Det första som hände under boot från CD-skiva var att den stannade ett par minuter med svart skärm och läste intensivt på CD:n. Sedan talade den om att det fanns en "bug!" och timeout nånting med eth0 (hade ingen tp-kabel inkopplad så kanske det var dhcp-timeout eller så?).
Sedan kom jag in i cd-bootade fönstermiljön där jag klickade på Install-ikonen vilket öppnade installfönstret och här uppstod nästa problem: ubuntu verkade inte känna till grafikkortet i laptoppen så skrivbordet visas i 640x480 mitt på skärmen med en svart bord runt på ungefär 5cm både under, över, vänster och höger.
Detta skulle i sig inte vara något problem om det inte var så att installrutan inte går att ändra storlek på. Det man ser i 640*480 är ner till ungefär hälften av språkväljarfönstret, dvs man ser inte "ok" eller "choose" eller vad det nu kan stå på en knapp man skulle kunna trycka på för att gå vidare

Byta screen resolution går inte heller ifrån "default" eftersom den är låst till 640*480 60hz.
Eftersom jag vill testa out-of-the-boxinstallationen chansar jag på 2 st TAB och Enter vilket lyckligtvis lät mig klicka på OK-knappen i blindo

Välja stad gick bra, här kunde man även scrolla kartan men återigen "saknades" knapparna och här gick det inte att tabba och försöka hoppa till "OK".
Därmed var det kört att installera 6.10 via GUI:et på en dell inspiron 1100 "out of the box" för en person utan förkunskap