Uppdatera

Micke
Kontakt:

Uppdatera

Inlägg av Micke »

Kan man uppdatera Ubuntu från 6.06 till 6.10?
Okänd

Uppdatera

Inlägg av Okänd »

Graham Green

Uppdatera

Inlägg av Graham Green »

Om man kör RC av 6.10, räcker det att uppdatera som vanligt då, eller måste man ladda ner edgy iso:n och uppdatera från den?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Uppdatera

Inlägg av Rasmus »

[quote="Graham Green"]Om man kör RC av 6.10, räcker det att uppdatera som vanligt då, eller måste man ladda ner edgy iso:n och uppdatera från den?[/quote]
Som sebastean sa. ;)
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 447#p16447
Graham Green

Uppdatera

Inlägg av Graham Green »

Jag ber om ursäkt ...för bråttom.
Loppan

Uppdatera

Inlägg av Loppan »

När jag kör gksu "update-manager -c" så flyter allt bra, den hämtar några filer och det värkar funka. MEN sen kommer problemet.
Fattar inget alls, är rätt nybörjare, har viserligen använtlinux nån månad nu, men behöver ändå eran hjälp.
Får den här felkoden:
"Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/ ... Sources.gz Underprocessen gzip returnerade en felkod (1)"
Och i konsolen står detta:
"gzip: stdin: not in gzip format"

Kan inte heller använda cd-avbilden mountat på cdrom, utan blir samma fel där, om jag försöker ladda ner uppgraderingar, och väljer jag att inte göra det står det att det inte finns några uppgraderingar att göra.
Okänd

Uppdatera

Inlägg av Okänd »

[quote="Graham Green"]Om man kör RC av 6.10, räcker det att uppdatera som vanligt då, eller måste man ladda ner edgy iso:n och uppdatera från den?[/quote]
Du kör alltså proversionen av Edgy och då räcker det att uppdatera som vanligt..
Okänd

Uppdatera

Inlägg av Okänd »

[quote="Loppan"]När jag kör gksu "update-manager -c" så flyter allt bra, den hämtar några filer och det värkar funka. MEN sen kommer problemet.
Fattar inget alls, är rätt nybörjare, har viserligen använtlinux nån månad nu, men behöver ändå eran hjälp.
Får den här felkoden:
"Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/dists/ ... Sources.gz Underprocessen gzip returnerade en felkod (1)"

Kan inte heller använda cd-avbilden mountat på cdrom, utan blir samma fel där, om jag försöker ladda ner uppgraderingar, och väljer jag att inte göra det står det att det inte finns några uppgraderingar att göra.[/quote]
Det som ska hända när man skriver kommandot antingen efter att ha tryckt Alt+F2 elleri Terminal är att uppdateringshanteraren startas precis som vi vanlig uppdatering fast att Edgy går att välja. Kommer den aldrig upp?
Loppan

Uppdatera

Inlägg av Loppan »

[quote="sebastean"][quote="Loppan"]När jag kör gksu "update-manager -c" så flyter allt bra, den hämtar några filer och det värkar funka. MEN sen kommer problemet.
Får den här felkoden:

Kan inte heller använda cd-avbilden mountat på cdrom, utan blir samma fel där, om jag försöker ladda ner uppgraderingar, och väljer jag att inte göra det står det att det inte finns några uppgraderingar att göra.[/quote]
Det som ska hända när man skriver kommandot antingen efter att ha tryckt Alt+F2 elleri Terminal är att uppdateringshanteraren startas precis som vi vanlig uppdatering fast att Edgy går att välja. Kommer den aldrig upp?[/quote]
Jodå, uppdateringshanteraren kommer upp, men det är när den laddar ner paketen som jag får felmedelandet.
Okänd

Uppdatera

Inlägg av Okänd »

Loppan: Om du inte fick några problem efter förra försöket att uppgradera får du gärna prova igen. Fungerar det inte då finns två till metoder. Här är en:

Tryck ner tangenterna Alt+F2 och skriv:

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Ändra alla Dapper till Edgy i textfilen som kommer upp. Spara

Öppna Terminal (Program/Tillbehör/Terminal) och skriv:

sudo aptitude update
och sedan:

sudo aptitude dist-upgrade
Fungerar det inte nu får du gärna posta allt innehåll i textfilen sources.list här i tråden..

Lycka till!
Loppan

Uppdatera

Inlägg av Loppan »

Jag får tacka så mycket, det fixade biffen. :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"