xgl och compiz stängde av datorn
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
tror jag.
för vad annars som skulle gjort det vet jag inte.
(funderade på att lägga det här i hårdvara, men beslutade för att kategorisera efter xgl istället)
Jag installerade roligheten nu på natten och för typ en halvtimma sen så la datorn bara av. swoom sa det när fläkten stannade mitt i min konversation med en kompis på msn.
nån som
har en aning om hur jag hindrar det från att hända igen?
vet var jag ska kolla för att hitta loggar på felet?
vet hur jag ska stänga av funktionen "själv-dö" i datorns inställningar?
ett ostrukturerat och ytterst trött "hjälp"
för vad annars som skulle gjort det vet jag inte.
(funderade på att lägga det här i hårdvara, men beslutade för att kategorisera efter xgl istället)
Jag installerade roligheten nu på natten och för typ en halvtimma sen så la datorn bara av. swoom sa det när fläkten stannade mitt i min konversation med en kompis på msn.
nån som
har en aning om hur jag hindrar det från att hända igen?
vet var jag ska kolla för att hitta loggar på felet?
vet hur jag ska stänga av funktionen "själv-dö" i datorns inställningar?
ett ostrukturerat och ytterst trött "hjälp"
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
[quote="dacovale"](funderade på att lägga det här i hårdvara, men beslutade för att kategorisera efter xgl istället)[/quote]
Hehe, vi har kommit överens om att lägga alla eye-candy-relaterade trådar under "skrivbordet". *flyttar*
Hehe, vi har kommit överens om att lägga alla eye-candy-relaterade trådar under "skrivbordet". *flyttar*

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
ok. jag var var uppe på IRC strax efter att jag postade inlägget här, och fick veta att det nog var omöjligt att felsöka.
Insåg det oxå när jag vaknade i morse, men just då tänkte jag nog inte alltför långt.
Så, finns det ett stabilare paket än det jag installerade?
använde mig av ... letar ... jag vet inte vilken guide jag använde mig av, men den pekade iaf på
och på compiz / xgl, inte beryl.
Insåg det oxå när jag vaknade i morse, men just då tänkte jag nog inte alltför långt.
Så, finns det ett stabilare paket än det jag installerade?
använde mig av ... letar ... jag vet inte vilken guide jag använde mig av, men den pekade iaf på
Kod: Markera allt
## These repositories provides the latest Xgl/Compiz stuff built for AMD64
deb http://ubuntu.systemadministrator.org dapper eyecandy
deb-src http://ubuntu.systemadministrator.org dapper eyecandy
Errare humanum est
Jag har absolut inget svar på din fråga men jag kan meddela att precis samma sak har hänt mig 4-5 gånger på typ två veckor med skillnaden att jag inte kör Xgl eller nånting sånt alls. Det har bara hänt i kombination med att jag World of warcraft i wine via aoss (typ "aoss wine /blahblah/WoW.exe) har varit igång och efter många timmars användade. Jag vet inte heller hur man skulle kunna felsöka det men jag misstänker förståss aoss, wine eller kanske nvidia-drivarna eller en kombination av alla eller två av dem. Tror inte det är hårdvaran eftersom jag kört på samma hårdvara som sitter i nu sen snart ett år tillbaka med flera veckors upptid utan problem i winXP.
Spännande är det iallafall när det händer
Spännande är det iallafall när det händer

- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
Jag tog kontakt med butiken där jag köpte datorn, o de påstår att det är ett hårdvarufel.
Jag är beredd att tro dem, eftersom datorn dog under windows oxå nyss. (partitionerade min NTFS-partition för att kunna minska den).
men de muppar sig o kräver 500 spänn i undersökningsavgift trots garanti. Ska ner o bråka med dem så snart jag tagit lite mat.
Jag är beredd att tro dem, eftersom datorn dog under windows oxå nyss. (partitionerade min NTFS-partition för att kunna minska den).
men de muppar sig o kräver 500 spänn i undersökningsavgift trots garanti. Ska ner o bråka med dem så snart jag tagit lite mat.
Errare humanum est
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Den avgiften kan de väl bara ta ut om det skulle visa sig att allt är som det ska?
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
- Martin Olsson
- Kontakt:
Det låter nästan som ett termiskt fel.
För något år sedan hade jag något liknande. Efter ett tag bara frös datorn (nästan vitsigt va)
mitt gamla moderkort hade en lysdiodstapel som kommunicerade med mig och visade på grafikkortet.
Naturligtvis knallade jag ner och köpte ett nytt - inget resultat. Gjorde samma med ljudkortet.
Öste in fläktar så burken lät som en dammsugare i brunsttid. Det sistnämnda gjorde att drifttiden blev längre mellan stoppen. Alltså ett termiskt fel.
Jag lyckades så småningom hitta felet, en minnesbank var kass.
För något år sedan hade jag något liknande. Efter ett tag bara frös datorn (nästan vitsigt va)

mitt gamla moderkort hade en lysdiodstapel som kommunicerade med mig och visade på grafikkortet.
Naturligtvis knallade jag ner och köpte ett nytt - inget resultat. Gjorde samma med ljudkortet.
Öste in fläktar så burken lät som en dammsugare i brunsttid. Det sistnämnda gjorde att drifttiden blev längre mellan stoppen. Alltså ett termiskt fel.
Jag lyckades så småningom hitta felet, en minnesbank var kass.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **
Det låter iofs också rimligt Martin. Jag satte problemet i samband med typ wine och annat jag har haft igång då det här hänt men det stämmer ju att jag använt väldigt mycket minne när det hänt och det kanske är mina icke-finminnen som spökar.. fast det verkar ju skumt att det skulle fungera bättre i windows.. eller?