tar.gz på ubuntu?

MeXii

tar.gz på ubuntu?

Inlägg av MeXii »

Hej,

Jag är riktig nybörjare med Unix och ubuntu, så det är förmodligen en väldigt lätt fråga?

Men hur installerar jag program som jag laddat ner i "tar.gz" form?
Vad jag förstått så finns det flera olika sätt och jag efterlyser det absolut enklaste. Upppacknings program för tar.gz finns installerat på systmet redan.

Hoppas ni kan hjälpa mig, tack! :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: tar.gz på ubuntu?

Inlägg av Hund »

Det ska finnas en textfil i den uppackade mappen som beskriver hur du ska göra.
Du behöver iaf paketet build-essential, vilket du enklast installerar via terminalen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install build-essential
Vad är det för program? Finns det inte med i förråden? Det är ju mycket enklare att installera med pakethanteraren Synaptic (System / Adminstration).
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: tar.gz på ubuntu?

Inlägg av maths57 »

Hur som  helst så måste du in i ett terminalfönster för att genomföra själva installationen. Troligen har du fått tag på källkoden till ett program. Du måste alltså kompilera det själv. Då behöver du paketet build-essential, som Hund skrev. Men det kan också tänkas att du behöver flera andra. Laddar du ner ett paket med Pakethanteraren så ser den till att du får med alla de andra program som behövs. Men nu står du där och måste göra det själv.

1. Packa upp tar.gz-filen.
2. Öppna ett terminalfönster och gå med kommandot cd till den mapp där du packade upp filen.
3. Det vanliga är att man nu skriver ./configure. Då ska det rulla förbi en mängd med text. På slutet kan det bli en del felmeddelanden och då får du posta dessa i den här tråden.
4. Om det däremot funkade, då skriver du make för att kompilera programmet.
5. När det är klart skriver du sudo make install. Nu ska ditt progam finnas på datorn.

Det är inte säkert att du kommer att hitta programmet i någon grafisk meny, så du får antagligen leta upp det och skapa en programstartare i den över panelen.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"