H-diskar åldras snabbare än de ska i Linux ?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: H-diskar åldras snabbare än de ska i Linux ?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Coleridge skrev:
Johnny Rosenberg skrev: En egen teori, som alla är välkomna att verifiera eller dementera:
Vi har också en desktop, som jag nämnde ganska nyligen, som startas varje dag och stängs av varje kväll/natt. Vi har kommit upp i 19 sedan vi började använda den kring jul. Innan dess hade den blivit testkörd en del eftersom vi köpte den med förinstallerat Ubuntu, i alla fall enligt säljaren, som för övrigt dykt upp i denna tråd några gånger. Dessa låga siffror antyder att burken inte har problemet denna tråd handlar om. Är det så att desktopmaskiner inte är drabbade och att du dessutom kör din maskin dygnet runt, så tycker inte jag att det borde vara en omöjlig tanke att din maskin fortfarande ligger på 0 (noll). Min tanke är då att det KANSKE kan vara så att post 193 inte visas om den ändå är noll?

Visst, det kan också vara så att din hårddisk inte stöder 193, eller inte... Okej okej, jag erkänner, jag har ingen aning, men en teori kan man ju få ha i alla fall, tills någon på ett pedagogiskt sätt berättar för mig varför jag har fel, om jag nu har det.

J.R.
Jag tror att du har en poäng. Vi som har monstersiffror (Personligen ligger jag på 900 000+) verkar köra laptops allihopa.
Till Coleridge:
Jo, fast jag tror inte det är MIN poäng, just det där med att bara laptops är drabbade, tror någon nämnt detta tidigare i denna tråd.

Till Lulle:
Testa att stänga av datorn varje dag under en tid och se om inte 193 dyker upp i listan. Om den gör det och talet på slutet av raden är väldigt lågt, så kan du nog strunta i allt vad fixar heter.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

KiviE skrev: [citat]
As a temporary fix I edited /etc/hdparm.conf and added:

/dev/sda {
  apm = 255
  spindown_time = 0
}

Afterwards I installed the hdparm init script by doing 'sudo update-rc.d hdparm defaults' to make the changes consistent over reboots.
[/citat]

Testa det, funkar bra här. Dock måste jag köra med 254 för 255 funkar inte alls bra!
Vad händer när du kör med 255?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Johnny Rosenberg skrev:
KiviE skrev: [citat]
As a temporary fix I edited /etc/hdparm.conf and added:

/dev/sda {
  apm = 255
  spindown_time = 0
}

Afterwards I installed the hdparm init script by doing 'sudo update-rc.d hdparm defaults' to make the changes consistent over reboots.
[/citat]

Testa det, funkar bra här. Dock måste jag köra med 254 för 255 funkar inte alls bra!
Vad händer när du kör med 255?
När jag kör med 255 blir det samma sak om jag skulle köra med 0 tror jag. Antalet loads ökar i antal så det bara skriker om det.
Användarvisningsbild
Coleridge
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Coleridge »

Johnny Rosenberg skrev: Till Coleridge:
Jo, fast jag tror inte det är MIN poäng, just det där med att bara laptops är drabbade, tror någon nämnt detta tidigare i denna tråd.
Du har rätt, jag läser klumpigt.  :-[

Tack för tipset, KiviE. Jag satte den till 254 direkt. Ska göra en check om några timmar för att se om det fortfarande skenar.
Bild
Användarvisningsbild
henko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av henko »

Det är noga att läsa texten! Jag är newbie och läser alltid noga innan jag drar slutsatser...så jag inte klantar mig mer än vanligt  :P
smartmon does not always report SMART values as you might think. Different values are stored in different ways by different manufacturers.

Detta är min output:

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

henko@HEH-lglw20:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
193 Load_Cycle_Count        0x0032  092  092  000    Old_age  Always      -      898336084325
193 Load_Cycle_Count        0x0032  092  092  000    Old_age  Always      -      898352861542
henko@HEH-lglw20:~$

Som man ser ökar värdet INTE med 1 per test jag gör utan med 16777200 vilket gör att siffran är (summa/diff) ~5353 istälet vilket är en avsevärd skillnad jämfört med 600K. Det står klart och tydligt i texten att siffrorna skiljer sig från tillverkarna, varför vet jag inte dock, nån annan som vet kanske?

Jag har haft min laptop (LG LW20 Express) igång i stort sett hela tiden i 1½ år...den tankar pluggas och leks med friskt, jag har installerat XP säkert 10ggr och olika linux distar ett 30 tal gånger under denna tiden och har datorn i väskan med mig överallt, så disken (1,8" 60Gb) har jobbat stenhårt...eller? Jag partionerar om den lite då och då för att få plats med allt skräp jag samlat på mig  ;D

Däremot undrar jag ifall man kan se vilka tillverkare som räknar och hur?

Med dessa siffror ska jag installera bugfixen?
Användarvisningsbild
Coleridge

Inlägg av Coleridge »

Ja dina siffror ställer siffran 600k i ett helt annat läge...hehe
Bild
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

henko skrev: Det är noga att läsa texten! Jag är newbie och läser alltid noga innan jag drar slutsatser...så jag inte klantar mig mer än vanligt  :P
smartmon does not always report SMART values as you might think. Different values are stored in different ways by different manufacturers.

Detta är min output:

193 Load_Cycle_Count        0x0032  092  092  000    Old_age  Always      -      898336084325
193 Load_Cycle_Count        0x0032  092  092  000    Old_age  Always      -      898352861542

Som man ser ökar värdet INTE med 1 per test jag gör utan med 16777200 vilket gör att siffran är (summa/diff) ~5353 istälet vilket är en avsevärd skillnad jämfört med 600K. Det står klart och tydligt i texten att siffrorna skiljer sig från tillverkarna, varför vet jag inte dock, nån annan som vet kanske?

Jag har haft min laptop (LG LW20 Express) igång i stort sett hela tiden i 1½ år...den tankar pluggas och leks med friskt, jag har installerat XP säkert 10ggr och olika linux distar ett 30 tal gånger under denna tiden och har datorn i väskan med mig överallt, så disken (1,8" 60Gb) har jobbat stenhårt...eller? Jag partionerar om den lite då och då för att få plats med allt skräp jag samlat på mig  ;D

He he... Det där var fan obskyra siffror henko. ;)

Ja, jag skulle lägga in fixen om jag var du. Det tycker jag rent generellt att alla ska göra som kör Ubuntu på sin laptop. I ditt fall så skulle jag inte ta siffrorna från hd-diagnostiken på fullaste allvar. Det där kan inte stämma.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

henko skrev: Med dessa siffror ska jag installera bugfixen?
hehe, är alltid en bra idé med en laptop. Men jag har MYCKET svart att tro att en disk skulle klara 5 000 000. Din verkar ju vara "en bit" över det. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Jag blev fan lite orolig nu...

Hur vet jag om jag har råkat ur för buggen och vilken av fixarna är att rekommendera? Fulingen eller den andra?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
henko

Inlägg av henko »

jaha efter fixen hände detta...

193 Load_Cycle_Count        0x0032  092  092  000    Old_age  Always      -      899040727439
193 Load_Cycle_Count        0x0032  092  092  000    Old_age  Always      -      899040727439

WTF!?!

Ingen ökning alls??? Vad innebär detta? Att disken står stilla? hahaha...jävla program :)
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

henko skrev: jaha efter fixen hände detta...

WTF!?!

Ingen ökning alls??? Vad innebär detta? Att disken står stilla? hahaha...jävla program :)
Det innebär att hårddisken har slutat docka läsarmen så fort den fått chansen för att spara ström. Din hårddisk verkar ha dockat sin läsarm runt 19000 ggr/s dygnet runt i 1,5 år. Starkt jobbat... ;)
Användarvisningsbild
henko

Inlägg av henko »

Din hårddisk verkar ha dockat sin läsarm runt 19000 ggr/s dygnet runt i 1,5 år. Starkt jobbat...
Ska man vara stolt? hahaha  ;D
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Det verkar som att Load_Cycle_Count-värdet inte alltid är att lita på. Om värdet ökar med mer är ett steg i taget eller att värdet är helt orimligt så är det antagligen fel och säger då inte något om man har det här problemet eller inte. Så tolkar jag det iaf, vad tror ni experter?
The smartctl values aren’t always easy to interpret. If the Load_Cycle_Counter value behaves as a counter and increments by steps of 1 and is below impossible to reach values it’s probably the right number.
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=26
Användarvisningsbild
Coleridge

Inlägg av Coleridge »

Något skumt är det. Min laptop har ökat med drygt 2000 cycles sedan 12 idag. Ingen omstart och jag har mest surfat och suttit på IRC.

Har dessutom gjort Ugly fix samt lagt till

Kod: Markera allt

/dev/sda {
  apm = 255
  spindown_time = 0
}
i hdparm.conf

Ligger på 912486 nu...
Bild
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

hagelnut skrev: Det verkar som att Load_Cycle_Count-värdet inte alltid är att lita på. Om värdet ökar med mer är ett steg i taget eller att värdet är helt orimligt så är det antagligen fel och säger då inte något om man har det här problemet eller inte. Så tolkar jag det iaf, vad tror ni experter?
The smartctl values aren’t always easy to interpret. If the Load_Cycle_Counter value behaves as a counter and increments by steps of 1 and is below impossible to reach values it’s probably the right number.
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=26
Inte för jag är expert men jag tror du har fel.

Jag hörde att min flyttade skrivhuvudet konstant! Så jag tvivlar inte en sekund på att den gjorde det för mig. (Om jag inte hörde något annat men slutade efter fixen, hörde det iofs inte innan jag fick höra om problemet heller så, men lyssna väl inte så noga...)
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Jag menar ju inte att orimligt höga värden säger att man inte har det här problemet.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

henko skrev: Det är noga att läsa texten! Jag är newbie och läser alltid noga innan jag drar slutsatser...så jag inte klantar mig mer än vanligt  :P

Detta är min output:

16777216 är ju 1000000 hexadecimalt, vilket kanske förklarar sammanhanget lite.

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

16777216 är även 2 upphöjt i 24, fråga mig inte varför jag kan det :)
måste vara nåt samband med potenserna och det hela. Vet bara inte hur det hela hänger ihop  :P
Senast redigerad av 1 Bossieman, redigerad totalt 6 gånger.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Bossieman skrev: 16777216 är även 2 upphöjt i 24, fråga mig inte varför jag kan det :)
måste vara nåt samband med potenserna och det hela. Vet bara inte hur det hela hänger ihop  :P
Även? Okej, lite enkel "digital matematik" då:
Varje hexadecimal siffra motsvarar exakt fyra binära siffror. Fhex=1111bin. Således är 1 0 0 0 0 0 0hex=0001 0000 0000 0000 0000 0000 0000bin. Som man lätt kan se är 25:e siffran från höger en etta, alla andra nollor. Detta betyder alltså att 1000000hex=224, helt korrekt alltså.

Om man översätter från binärt till decimalt kanske det blir ännu tydligare:
1bin=1dec=(1·20)dec.
10bin=2dec=(1·21+0·20)dec.
1010bin=10dec=(1·23+0·22+1·21+0·20)dec=(8+0+2+0)dec.

Börjar vi se sambandet? Kanon!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Borde putsa mina matematiska kunskaper, känns som det var 100 år sedan jag läste. Fan vad man tappar :(
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"