Är ni helt lagliga på nätet?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Är ni helt lagliga på nätet?

Inlägg av DimensionX »

kollektivist skrev: Om du bara vill ladda ner olagligt (inte musik då), så ta första bästa ofria bild (alltså i stort sett vilken bild som helst), högerklicka på den och tryck spara som... (eller hämta).
Precis, det räcker så bra med att högerklicka på en bild och spara, så är man genast olaglig. Det finns nog inte så många lagliga användare på internet misstänker jag.

Jag har en kompis som är lärare, han laddar inte gärna ned själv, men vill ha allt som andra laddar, snacka om dubbelmoral.

Gröngöling!

Använd Utorrent (bästa som finns enligt mig), funkar under Wine. Eller kör den trista inbyggda torrentklienten, även om den stinker. Du kan använda Azureus också för att plocka hem lite musik.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Jag laddar ner musik, film, och mjukvara, det är när det kommer till det digitala livet.

Jag har även börjat med att sätta upp lappar med ordet Reklam! på, lite här och var. Jag fotograferar där folk helst skulle vilja att man slutade, osv :)
Bild
Användarvisningsbild
stason

Inlägg av stason »

Jag har även börjat med att sätta upp lappar med ordet Reklam! på, lite här och var.
Nu får du nog förklara. Det här låter intressant.
Loke

Inlägg av Loke »

Turbo skrev: Ang. musik så finns ju möjligheten att låna på bibliotek och möjligen göra en liten kopia.
Beroende på ålder så lyssnar jag inte på senaste rapplåten utan klassisk piano mest.
Det finns förresten en j*kla massa musik på vissa bibliotek. Bara inte det senaste kanske.
                                                                                                              :)
Jag har en kompis som brukade låna skivor på biblioteket och bränna av dom, jag tyckte det var så sjukt fräckt. Andra människor kopierar ju samvetslöst på internet för att det känns anonymt, men hon gick till biblioteket nån gång i väckan och hämtade en ny bunt skivor. Egentligen faktiskt mycket effektivare än att ladda hem, iaf om man har halvdålig internetuppkoppling. Dom tog dessutom in precis allt man bad om, så det var inget problem att få tag i nytt. :D

Jag erkänner, jag brukar vara olaglig ibland. Jag tankar House-avsnitt för att jag är helt besatt av house och inte orkar vänta på att de ska sändas i Sverige och så tankar jag vissa nya spel. Jag brukar bli lagligare ju äldre dator jag har, för några månader sedan var det väldigt sällan jag sysslade med något olagligt, men nu glider jag ner i warez-träsket igen känner jag :/
steqve

Inlägg av steqve »

Jag kör inget piratprogram längre sen jag bytte till linux (det jag behöver finns gratis) men musiken är det si och så med. Den tyska tuggumitechnon/trancen samt här i norden urdöda eurodancen jag lyssnar till säljs i stort sett bara i Tyskland, och förut betalade jag ca 250kr/skiva för att få dem hemskickade (pris i tyskland var väl under hälften av det där). När företagen och webbsidorna tog 100% för frakten tyckte jag att det var för dyrt och för svårt att få tag i min musik. Ringde ibland musik bolagen (utgivarna) och bad om tips på vart i Sverige jag kunde hitta artistens skivor, men inte ett enda napp någon gång. För det mesta så orkade dom inte ta reda på informationen.

Således blir jag överlycklig om jag hittar en skiva på DC som jag, inte utan att betala ett helskottas överpris för, kan få tag på. Jag vet även att överpriset inte går till artisten utan bara är ren vinst för företaget som nyttjar det faktum att jag har råd att betala...
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

farmfield skrev: Ok, då skall jag vara jobbig... xD

Om jag äger en VHS-kopia av StarWars IV, är det då olagligt för mig att inneha en nedladdad digital kopia av samma film? ...och får jag ladda ner mp3'or som jag redan har på CD?

Edit - tillägg:

Är det olagligt att HA laddat ner? Tänk om dom kan bevisa att jag plockat ner filmen men vid husrannsakan ej finner den på min dator* för jag tagit bort den, eller inte kan bevisa det för den hårddisken jag har den på är krypterad?
Det olagliga ligger väl i själva kopierandet om jag förstått det rätt? När man köper en film köper man inte rätten att göra vad man vill med filmen, utan rätten att kolla på den. Man får inte göra förändringar, eller kopiera den. I Sverige kan man inte heller sälja "äganderätten" till en film (eller vad det nu är). Man kan alltså inte ge bort titeln "jag har copyright på den här saken".

Jag har för mig att det är så. Så nej, man får inte ladda ner även om man köpt filmen. Tror jag.

DimensionX skrev:
kollektivist skrev: Om du bara vill ladda ner olagligt (inte musik då), så ta första bästa ofria bild (alltså i stort sett vilken bild som helst), högerklicka på den och tryck spara som... (eller hämta).
Precis, det räcker så bra med att högerklicka på en bild och spara, så är man genast olaglig. Det finns nog inte så många lagliga användare på internet misstänker jag.

Jag har en kompis som är lärare, han laddar inte gärna ned själv, men vill ha allt som andra laddar, snacka om dubbelmoral.

Gröngöling!

Använd Utorrent (bästa som finns enligt mig), funkar under Wine. Eller kör den trista inbyggda torrentklienten, även om den stinker. Du kan använda Azureus också för att plocka hem lite musik.
mm, precis. Men det finns bilder som är under fri licens, till exempel de flesta bilderna som finns i linuxprogram. Alla bilder på svenska wikipedia (förutom loggan) ligger under någon sorts fri licens.

uTorrent är bra, men är inte så snyggt att det är värt att ha det till linux.. ;) Vore skitbra om någon kunde göra utorrent för linux.
Crunchbang linux, ubuntu med openbox direkt!
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

kollektivist skrev: uTorrent är bra, men är inte så snyggt att det är värt att ha det till linux.. ;) Vore skitbra om någon kunde göra utorrent för linux.
UTorrent är på gång till MAC, eller har redan kommit, då finns säkert fina chanser för en Linux version också. :)

Azureus Mac

Max Rate Seen: 297 KB/s
Average Rate: 235 KB/s
Consumed RAM: 155 MB
Average CPU: 20%

µTorrent Mac

Max Rate Seen: 840KB/s
Average Rate: 698 KB/s
Consumed RAM: 14 MB
Average CPU: 6%
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

stason skrev:
Jag har även börjat med att sätta upp lappar med ordet Reklam! på, lite här och var.
Nu får du nog förklara. Det här låter intressant.
Vad jag gör är att jag sätter upp en slags protest mot reklamen i det allmänna rummet, överallt ser man posters, plancher och banners för reklam, överallt, man kan inte gå nånstans utan att se det i en stad.
Genom att här och var sätta upp en planch, ett skynke eller en sticker med ordet Reklam! gör man en tyst protest, man sprider reklam, uppmärksammar att det är överallt, och återtar det allmänna rummet.
Bild
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

kollektivist skrev:
farmfield skrev: [...]
Om jag äger en VHS-kopia av StarWars IV, är det då olagligt för mig att inneha en nedladdad digital kopia av samma film?
[...]
Det olagliga ligger väl i själva kopierandet om jag förstått det rätt?
[...]
Jag tror att man får spela in från till exempel radio och TV och dela med sig av det till sina "kompisar" i begränsad mängd i Sverige. Men bara för att du spelat in en film från TV för två år sedan tror jag inte att du får ladda ner "samma" film från pirate bay - det är ju en annan version av samma film och därför inte riktigt samma sak.

Däremot så tror jag du får spela in från din VHS till en DVD om du har sådan utrustning. Den DVD'n tror jag du får kopiera till ett begränsat antal kompisar. Men om du gör om din VHS till en fil på datorn är jag ganska övertygad om att du inte får dela den på till exempel pirate bay.

Eller har jag fel?

/P
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

per9000 skrev:
kollektivist skrev:
Om jag äger en VHS-kopia av StarWars IV, är det då olagligt för mig att inneha en nedladdad digital kopia av samma film?
[...]
[...]
Jag tror att man får spela in från till exempel radio och TV och dela med sig av det till sina "kompisar" i begränsad mängd i Sverige. Men bara för att du spelat in en film från TV för två år sedan tror jag inte att du får ladda ner "samma" film från pirate bay - det är ju en annan version av samma film och därför inte riktigt samma sak.

Däremot så tror jag du får spela in från din VHS till en DVD om du har sådan utrustning. Den DVD'n tror jag du får kopiera till ett begränsat antal kompisar. Men om du gör om din VHS till en fil på datorn är jag ganska övertygad om att du inte får dela den på till exempel pirate bay.

Eller har jag fel?

/P
Nej det får man inte, men "lagen ser milt på det" så länge du inte sprider det.

Hur barnsligt som helst, vem följer en sån lag?

Inte jag i alla fall, ingen annan heller är jag övertygad om.
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

DimensionX skrev:
per9000 skrev:
kollektivist skrev:
[...]
[...]

Eller har jag fel?

/P
Nej det får man inte, men "lagen ser milt på det" så länge du inte sprider det.

Hur barnsligt som helst, vem följer en sån lag?

Inte jag i alla fall, ingen annan heller är jag övertygad om.
Visst, det är en sjuk lag. Alla lagar som handlar om kopieringsskydd skulle behövas se över.. Folk som varken har dator eller vhs/dvd eller spelar in musik på radion klarar nog av att följa den...?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Jo, det är nog dags att se över lagsystemet lite.
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

He he... Det är mycket som behöver ses över då det gäller upphovsrätten. Såg Rapports repotage om det pågående fildelningsfallet.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=rubrik

Domstolen står helt handfallen medans Antipiratbyrån och Ifpi beter sig som medborgargarden. Helt sanlöst...
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Oj! Jag måste nog läsa på om lagarna vad gäller fildelning. Är inte så insatt där, men jag vet att de inte funkar i praktiken.. :D

http://ipkoll.se/fildelningsguide/filde ... ger-lagen/

Men är kopieringsskyddet verkligen en spärr om det bara är att trycka på ctrl+c? :O

(och om det är det, så är det, enligt andra delen av lagen, olagligt att inneha både knappen ctrl och c samtidigt.. :P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Fildelning är lagligt. När ska folk (Läs: Journalister) börja fatta skillnaden mellan fildelning och illegal spridning av upphovsrättskyddad material?

Att man i folkmun pratar slarvigt (jag är en av dom. ;D) har jag helt överseende med. Men journalister om några bör iaf skriva rätt! ::) ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Hund skrev: Fildelning är lagligt. När ska folk (Läs: Journalister) börja fatta skillnaden mellan fildelning och illegal spridning av upphovsrättskyddad material?

Att man i folkmun pratar slarvigt (jag är en av dom. ;D) har jag helt överseende med. Men journalister om några bör iaf skriva rätt! ::) ;)
Skicka det i ett pressmeddelande till tidningarnas telegrafbyrå ;D
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Fast hur mycket material är inte upphovsrättsskyddat? Med tanke på att den svenska lagstiftningen säger att om man tillverkar någonting utan att säga "det här är fritt", så är det kopieringsskyddat.

Känner till ett band som släppt sin musik i en fri licens..
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Hund skrev: Fildelning är lagligt. När ska folk (Läs: Journalister) börja fatta skillnaden mellan fildelning och illegal spridning av upphovsrättskyddad material?

"Att göra detta utan medgivande av upphovättsinnehavarens medgivande är olagligt. Fildelning i sig, däremot, är givetvis inte olagligt."

Rapport verkar ha gjort sin hemläxa i alla fall. :)
guttergod

Inlägg av guttergod »

Jag skulle nog vilja påstå att det är i det närmaste omöjligt att göra något på nätet överhuvudtaget utan att göra NÅGOT "olagligt". Man bryter säkert mot flera amerikanska patent bara genom att starta en webbläsare. :)

Visst, jag gör mig lustig över det, men det värsta är att det förmodligen är sant.
- Alla synpunkter kring mina inlägg uppskattas, bra som dåliga.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Spanade in Slysofts hemsida igår. Hur kommer det sig att det får säljas programvaror som tar bort skydden på dvdfilm?
Tänker närmast på AnyDVD som både tar bort regionskodning, alla skydd plus att programmet kan ta bort texten om vad som är förbjudet i filmen. Kan ju inte tänka mig att filmbolagen är förtjusta i detta.
Sen är det egendomligt att man inte får ladda ner film/mjukvara/musik på nätet, men hur många företag är det inte som säljer 50/100-pack med dvd-skivor. Dessutom så ska dvd-brännarna bränna supersnabbt nu för tiden.
Kan ju knappast tro att någon bara bränner semesterfilmerna på dessa skivor.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"