Uppgradera Ubuntu till Edgy Eft (6.10)

Okänd

Inlägg av Okänd »

För att uppgradera Ubuntu till Edgy Eft (6.10):
Tryck ner tangenterna Alt+F2 och skriv (klistra in) följande i rutan som poppar upp:

Kod: Markera allt

gksu "update-manager -c"
Då öppnas uppdateringshanteraren där den nya versionen av Ubuntu bör dyka upp.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

[quote="sebastean"]För att uppgradera Ubuntu till Edgy Eft (6.10):
Tryck ner tangenterna Alt+F2 och skriv (klistra in) följande i rutan som poppar upp:

gksu "update-manager -c"
Då öppnas uppdateringshanteraren där den nya versionen av Ubuntu bör dyka upp.[/quote]
ursäkta en dum fråga, men då skriver jag väl

kdesu "update-manager -c"
i kubuntu? Skall citationstecknen vara med?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Jag kör det kommandot och får detta efter en stund

Failed to fetch ftp://cipherfunk.org/pub/packages/ubunt ... elease.gpg Kunde inte ansluta till cipherfunk.org:21 (205.178.189.131), tog för lång tid
Failed to fetch http://packages.freecontrib.org/ubuntu/ ... elease.gpg Temporärt fel vid uppslagning av "packages.freecontrib.org"
Failed to fetch http://exodus.xmms.se/debian/dists/drap ... ackages.gz 404 Not Found
Failed to fetch ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Lin ... ackages.gz Kunde inte hämta filen, servern sade "Failed to open file. "
Failed to fetch ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Lin ... ackages.gz Kunde inte hämta filen, servern sade "Failed to open file. "
Failed to fetch ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Lin ... Sources.gz Kunde inte hämta filen, servern sade "Failed to open file. "
Failed to fetch ftp://ftp.free.fr/pub/Distributions_Lin ... Sources.gz Kunde inte hämta filen, servern sade "Failed to open file. "
ubu4e1

Inlägg av ubu4e1 »

Samma resultat får man även idag .kl 1230 lördag vid försök via adressen ubuntulinux.se/hamta.
Dvs 404 not found
På sidan står: att de svenska servrarna håller på att uppdateras med de senaste cd-avbilderna.
Där finns kanske felet...:/
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Då får vi vänta tills dom e färdiga, för Ubuntu 6.10 rockar fett,
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar: Kolla gärna in Kubuntus engelska sida där det bör stå. Och hittar du det så skriv gärna här!

mickeyw: Dina felmmeddelandena tror jag inte gäller Ubuntuförråden. Har du lagt till förråd utöver multiverse och universe?
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Nej jag har inte lagt till eller tagit bort något alls.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag hittade lite här https://help.ubuntu.com/community/EdgyUpgrades
som ska funka för alla *buntu via apt-get
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke »

Nu åker Ubuntu 6.10 i pappers korgen, vilken jävla skräp, hur kan man
släppa en ny version som e sämre än den gamla, när man väl får uppdateringen att funka, jo då ser dom till att mus/tangentbord inte längre fungerar, Ubuntu for human beings?
Okänd

Inlägg av Okänd »

mickeyw: Du får gärna dela med dig av hur du kom runt det problemet du hade med uppdateringen. Sen är det svårt att veta vad som gick fel med tangentbordet och musen när du inte berättar mer.

Fungerade Dapper bra (om du vill köra Ubuntu) så är det den "trygga" versionen för tillfället eftersom Edgy innehåller en del ny teknik som ännu inte är beprövad. Att Edgy skulle vara en testversion var planerat och det var därför Dapper släpptes med extra lång support tid. Fast om just detta orsakat dina problem vet jag inte.

Sen modererar jag bort de två sista orden i ditt inlägg då jag ser att det strider mot forumets riktlinjer om God ton.
Okänd

Inlägg av Okänd »

men attans det låser sig när man loggar in eller så blir man flyttad till inlogningen igen=( det tar ca:6 försök med inlogningen innan det fungerar och det gäller vid var omstart eller kallstart=( är det någon som vet hur man ominstallerar en uppgradering?

mvh/chali
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Well. Jag uppgraderade från Dapper till Edgy med kommandot i trådens första inlägg och det funkade finfint, utan problem. (Kör Amd64-versionen av Ubuntu.) För mig innebar det en hel del förbättringar. Min flickväns I-pod kändes helt plötsligt igen av operativsystemet och mina musikprogram (Ardour och Rosegarden) flyter bättre med färre xruns. Tycker på det hela taget att Ubuntu går från klarhet till klarhet. Det enda problemet (som jag dock kan leva med) är att startbilden där det står "Ubuntu" numera är ful och grå.

Tänkte att det behövdes nån success story här lixom...
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tja igen
tänkte jag kan nämna att firefox har börjat strula efter uppdateringen (krachar hela tiden) så nu blir det att ladda ner en ren kopia av programet och se om det fungerar bättre=) (kan nämna att får ni samma problem med firefox som jag har så är det lönlöst att försöka ladda ner en kopia genom firefox för det går som sagt ner hela tiden och när jag testade att ta ner det med azureus så säger den att det inte är en fil och inte kan ladda ner det. men gör så att du sparar ner torrenten startar sedan azureus och släpa torrenten till azureus så fungerar det=)
jag vet ej om det fungerar med andra bittorrent program då jag bara kör med azureus.

info om hårdvara.
dell inspiron,1024-ram,80ghdd,2.0cpu,w-lan,bluetooth,kortläsare,17-tum 1400x900,envidea 6800 256mb grafik.
all hårdvara fungerar kanon till och med snabbknappar fram=)

mvh/chali ps:återkommer efter jag testat att köra in en ren kopia.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="chali"]... är det någon som vet hur man ominstallerar en uppgradering?

mvh/chali[/quote]
sudo apt-get clean
Rensar upp bland gamla nedladdning och frigör diskutrymme.
sudo dpkg --configure -a
Ã…terstartar installationsprocessen om den blivit avbruten
sudo apt-get dist-upgrade
Uppgraderingen, du får en lista över det finns att uppgradera. Om uppgraderingen blivit
avbruten eller bara delvis genomförd så startar man om med detta.
sudo apt-get update
Kontrollerar om det finns uppdateringar/uppgraderingar
sudo apt-get -f install
Reder ut svåra beroendekonflikter och skapar ett väldefinierat läge för apt/synaptic.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="lundberg"]..Det enda problemet (som jag dock kan leva med) är att startbilden där det står "Ubuntu" numera är ful och grå.[/quote]
Fick själv den grå bilden när jag uppdaterade men inte efter ren installation. Har installerat drivrutiner hit för grafikkortet och en uppstartsuppsnabbare och en alternativ bildvisare som la av, har du gjort något av dessa tre och vad har du för grafikkort?

[quote="lundberg"]Tänkte att det behövdes nån success story här lixom...[/quote]
grå startbild är också mitt enda problem i Edgy så här långt. Gnome och Firefox känner jag har blivit betydligt snabbare vilket jag ser som de stora plussen i Edgy. Sen är det lite annat smått och gått jag gillar :)
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

[quote="chali"]men attans det låser sig när man loggar in eller så blir man flyttad till inlogningen igen=( det tar ca:6 försök med inlogningen innan det fungerar och det gäller vid var omstart eller kallstart=( är det någon som vet hur man ominstallerar en uppgradering?

mvh/chali[/quote]
Har samma problem. x fungerar inte längre efter uppgraderingen. Har testat att installera om och köra dpkg-reconfigure xserver-xorg, men inget hjälper. Nu får jag rulla tillbaka Dapper igen, tur att man gjorde backup!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tja igen
jag har nu testat att göra en ren installation av ubuntu 6,10 och nu fungerar det mycket bättre jag har bara hittat två saker en så länge som strular.
1.installerar man macromedia flash player så dyker firefox hela tiden (troligen därför den dök innan med)
2.jag fick göra installationen två gånger för första gången så trulade det trådlösa kortet (ubuntu hittade det men när man skulle ansluta med det få försvann det från listan)
men av någon anledning fungerade det efter att jag körde om det igen=) .

ps:tack för hjälpen petrl0 det kan vara bra att kunna till en annan gång=)

mvh/chali
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Fick själv den grå bilden när jag uppdaterade men inte efter ren installation. Har installerat drivrutiner hit för grafikkortet och en uppstartsuppsnabbare och en alternativ bildvisare som la av, har du gjort något av dessa tre och vad har du för grafikkort?
Nvidia nånting... 7300. Lurar på att göra en ren installation men det är så jobbigt att installera alla program igen. Har så många som måste kompileras och då ska man krångla med att leta reda på alla paket som behövs för det. Igen. Har inte gjort nåt av det där men kanske borde...
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Okänd

Inlägg av Okänd »

No probs... jag bara kopiera och klistra ... :rolleyes: ... :cool:
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Nej, jag fick inte uppgraderingen från Dapper till Edgy att fungera, och det var meck även förra gången då jag uppgraderade från Breezy till Dapper (men då lyckades jag lösa problemen manuellt) Gjorde en "ren" installation och då fungerar allt. Detta är det enda som jag är riktigt beviken på när det gäller Ubuntu, dvs att det alltid strular vid uppgradering av dist, här är det verkligen inte "Linux for Human beings"! och jag hoppas att man gör något åt detta för det är precis såna här saker som får "vanliga" användare att fortsätta använda Windows.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"