Det kommer nu bli en del text så jag förtydligar mig genom att markera mina frågor med *

Som jag fattat det så har samba en egen databas över användare. Som standard någon backend som heter tdbsam.
* Varför inte köra direkt mot /etc/passwd? Kan man ens göra det?
När jag installerar samba så ser jag en massa användare som listas i installationen. De importeras antar jag.
Det borde innebära att alla UNIX-användare i /etc/passwd då också finns i databasen över sambaanvändare.
* Varför kan jag då inte komma åt sambaservern från nätverket direkt efter en installation?
Jag kommer till ett loginfönster men inga användare fungerar.
Varje gång jag tidigare har installerat samba på datorer så har jag alltid lagt till användare med "smbpasswd -a [användare]" och jävlats med smbusers-filer och annat.
Nu när jag suttit ett bra tag i sambas dokumentation så har jag sett att med "smbpasswd" så menas både en föråldrad (men supportad) backend samt kommandot för att lägga till användare.
* Det är bara med smbpasswd som backend som man har någon användning av att lista användare i smbusers-filer? För jag har då aldrig fått det att fungera så.
När jag läste dokumentationen så hittade jag kommandot "pdbedit" som visst ska göra ungefär samma som "smbpasswd" antar jag. Men när jag försöker lägga till en användare med pdbedit står det bara att den redan finns, medan det går med smbpasswd.
* Hur kommer det sig? Och vilken ska man använda?
Nånting värt att tillägga är att jag sitter i terminalen på servern. Inget GUI här inte.