Utdelning av mapp på extern HD

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Dennis123

Utdelning av mapp på extern HD

Inlägg av Dennis123 »

Hej!

Jag har lite problem med samba på min laptop med Ubuntu. Det jag vill göra är att dela ut en mapp och ha åtkomst till den med min xbox. Det som är lite mysko är att jag får det att funka lite halvt som halvt. Delar jag ut en mapp som ligger på den interna hd:n (Fat32), alltså på laptopen går det bra. (Det enda jag gör är att högerklicka på mappen och väljer "dela ut" med smb protokoll).

När jag kopplar in min usb hd i laptopen och delar ut en mapp därifrån funkar det inte. Får ett meddelande från xboxen att mappen inte är tillgänglig. Det konstiga är att jag ser mappen men när jag ska gå in i den så får jag felmeddelandet.

Är det nått speciellt man ska tänka på när man delar ut usb diskar i Ubuntu med samba?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Utdelning av mapp på extern HD

Inlägg av maths57 »

Är det från xboxen du kan se den utdelade HDn? Om jag tittar på rättigheterna för mitt USB-minne, ser jag att ingen annan förutom jag har några som helst rättigheter på den. Pröva att se efter. HDn finns troligen i /media.

Kod: Markera allt

ls -l /media
För mitt minne ser det ut så här: drwx------. Jag står som ägare och gruppen är root.
Dennis123

Inlägg av Dennis123 »

Detta får jag fram när jag skriver din kod: drwx------ 9 dennis root    32768 1970-01-01 01:00 disk

Hur gör jag för att ändra rättigheterna? Provade att högerklicka-->Rättigheter-->Andra--> sen där välja "komma åt filer". När jag gör det flippar scrollisten bara tillbaks mig till "inget". Alltså att andra inte har rättigheter till hd:n.

Kollade på rättigheterna på mappen som är utdelad och ligger på den interna hd:n. Där är "komma åt filer" vald. Det känns som att problemet är inringat. Frågan är alltså hur jag ändrar rättigheterna på min externa hd? Fixar jag det avinstallerar jag xp på min dator och kör bara Ubuntu.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Pröva det här.
1. Öppna ett terminalfönster: Program - Tillbehör - Terminal.
2. Skriv: sudo chmod -R 777 /media/disk.
3. Ange ditt lösenord.
4. Kolla om det funkade (vilket det borde ha gjort om du inte fick något felmeddelande): ls -l /media/disk.

Det här är ingen permanent lösning, tror jag. Så du måste utföra det här varje gång du kopplar in din HD. Någon annan kanske kan komma med en lösning på det.
Dennis123

Inlägg av Dennis123 »

Testade med det funkade tyvärr inte.
Fick inte ens förfrågan om lösenord.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Hm, det var konstigt. Något borde det hända hur som helst. Hände det verkligen ingenting?

Nå, om du tittar i filen /etc/samba/smb.conf då? Öppna den i Textredigeraren och rulla till slutet av filen. Där borde alla dina utdelade mappar finnas. För en av mina ser det ut så här.

[namn_på_utdelningen]
path = /sök/väg/mapp
comment = En kommentar
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = yes
Dennis123

Inlägg av Dennis123 »

[Musik]
path = /media/disk/Musik
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = yes

[Film]
path = /media/disk/Film
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = yes

[mapp]
path = /home/dennis/Skrivbord/mapp
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = no
Så ser det ut för mig. Tycker det ser fint ut. Men rättigheterna har inte ändrats.
Problemet ligger nog inte i samba utan snarare i mappåtkomsten.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Har försökt ändra rättigheterna på mitt USB-minne men inte lyckats. Frågan är hur man gör de då? Får sova på saken.
Dennis123

Inlägg av Dennis123 »

Bra sov på saken. Det här är det enda problemet jag har med Ubuntu. Kan jag dela ut min externa hd från laptopen med Ubuntu installerat kan jag kyssa Microsoft.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Utan något meckande alls lyckades jag nu dela ut mitt USB-minne. Så det borde gå för dig också, kan man tycka. Det jag undrar är, när du skapade utdelningen av HDn tog du då bort krysset i rutan Skrivskyddad?

Edit: det borde du ha gjort eftersom din smb.conf ser ut som den gör.
Dennis123

Inlägg av Dennis123 »

hmm...kan fortfarande inte dela ut min hd  :'(
Kanske ska klargöra att jag försöker komma åt den med min xbox.
Jag kan komma åt arbetsgruppen och mapparna som är utdelade, men så fort jag "klickar" på en mapp får jag felmeddelandet "fel-1073741772:utdelningen är inte tillgänglig"
Dennis123

Inlägg av Dennis123 »

Jag kan omöjligt vara den enda med det här problemet. Det känns som att det har med rättigheterna på den externa hårddisken att göra. Hur ändrar man rättigheterna? ska man mounta om disken på nått sätt?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"