Gnome vs. KDE

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
benkaboi

Gnome vs. KDE

Inlägg av benkaboi »

Har hört att Gnome är en väldigt seg skrivbordsmiljö medan KDE är mycket krävande men dock snabbare än Gnome, stämmer detta ?
Okänd

Gnome vs. KDE

Inlägg av Okänd »

Hur menar du med krävande?

Jag skulle dock vilja påpeka om du står i valet och kvalet mellan fönsterhanterare att det finns många fler än bara gnome / kde / xfce att välja mellan, själv så rekommenderar jag helhjärtat WindowMaker, som är en mycket snabb och lättanvänd fönsterhanterare där du självklart kan köra alla dina gnome/kde-program

^_^

http://windowmaker.info
Okänd

Gnome vs. KDE

Inlägg av Okänd »

benkaboi: Svar nej.

Gnome är "seg" pga. den kräver pillande i konfigurations-filer vilket KDE kan fixa, eventuellt, via GUI.

KDE (Kubuntu) blir krävande när man sätter igång all ögon godis förutsatt att man har förstått dess egendomliga "Start"meny-uppsättning när man väl har förstått det enkla i Gnomes sätt att presentera meny eller menyer. Det är svårt at cykla i början men idag vill jag inte prova på en cykel med stödhjul ;)

Låt smaken avgöra i fallet att av skrivbordsmiljön (KDE eller Gnome).
Låt ditt PCs hårdvara avgöra vilken distribution du ska ha. ;)
Linux_n00b
Kontakt:

Gnome vs. KDE

Inlägg av Linux_n00b »

KDE e förjävligt mycket snyggare!

Jag kommer installera Kubuntu när jag får det förgrummande beställda nVidia PCI grafikkortet nån gång!
Ubuntu Nybörjare = N0000000000000000b
benkaboi

Gnome vs. KDE

Inlägg av benkaboi »

Jo men det jag menar med seg är att fönster tar tid att öppna, flyttning av ett fönster över skrivbordet får cpu o gå i taket, allting degar ihop (lite överdrivet beskrivet men principen)
Okänd

Gnome vs. KDE

Inlägg av Okänd »

Med tanke på antalet inlägg så hoppas jag du har inte hunnit spra så mycket viktigt i /home. :)

Fick precis problem med filer själv när jag lekte med en annan distribution. :rolleyes:

Nu tänker jag att de är inte så kompatibla med varandra... :(
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Gnome vs. KDE

Inlägg av Quartus »

[quote="gasol"]Hur menar du med krävande?

Jag skulle dock vilja påpeka om du står i valet och kvalet mellan fönsterhanterare att det finns många fler än bara gnome / kde / xfce att välja mellan, själv så rekommenderar jag helhjärtat WindowMaker, som är en mycket snabb och lättanvänd fönsterhanterare där du självklart kan köra alla dina gnome/kde-program

^_^

http://windowmaker.info[/quote]
Nu är dock inte GNOME, KDE och XFCE några fönsterhanterare. De är skrivbordsmiljöer. GNOMEs fönsterhanterare t.ex. heter Metacity (vilken går att byta, troligtvis även till WindowMaker).
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Gnome vs. KDE

Inlägg av Okänd »

Ah, tack för den Quartus. Jag har trott de var synonymer. :rolleyes:
Okänd

Gnome vs. KDE

Inlägg av Okänd »

Ja, och nu såg jag att jag hade missat en liten, pytteliten del i inlägget #6

Nämligen rekommendationen att installera om Ubuntu efter första meningen "Med tanke på antalet inlägg så hoppas jag du har inte hunnit spra så mycket viktigt i /home."

Hur går det benkaboi, någon eller några framsteg? :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"