Saker med datorn som ni retar er på!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Saker med datorn som ni retar er på!

Inlägg av DimensionX »

Funkar inte musen som den skall så får jag nervsammanbrott. Eller om Firefox hänger sig pga en enormt slö megastor sida som aldrig vill ladda in, då tappar jag tålamodet.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Saker med datorn som ni retar er på!

Inlägg av Hund »

Finns nog bara 1 sak jag retar mig på.. Det är att jag har en P-ATA hårddisk och dess rundade kabel tar upp tillräckligt med plats för att jag inte ska kunna stänga sidan på chassit. >:(
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Att den börja bli gammal...

LJ
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

• Fläktar som surrar
  • Aftonbladets megatonstora hemsida som aldrig laddar klart.
  • Att det är svårt att hitta billiga, hyggligt bra, tangentbord som inte är svarta och inte har massa "multimedia-knappar".
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Att nya versioner av operativsystem och program hela tiden ska kräva mer minne, snabbare processor och mer hårddiskutrymme är lite irriternade tycker jag. Så mycket prestanda ska inte behövas för de saker de flesta användare sysslar med (ordbehandling, mail, webb-surfande, lagring av digitalkamerabilder etc). Det finns t.o.m. ett OS (Contiki) med webbläsare för Commodore 64 så det ska inte krävas så fruktansvärt mycket prestanda.

Jag hjälpte mina föräldrar att få Sparbanken Finns nya Internet-bank att fungera med deras dator med 128 MB minne. Då var jag tvungen att installera Windows XP SP2 (de körde med SP1 innan) + Java (det inbyggda Java i IE6 räckte inte längre). Efter det går datorn så långsamt så att den går knappast att använda längre p.g.a. den mängd virtuellt minne som används, åtminstone inte med den nya Internet-banken där det tar flera minuter att logga in eller att välja ett alternativ. Den gamla Internet-banken fungerade bra trots att de har uppringd förbindelse.

Apropå detta, jag kör med Edgy nu. Kräver Feisty och Gutsy mycket mer prestanda?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Skalar du ner Ubuntu helt naket så lär det inte vara någon skillnad på 6.10 eller 7.10.

Själv upplever jag Ubuntu mycket snabbare nu än för 1 år sedan.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Christian Johansson skrev: [...]

Apropå detta, jag kör med Edgy nu. Kräver Feisty och Gutsy mycket mer prestanda?
Skalar du ner Ubuntu helt naket så lär det inte vara någon skillnad på 6.10 eller 7.10.

Själv upplever jag Ubuntu mycket snabbare nu än för 1 år sedan.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

När jag sitter och skriver ett meddelande eller skriver något öht och det helt plötsligt dyker upp dialogrutor för att något ska uppdateras eller vad det nu kan vara. Det kan få mig att explodera.  >:(
Recordable

Inlägg av Recordable »

Min fläkt låter inte på långa vägar lika mycket som fläkten till min gamla dator men den är ändå väldigt irriterande, speciellt när man ska sova. Avskyr också min trådlösa mus som jag alltid lyckas dra ned på golvet på ett eller annat vis.
Användarvisningsbild
Coleridge

Inlägg av Coleridge »

Att jag snålade när jag köpte min lappis för två år sedan och nu är fast med ett sketet SiS m760 "grafikkort" samtidigt som jag har en fetish för flashiga effekter.

Fast värst är att jag kommer åt touchpaden när jag skriver (med flytt av markören och sånt som följd)
Har fixat den där listiga fördröjningen som Bossieman tipsade om men jag gör ofta upphåll när jag skriver vilket gör att jag måste ställa timeouten till 5 sekunder för att fixen ska vara effektiv...och så kan man ju inte ha det.
Bild
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Att program inte kommer upp direkt när jag klickar på dem. När jag kör nått program som inte funkar pga. för ny version på OSet/för gammalt program. Att jag skriver fel i terminalen. M.m.
Det mesta med datorn stör mig nog...  :-\ men ubuntu löser problem med varje ny version (dock aldrig alla :()
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

När alla catchningar gått ur pga av någon orsak och man får sitta och vänta medans hårddisken tuggar.

Eller när en sida blir så slö att det inte reagerar direkt när man trycker, då tappar man timingen och trycker åt skogen fel.

Eller om det kommit damm i en fläkt och den plötsligt börjar att låta.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Sen jag bytte ut mitt ati-kort till ett geforce så har jag inget att reta mig på.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Ju mer damm i fläkten, dest mindre i rummet  ;D
*nicefinger-logik*
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

När jag ska skriva i detta forum och ska byta rad med "enter" så hänger sig Firefox (tror jag) och jag får starta om Firefox igen.

Någon gång ibland så hänger sig X och inte ens "reset" funkar.  Får hålla in startknappen 4 sek.  (har nu laddat med senaste Nvidia-driver så kanske det blir bättre.)
                                                                                                            ???
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Att mitt chassi bara har plats för tre stycken hårddiskar.
Att DVD/CD-spelare alltid låter.
Att i vissa fall måste man göra RESET i bios.
Att alla JÄVLA SLADDAR SAMLAR DAMM!
Sladdar,
Sladdar,
Sladdar,
Sladdar.

Sa jag sladdar?
Bild
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Jag HATAR när man trycker fel, och det sen inte går att avbryta skiten utan att man måste sitta och vänta till eländet processat klart.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"