha en nedladdad digital kopia av samma film? ...och får jag ladda ner mp3'or som jag redan har på CD?
Edit - tillägg:
Är det olagligt att HA laddat ner? Tänk om dom kan bevisa att jag plockat ner filmen men vid husrannsakan ej finner den på min dator* för jag tagit bort den, eller inte kan bevisa det för den hårddisken jag har den på är krypterad?
Det olagliga ligger väl i själva kopierandet om jag förstått det rätt? När man köper en film köper man inte rätten att göra vad man vill med filmen, utan rätten att kolla på den. Man får inte göra förändringar, eller kopiera den. I Sverige kan man inte heller sälja "äganderätten" till en film (eller vad det nu är). Man kan alltså inte ge bort titeln "jag har copyright på den här saken".
Jag har för mig att det är så. Så nej, man får inte ladda ner även om man köpt filmen. Tror jag.
DimensionX skrev:
kollektivist skrev:
Om du bara vill ladda ner olagligt (inte musik då), så ta första bästa ofria bild (alltså i stort sett vilken bild som helst), högerklicka på den och tryck spara som... (eller hämta).
Precis, det räcker så bra med att högerklicka på en bild och spara, så är man genast olaglig. Det finns nog inte så många lagliga användare på internet misstänker jag.
Jag har en kompis som är lärare, han laddar inte gärna ned själv, men vill ha allt som andra laddar, snacka om dubbelmoral.
Gröngöling!
Använd Utorrent (bästa som finns enligt mig), funkar under Wine. Eller kör den trista inbyggda torrentklienten, även om den stinker. Du kan använda Azureus också för att plocka hem lite musik.
mm, precis. Men det finns bilder som är under fri licens, till exempel de flesta bilderna som finns i linuxprogram. Alla bilder på svenska wikipedia (förutom loggan) ligger under någon sorts fri licens.
uTorrent är bra, men är inte så snyggt att det är värt att ha det till linux..

Vore skitbra om någon kunde göra utorrent för linux.